Już w najbliższy weekend 7-9 lipca na Autodromie Słomczyn Toyota GR Yaris zaliczy swój pierwszy start w kolejnej konkurencji motorsportu. W 4. rundzie Mistrzostw Polski Rallycross za kierownicą japońskiego hothatcha zasiądzie Tomasz Sokal, także debiutujący w rallycrossie. Nowa rallycrossowa wyścigówka od początku powstaje w Polsce w Dytko Sport. Polska firma dostarczyła już wiele rajdowych wersji GR Yarisa, które z sukcesami startują w zawodach na całym świecie.

GR Yaris to auto od podstaw stworzone z myślą o motorsporcie. Poza licznymi imprezami track day ten model Toyoty można podziwiać na rajdowych trasach na całym świecie, z dominującym w WRC GR Yarisem Rally1 Hybrid na czele. Profesjonalne rajdowe wersje Toyoty GR Yaris, startują m.in. w Australii, Japonii, Włoszech, Hiszpanii, czy Finlandii. W przyszłym sezonie zadebiutuje GR Yaris Rally2, a kolejne warianty tego modelu zaczynają się pojawiać również na trasach wyścigów górskich i teraz także w rallycrossie.

Nowa wyścigowa broń z Polski

GR Yaris już zapracował sobie na miano kultowego auta wśród miłośników motoryzacji, a firma z Nysy szybko dostrzegła ogromny potencjał rozwojowy tego modelu.

Do licznych GR Yarisów w specyfikacji rajdowej i track day, zbudowanych przez polską firmę, dołączyła konfiguracja rallycross w klasie SuperCars Light, dając szansę na rozwój sportowej kariery kolejnym kierowcom.

“To kolejny projekt związany z modelem GR Yaris. Naszym celem jest budowa samochodów do sportu, dających mnóstwo emocjonującej i szybkiej jazdy, przy zachowaniu racjonalnego poziomu kosztów. GR Yaris to najlepszy wybór, bo od samego początku projektowany był jako baza do dalszych modyfikacji i udziału w profesjonalnym sporcie”

– mówi Paweł Dytko, właściciel firmy Dytko Sport, która rozwija liczne wersje sportowego hot hatcha Toyoty.

Klasa SuperCars Light w Mistrzostwach Polski Rallycross (MPRC) przeznaczona jest dla czteronapędowych aut z ograniczonym zakresem kosztownych modyfikacji. Głównym założeniem dla SuperCars Light jest zwężka w układzie dolotowym o średnicy 33 mm, ograniczająca moc i tym samym koszty modyfikacji.

GR Yaris SuperCars Light otrzymał dedykowany pakiet zmodyfikowanych zderzaków, błotników oraz spojlerów generujących większy docisk powietrza, które nadają autu jeszcze agresywniejszego wyglądu.

fot. fundacja Apex

Pomimo optycznie dużych zmian w nadwoziu samochód mechanicznie pozostał w większości „seryjny”. Trzycylindrowy turbodoładowany silnik o pojemności 1.6 litra otrzymał jedynie dedykowany do motorsportu sterownik Motec, który zwiększył moc do około 320 KM.

Zamontowano także sekwencyjną skrzynię biegów renomowanej firmy XShift o sześciu skróconych przełożeniach, dostosowanych do krętej i ciasnej konfiguracji torów rallycrossowych. Półosie i dyferencjały pozostały seryjne, a w zawieszeniu wymieniono jedynie amortyzatory na egzemplarze o odpowiedniej do rallycrossu charakterystyce. W aucie zmodyfikowano układ wydechowy wraz ze sportowym katalizatorem.

“Pierwsze zawody z pewnością są dla nas dużą niewiadomą, niemniej liczę na walkę o czołowe lokaty w klasie, tym bardziej że testy na Autodromie Słomczyn pokazały ogromny potencjał tego modelu!” – dodaje Dytko.

W GR Yarisie w konkurencji rallycross zadebiutuje także jego kierowca Tomasz Sokal, dla którego dodatkowo będzie to pierwszy start w zawodach rangi Mistrzostw Polski.

Sportowy potencjał

Toyotę GR Yaris można w łatwy sposób dostosować do startu w wielu imprezach sportowych, poczynając od track day, a kończąc na mistrzostwach Polski w takich konkurencjach, jak rajdy, wyścigi górskie, czy popularny i widowiskowy rallycross. W rozsądnym budżecie można mieć konkurencyjny samochód z najwyższej półki.

Przygotowana dotychczas specyfikacja asfaltowa świetnie radzi sobie zarówno na suchej, mokrej, jak i zaśnieżonej, czy oblodzonej nawierzchni, a Dytko Sport po zebraniu doświadczeń z mieszanej asfaltowo-szutrowej nawierzchni rallycrossu, nie wyklucza także stworzenia wersji szutrowej. W przygotowaniu jest także egzemplarz, który zobaczymy m.in. na trasach wyścigów górskich w Polsce i Europie.