Peugeot 9X8 z tylnym skrzydłem

Fot. Peugeot Sport

Po półtora roku startów w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA WEC, Peugeot zmodyfikował koncepcję swojego hipersamochodu 9X8 i wyposażył go w tylne skrzydło.

Francuska konstrukcja od samego początku wyróżniała się w stawce czołowej klasy wyścigów długodystansowych. Peugeot nie odniósł jednak sukcesów ze swoim hipersamochodem, po części dlatego, że został on zaprojektowany zgodnie z przepisami, które w momencie jego debiutu w 2022 roku były już nieaktualne.

Peugeot 9X8 był ostatnim autem w stawce, który wykorzystywał opony o jednakowej szerokości z przodu i z tyłu, w czasie, gdy rywale przeszli na inne rozmiary, rozwiązując problemy z przegrzewaniem się tylnych opon, trapiące pierwsze hipersamochody w WEC. O ile Toyota mogła łatwo wprowadzić tę zmianę w swoim prototypie, Peugeot wymagał totalnego przeprojektowania. Zespół francuskiego producenta postanowił w związku z tym zmienić koncepcję i upodobnić się do rywali, co ma im pomóc w klasie opartej o balans osiągów.

Nowa karoseria Peugeota 9X8

„Wcześniej dokonaliśmy wyborów, które teraz okazały się niewłaściwe, a różnica w osiągach nie została wystarczająco zrekompensowana przez BOP w 2023 roku” – wyjaśnił Olivier Jansonnie, dyrektor techniczny Peugeot Sport.

„Mieliśmy więc pomysł, aby powrócić do projektu samochodu, podobnego do projektu samochodu naszych konkurentów, tak aby był on później traktowany na równi przez BOP. Dlatego zdecydowaliśmy się zrezygnować z opon o identycznej szerokości 31/31 cm na wszystkich kołach, wybierając opony 29 cm z przodu i 34 cm z tyłu. Nie jest to więc nowy samochód, ponieważ ma to samo podwozie, ale wprowadzono wiele ulepszeń”.

„Aby opony działały efektywnie, musieliśmy zmienić środek ciężkości, co oznaczało przeniesienie jednych komponentów oraz zmniejszenie masy innych. Aby uzyskać lepszą równowagę aerodynamiczną musieliśmy również popracować nad rozłożeniem obciążeń aerodynamicznych, co spowodowało konieczność przeprojektowania około 90% elementów nadwozia, a przede wszystkim dodanie tylnego skrzydła. Oprócz tego postanowiliśmy wykorzystać tą nową homologację, aby dodać kilka udoskonaleń związanych z niezawodnością i osiągami, które dadzą nam większe szanse w mistrzostwach”.

Debiut na torze Imola

Nowy Peugeot 9X8 weźmie udział w najbliższej rundzie WEC na torze Imola. Choć zespół początkowo rozważał opóźnienie debiutu po wyścigu 24 godziny Le Mans, gdzie dotychczasowa konstrukcja radziła sobie nadspodziewanie dobrze w zeszłym roku, zdecydowano się pozostać przy początkowym planie. Organizatorzy wymagają, aby auta startujące we francuskim klasyku były w swojej ostatecznej konfiguracji podczas dwóch poprzednich rund WEC, w celu zebrania danych do ustanowienia balansu osiągów na podwójnie punktowany wyścig.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.