Po prawie dwumiesięcznej przerwie w kalendarzu cykl Motul HRSMP wraca na wysokie obroty. Od teraz do końca sezonu historyczne rajdówki będą startować raz w miesiącu, po kolei w Valvoline Rajdzie Małopolski (lipiec), Rajdzie Rzeszowskim (sierpień), Rajdzie Śląska (wrzesień) i Rajdzie Wisły (październik).
Rajdy wracają w Beskidy
W tym sezonie 2. runda Motul HRSMP rozgrywana jest w malowniczych Beskidach, na nowych dla zawodników trasach w okolicach Makowa Podhalańskiego. Trasa rajdu obfituje w charakterystyczne dla Beskidów bardzo szybkie i jednocześnie wąskie drogi o zdradliwych zakrętach.
Stanowi to duże wyzwanie dla zawodników, którzy będą je pokonywać po raz pierwszy. Na pewno będzie to rajd bardzo emocjonujący i widowiskowy. Warto podkreślić, że prawie 37% trasy rajdu to odcinki specjalne, co oznacza dużo dobrego ścigania na kompaktowej trasie.
Opis trasy będzie kluczem do wygranej
Sporządzenie opisu trasy nigdy nie jest łatwe, ale podczas 2. rundy Motul HRSMP będzie szczególnie trudne, bo większość zawodników nigdy nie uczestniczyła w tym rajdzie i nie ma notatek ani doświadczeń z lat poprzednich.
Szczególnie trudne będzie wyznaczenie właściwych punktów hamowania przed zakrętem oraz opisanie pojawiających się na beskidzkich drogach poprzecznych nierówności drogi, które pokonane zbyt szybko mogą mocno wytrącić z toru jazdy. Jak skomentował to kiedyś Mistrz rajdowego pilotażu Maciej Wisławski „jeden błąd w opisie to często koniec rajdu, a bezbłędny opis to 50% sukcesu”.
24 zawodników Motul HRSMP
Na starcie w Makowie Podhalańskim pojawi się czołówka zawodników Motul HRSMP. Broniąca pozycji liderów załoga Suder/Kowalik będzie walczyć z ze swoją główną konkurencją, zaczynając od wielokrotnych Mistrzów Polski Roberta Lutego i Marcina Celińskiego, przez bardzo szybkich i groźnych startujących w cyklu od lat załóg Grzelewski/Niedbała, Zaleski/Szadkowski, Łusiak/Zaborowska, Polak/Baryła, Olchawski/Bosek, czy Głowala/Mitręga. Do tej konkurencji dołączyli w tym roku zawodnicy startujący Youngtimerami, którzy też mają apetyt na zwycięstwo w tym bardzo szybkie załogi Kaszowski/Kaszowski, Koprowski/Koprowski oraz Kula/Zapart.
Po chwilowej nieobecności na starcie 2. rundy Motul HRSMP pojawią się znani i lubiani zawodnicy Artur Skrabalak z nowym pilotem Dawidem Porębą w Volvo Amazon, słynna z widowiskowej jazdy załoga Łady 2105 Molicki / Molicki oraz bracia Rogowscy – nową w HRSMP Ładą 2103. Do cyklu wrócił także Paweł Hoffman z pilotem Jakubem Kaszubą, którzy wystartują kultowym autem z początków historii WRC – Saabem 96 V4. Od 2. rundy Motul HRSMP do regularnych startów wraca także załoga Mikulski/Skrzypek, którzy tym razem pojawią się w kultowym Porsche 911 SC.
Nowymi i bardzo ciekawymi zawodnikami na liście zgłoszeń 2. rundy Motul HRSMP będą Pawłe Molgo i Rafał Marton, tworzący załogę tylnonapędowego Forda Sierra. To nazwiska, których w polskim motorsporcie nie trzeba przedstawiać, a znane są głównie z rajdów terenowych. Mologo ma na swoim koncie kilka tytułów Mistrza i Wicemistrza Polski w rajdach terenowych i liczne udane starty międzynarodowe. Podobnie Marton, który oprócz wielu tytułów Mistrza i Wicemistrza Polski, ma na swoim koncie m.in. 15 startów w Rajdzie Dakar.
Parada rajdowych marek
W Beskidzie wystartuje najwięcej rajdówek marki Ford (4 Sierry i 1 Escort). Kolejną najpopularniejszą marką wśród zawodników Motul HRSMP będzie Opel (2 Astry i 1 Kadett). Po dwie załogi wystartują Audi, Hondą, Ładą i Porsche. Zobaczymy też pojedynczych reprezentantów marek BMW, Mazda, Renault, Saab, Toyota, VW oraz Volvo.
Dotychczas w Motul HRSMP najczęściej startowały samochody BMW – 116 startów. Na drugim miejscu są Fiaty – 84 starty, trzecie jest Subaru – 79 startów; czwarte Audi – 70 startów oraz piąte FSO – 49 startów.
Najwyraźniej następuje pewna ewolucja preferencji markowych zawodników Motul HRSMP w kierunku samochodów młodszych. Miejmy tylko nadzieję, że wciąż widywać będziemy w tym cyklu takie rajdowe perełki jak Syrena 105 czy Trabant 604 nie mówiąc już o Polskich Fiatach, Alfa Romeo czy Lanciach. Wciąż czekamy na zawodników, którzy odważą się wystartować w Motul Historycznych Rajdowych Mistrzostwach Polski samochodami z lat 1931 – 1950. Tytuły Mistrzowskie czekają na odważnych!
Oprawa rajdu, jakiej jeszcze nie było
Organizatorzy zapowiadają arcyciekawą oprawę rajdu. Przygotowali cały rajdowy tydzień wokół Makowa Podhalańskiego, włączając mieszkańców okolicznych miejscowości w oprawę rajdu.
W czwartkowe popołudnie 6 lipca na rynku w Wadowicach zorganizowane zostaną otwarcie rajdu, konferencja prasowa, postój zaproszonych samochodów rajdowych, a także miasteczko kibica.
Ceremonia startu Valvoline Rajdu Małopolski zaplanowana jest na popołudnie w piątek 7 lipca i odbędzie się w Makowie Podhalańskim przy estradzie Makowianka, podobnie jak sobotnia meta zawodów.
Na terenach przy estradzie zorganizowane zostanie miasteczko rajdowe, w którym czekać będzie wiele atrakcji: symulatory rajdowe, animacje dla dzieci (kącik małego rajdowca RMF FM), koncert uczestników programu Mam Talent – zespołu PotOCK, a zakończenie rajdu uświetni profesjonalny pokaz laserów. Dla kibiców przygotowano darmowe busy, które kursując w oba dni rajdu, dowiozą fanów z Makowa Podhalańskiego na punkty kibica rozlokowane przy atrakcyjnych miejscach odcinków specjalnych.
Relację z rajdu będzie można śledzić na żywo w Motowizji i RMF FM.