niedziela, 29 stycznia, 2023
0,00 PLN

Brak produktów w koszyku.

Strona głównaInformacje prasoweTańsza benzyna E10 już niebawem na stacjach. Nie każdy może ją tankować

Tańsza benzyna E10 już niebawem na stacjach. Nie każdy może ją tankować

Już od stycznia na stacjach paliw w Polsce pojawi się benzyna o oznaczeniu E10 – tańsza, z większą ilością tzw. biokomponentów. Pytanie, czy warto ją tankować? Czy pasuje do każdego silnika? I czy jej wprowadzenie usunie dobrze znane paliwo oznaczeniu E5?

Skąd ta zmiana? Wszystko rozbija się o kwestie prawne. Już od stycznia w życie wejdzie bowiem nowelizacja ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Zapisy tego aktu prawnego zezwolą sprzedawcom paliw na całkowite usunięcie z oferty znanej benzyny E5, pod warunkiem sprzedaży nowości na rodzimym rynku, benzyny E10. Wydaje się jednak, że z takiej możliwości skorzysta niewielu, a do dystrybutorów dodana zostanie po prostu nowa pozycja. Benzyna E10 będzie odrobinę tańsza i przede wszystkim, bardziej „zielona”.

Benzyna E5 i E10 – jakie są różnice?

„E5” i „E10” to europejski skrót używany do opisywania benzyny. Liczba w nazwie określa procentową ilość tzw. biokomponentów w paliwie. Mówiąc wprost, im większa liczba, tym bardziej „czyste” i przyjazne dla środowiska jest tankowane przez nas paliwo. Zgodnie z zaleceniami Unii Europejskiej, politycy Starego Kontynentu dążą do pilnego i skutecznego zmniejszenia emisji CO2 w transporcie, zaś „zielone” paliwo ma być jednym z rozwiązań.

Zobacz też: Kary za brak OC. W 2023 roku aż dwie podwyżki

Biokomponenty znajdujące się w paliwie to tak naprawdę alkohol – tzw. bioetanol. Podobną benzynę zatankujemy już m.in. w Niemczech, Francji, oraz Wielkiej Brytanii. Co ciekawe, benzyna E10 jest od tego roku… jedynym, dopuszczalnym paliwem w świecie Formuły 1!

Paliwo nie dla każdego

Niestety, E10 nie cieszy się zbyt wielką popularnością na zachodnich stacjach. Owszem, to nieco tańsza alternatywa, wybierając ją przyłączamy się do akcji troski o środowisko. Nie jest jednak pozbawiona wad – jest mniej „kaloryczna” (około 3%), powoduje też niewielki spadek osiągów (przeszło 5%). Największą wadą „czystego” paliwa ze zwiększoną dawką bioetanolu jest niekorzystny wpływ na gumowe elementy układu paliwowego. Stosowanie takiego paliwa w samochodach, które nie zostały dostosowane do E10 może doprowadzić do awarii lub nieszczelności układu paliwowego, i uszkodzić aluminiowe elementy silnika.

Według stanowiska ADAC, E10 jest bezpieczna dla większości aut, które wyprodukowano już po 2000 roku, i praktycznie do każdego auta wyprodukowanego po 2010 roku. Warto sprawdzić naklejki techniczne znajdujące się pod wlewem paliwa lub na drzwiach – tam powinniśmy znaleźć szczegółowe informacje. Jeśli ich nie będzie, lepiej zostać przy E5…

redakcjahttp://rallyandrace.pl
Profil redakcyjny dla artykułów stworzonych przez kilku naszych redaktorów.

RALLY AND RACE NA INSTARGRAMIE

NOWOŚCI

WOŚP Moto Orkiestra Walim 2023 [wideo]

Moto Orkiestra Walim 2023
Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy grała dziś motoryzacyjnie w wielu regionach Polski. Pokazywaliśmy Wam zdjęcia ze Zgierza, teraz...

WOŚP MotoOrkiestra Zgierz 2023 – foto

Motoorkiestra WOŚP Zgierz 2023 drift
MotoOrkiestra Zgierz wróciła na pętlę autobusową Staffa/Parzęczewska! W dniu 29 stycznia 2023 Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy gra...

Marko wyczuwa niepokój w Mercedesie

Doradca Red Bulla Helmut Marko twierdzi, że odejście Jamesa Vowlesa z Mercedesa i objęcie przez niego stanowiska...

Kamery w kaskach u wszystkich kierowców w sezonie 2023 Formuły 1

Formuła 1 podpisała umowę na dostarczanie technologii kamer w kaskach kierowców z Racing Force Group. Przez cały...

Wielkie powroty do F1! Jak wygląda ranking TOP 10 i czy znalazło się miejsce dla Kubicy?

Robert Kubica
Na kanale F1 pojawił się film o kierowcach, którzy wracali do tego sportu z przysłowiowej „emerytury”. W...

NAJPOCZYTNIEJSZE

Paste your AdWords Remarketing code here