Rally Liepaja – wielki powrót Laskowskiego, zwycięstwo Sesksa

fot. Hubert Laskowski - oficjalny profil Facebook

Martins Sesks i Renars Francis wygrywają Tet Rally Liepaja 2023, czwartą rundę Rajdowych Mistrzostw Europy FIA ERC. Reprezentanci stajni MRF Tyres obronili tym samym swój zeszłoroczny triumf. Prawdziwą rewelacją łotewskiej imprezy był… Hubert Laskowski. Mimo wielomiesięcznej przerwy zawodnik z Wrocławia nawiązał równą walkę z Jonem Armstrongiem, choć ostateczny kształt wyników zaburzyły sobotnie problemy techniczne. Laskowski i Kuśnierz wygrali aż cztery próby sportowe w kategorii Rally3, będąc… najszybszą, biało-czerwoną załogą!

Co do zasady, dziennikarskie relacje zawierać powinny choć krótki opis rywalizacji każdej z klas, zaczynając od najmocniejszych załóg i klasyfikacji generalnej. Pozwólcie jednak, iż w tym przypadku odejdziemy od tej reguły… Nic dziwnego, w końcu tegoroczna odsłona Tet Rally Liepaja była po prostu… biało-czerwona. I wcale nie chodzi tu o kolor łotewskiej flagi. Mimo, że o prym walczyła tu śmietanka europejskiej jazdy na opis, my ekscytowaliśmy się pojedynkiem rodzimych zespołów w maszynerii Rally3. I przyznajcie, było na co popatrzeć!

Dość nieoczekiwanie, najlepszym Polakiem w stawce był powracający za kierownicę Hubert Laskowski. Siedemnastolatek ma za sobą wielomiesięczną przerwę – nie licząc dwóch sesji testowych dla M-Sportu i gościnnej wizyty w Umei jego ostatni występ datowany jest na… październik 2022. Mimo tego, Laskowski oraz Kuśnierz pokazali się ze znakomitej strony, Polacy jako pierwsi w tym sezonie potrafili rzucić wyzwanie rozpędzonemu Armstrongowi. Ba, podopieczni Car Speed Racing wygrali aż cztery próby sportowe. Gdyby nie wczorajsze problemy techniczne, być może personalia zwycięzcy kategorii RC3 poznalibyśmy dopiero po ostatnim oesie. Ostatecznie nasi reprezentanci stracili do Brytyjczyka przeszło minutę. Ze względu na swój wiek i kwestie regulaminowe, Laskowski nie widniał w tabelach ERC3.

Trzecie miejsce wśród załóg Rally3 i drugie w klasie ERC3 zajęli Jakub Matulka oraz Daniel Dymurski. Reprezentanci LOTTO Matulka Rally Team stoczyli epicki pojedynek z Piotrkiem Parysem i Danielem Sytym, ostatecznie pokonując swoich największych rywali z relatywnie bezpiecznym zapasem 18 sekund. Jak widać, rywalizacja z RSMP przeniosła się do Europy!

Liepaja
fot. FIA ERC – oficjalny profil Facebook

Liepaja dla gospodarzy

Zwycięstwo absolutne. To słowa, które najlepiej oddają triumf gospodarzy, Martinsa Sesksa i Renarsa Francisa. Duet MRF Tyres Rally Team wygrał aż siedem z dziewięciu oesów (jeden sprawdzian został odwołany z powodów bezpieczeństwa). Ostatecznie Łotysze wypracowali sobie ponad 40 sekund przewagi nad Haydenem Paddonem i Johnem Kennardem. Trzecia lokata przypadła Norwegowi, Madsowi Ostbergowi z Patrikiem Barthem na prawym fotelu. Tym samym Sesks obronił zeszłoroczne zwycięstwo. Łotysz pokonał wtedy Efrena Llarenę.

W „generalce” Tet Rally Liepaja między Laskowskiego i Matulkę wbił się Jarosław Kołtun z Ireneuszem Pleskotem na prawym fotelu (podróżowali oni jednak znacznie potężniejszym samochodem Rally2, 20. miejsce w tabeli). Linię mety przecięli także Aleksander Terlecki i Marcin Szeja (25. miejsce w klasyfikacji rajdu z dwuminutową karą za zły wjazd na PKC).

Finisz Tet Rally Liepaja wyznaczył półmetek sezonu 2023. Po przeliczeniu punktów liderem Mistrzostw Starego Kontynentu pozostaje Nowozelandczyk, Hayden Paddon. Reprezentant Hyundaia ma na koncie 109 punktów (zwycięstwo w Portugalii, drugie miejsca w Hiszpanii, Polsce oraz Łotwie). Martins Sesks piastuje drugą lokatę z dorobkiem 78 „oczek”. Podium uzupełnia Norweg, Mads Ostberg (69 punktów). Czwarty jest Efren Llarena (50 punktów).

Ciekawie wygląda też klasyfikacja ERC3. Niekwestionowanym liderem jest Jon Armstrong. Brytyjczyk wspierany przez M-Sport pełni w tym roku rolę „żywej reklamy” nowej Fiesty Rally3 evo, rozstawiając konkurencję po kątach. Armstrong ma teraz na koncie komplet zwycięstw i 120 punktów. Drugą lokatę zajmuje Jakub Matulka pilotowany przez Daniela Dymurskiego (48 punktów). Zaledwie sześć „oczek” mniej mają Piotr Parys i Daniel Syty. Wydaje się jednak, iż losy tytułu ERC3 są już przesądzone, a M-Sport nie wypuści z rąk cennej zdobyczy w klasie Rally3. Polacy będą mogli więc zawalczyć o europejskie srebro.

Liepaja
fot. fiaerc.com

Czas na królewskie emocje!

Piątą odsłoną Rajdowych Mistrzostw Europy będzie Królewski Rajd Skandynawii (7-8 lipca), zupełnie nowa propozycja w kalendarzu ERC. Stawka czempionatu pozostanie na szutrach, przenosząc się do szwedzkiego miasta Karlstad, leżącego tuż przy jeziorze Wener (trzecie największe na kontynencie). Nieoficjalnie mówi się, iż udział w Rajdzie Królewskim weźmie absolutna śmietanka skandynawskiej jazdy na opis, w tym… Petter i Oliver Solbergowie!

Korzystając z okazji, zachęcamy Was do sprawdzenia oferty Motowizji. Po raz pierwszy w historii batalia na odcinkach Rajdowych Mistrzostw Świata i Rajdowych Mistrzostw Europy trafia na antenę rodzimej stacji telewizyjnej. Motowizja pokaże wszystkie oesy WRC i ERC 2023 – na żywo, z komentarzem ekspertów i zaproszonych do studia gości. Poza relacjami live na kanale znajdziecie także szczegółowe zapowiedzi rajdów, podsumowanie każdego z etapów, czy wywiady z zawodnikami. Po wszystkie szczegóły zapraszamy na motowizja.pl.

Klasyfikację Tet Rally Liepaja znajdziecie na oficjalnej witrynie Mistrzostw Europy FIA ERC. Po najgorętsze wieści z rodzimych oraz europejskich oesów zapraszamy na rallyandrace.pl.

W Rally and Race cenimy sobie zdanie naszych czytelników. Zachęcamy Was do wyrażania własnych opinii i dyskusji w mediach społecznościowych. Jesteśmy też otwarci na wymianę argumentów. Wspólnie budujmy i wspierajmy społeczność kibiców oraz polski motorsport!