Szejowie prowadzą w Valvoline Rajdzie Małopolski

Fot. Rozmus Photography/Valvoline Rajd Małopolski

Jarosław i Marcin Szejowie (Hyundai i20 R5) przewodzą klasyfikacji generalnej Valvoline Rajdu Małopolski po I etapie zawodów. Załoga z Ustronia wygrała dwa z pięciu rozegranych dziś oesów i przed sobotnim, finałowym etapem rywalizacji ma 18,5 s przewagi nad zajmującymi drugie miejsce Grzegorzem Grzybem i Adamem Biniędą (Skoda Fabia Rally2 evo).

Pierwszy etap Valvoline Rajdu Małopolski składał się z pięciu odcinków specjalnych. Trzykrotnie zawodnicy pokonywali trasę próby Zawoja (14,1 km) i dwa razy ścigali się na trasie oesu Lurka Maków Podhalański (4,76 km). Do rywalizacji przystąpiły 54 z 56 pierwotnie zgłoszonych załóg. Beskid Makowski przywitał uczestników zawodów idealną, stabilną pogodą, a nawierzchnia wszystkich prób sportowych była sucha.

Otwierający zmagania przejazd oesu Zawoja (14,1 km) na swoje konto zapisali bracia Szejowie. Grzyb i Binięda przebili oponę i zanotowali dopiero siódmy rezultat, tracąc 17,8 s do zwycięzców. Liderzy punktacji RSMP wygrali kolejne starcie w Zawoi, ale Szejowie kontrolowali sytuację, finiszując z czasem zaledwie o 0,3 s gorszym od Grzyba i Biniędy.

Pierwszy przejazd próby w Makowie Podhalańskim (4,76 km) na swoje konto zapisali Dariusz Poloński i Łukasz Sitek (Volkswagen Polo GTI R5). Szejowie byli szybsi od Grzyba i Biniędy, dzięki czemu zwiększyli przewagę nad tym duetem do ponad 20 sekund.
Po trzecim, ostatnim przejeździe próby Zawoja Grzyb i Binięda zmniejszyli stratę do Szejów o 2,5 sekundy. Bracia z Ustronia odpowiedzieli wygrywając finałowy oes etapu, czyli próbę Lurka Maków Podhalański.

Przed sobotnią częścią zmagań w Valvoline Rajdzie Małopolski, Szejowie mają 18,5 sekundy przewagi nad Grzybem i Biniędą. Trzecie miejsce zajmują Poloński i Sitek (+23,6 s). W czołowej piątce plasują się jeszcze Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo, +33,3 s) oraz bracia Łukasz i Tomasz Kotarbowie (Citroen C3 Rally2, +38,0 s).
W klasyfikacji 2WD (samochody z napędem na jedną oś) prowadzą Hubert Kowalczyk i Jarosław Hryniuk (Peugeot 208 Rally4). Za nimi plasują się Marek Nowak i Adam Grzelka (Opel Corsa Rally4, +8,0 s) oraz Jacek Sobczak i Mateusz Pawłowski (Porsche 911 GT3, +44,8 s).

W gronie zawodników dysponujących samochodami Rally3 (klasa 3 – Fordy Fiesta Rally3) z dużą przewagą prowadzą Jakub Matulka i Daniel Dymurski. Za nimi plasują się duety Abramowski Poradzisz (+37,6 s) oraz Krotoszyński/Martynek (+39,9 s).

W sobotę, 8 lipca uczestników czekają oesy Mucharz (10,12 km) oraz Stryszów (12 km). Sobotnie próby będą pokonywane trzykrotnie. Finałowy przejazd oesu Stryszów będzie rozegrany jako Power Stage, na którym pięć najszybszych załóg zdobywa dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw.

W historycznym czempionacie świetnie zaprezentowali się Robert Luty i Marcin Celiński. Załoga Subaru Legacy 4WD na pierwszych pięciu oesach zbudowała aż 1:42,7 s przewagi nad kolejnym z duetów. Za nimi plasuje się duet Kula/Zapart (Renault Megane Maxi). Raptem 2,1 s do Kuli i Zaparta tracą dwukrotni mistrzowie Polski w rajdach historycznych – Marek Suder i Marcin Kowalik (Ford Sierra RS Cosworth).

Z kolei w klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Południa najlepsi, jak do tej pory, są Piotr Wincencik i Jakub Sawiński w Renault Clio III RS RallyN1).

Zakończenie czwartej rundy RSMP – w sobotę, 8 lipca, o 16:30, w Makowie Podhalańskim.

Valvoline Rajd Małopolski – klasyfikacja generalna po I etapie:
1. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) 29:55,2 s
2. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo) +18,5 s
3. Poloński/Sitek (Volkswagen Polo GTI R5) +23,6 s
4. Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo) +33,3 s
5. Kotarba/Kotarba (Citroen C3 Rally2) +38,0 s
6. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta Rally2) +50,5 s
7. Terlecki/Marczewski (Skoda Fabia Rally2 evo) +1:17,4 s
8. Kwiatkowski/Kozdroń (Skoda Fabia Rally2 evo) +1:43,8 s
9. Tochowicz/Białowąs (Citroen C3 Rally2) +2:00,3 s
10. Sawicki/Hundla (Skoda Fabia Rally2 evo) +2:03,8 s

Harmonogram Valvoline Rajdu Małopolski – 4. rundy RSMP 2023
Sobota, 8 lipca (6 odcinków specjalnych, łącznie 66,36 km):
8:00 – serwis C: 15 min. (parking dworca PKP, Maków Podhalański)
8:50 – OS 6: Mucharz 1 (12 km)
9:20 – OS 7: Stryszów 1 (10,12 km)
10:45 – serwis D: 30 min. (parking dworca PKP, Maków Podhalański)
11:50 – OS 8: Mucharz 2 (12 km)
12:20 – OS 9: Stryszów 2 (10,12 km)
13:45 – serwis E: 30 min. (parking dworca PKP, Maków Podhalański)
14:50 – OS 10: Mucharz 3 (12 km)
15:20 – OS 11: RMF FM Power Stage Stryszów (10,12 km)
16:30 – ceremonia mety (ul. Kościuszki, Maków Podhalański)