wtorek, 26 stycznia, 2021
0,00 PLN

Brak produktów w koszyku.

Strona główna Aktualności Toyota Sera – inspiracja dla McLarena F1

Toyota Sera – inspiracja dla McLarena F1

Już w sobotę rozpoczyna się trwająca 9 dni aukcja kolekcjonerskich samochodów Barrett-Jackson, na której w tym roku zostanie wystawionych ponad 1500 samochodów. Znajdzie się wśród nich pierwszy egzemplarz Toyoty Supry nowej, piątej generacji, koncepcyjny Ford F-150 Lightning Rod z 2001 roku czy modyfikowane Mitsubishi Eclipse z filmu „Kac Vegas”. W tym towarzystwie wyróżnia się wydawałoby się niepozorna Toyota Sera z 1990 roku.

Przeglądając w specyfikację, trudno w tym samochodzie dopatrzyć się czegoś wyjątkowego. Subkompaktowe, przednionapędowe coupe – mniejsze od współczesnego Yarisa – z mocowanym z przodu 1,5-litrowym silnikiem R4 o mocy 111 KM i 133 Nm momentu obrotowego, sparowanym z automatyczną skrzynią biegów o 4 przełożeniach. Na liczniku ma 75 000 mil. Model był produkowany tylko na japoński rynek, dlatego kierownica jest po prawej stronie. Jak do tej pory – nic specjalnego.

Ciekawiej się robi, kiedy wziąć pod uwagę, że auto waży tylko 907 kg, co sprawia, że silnik 111 KM potrafi je całkiem nieźle rozpędzić. Wystawiony egzemplarz jest zachowany w doskonałym stanie, a zielony lakier wciąż wygląda świetnie. Choć auto pochodzi z 1990 roku, na wyposażeniu znajdziemy wycieraczki z czujnikami deszczu i czujniki parkowania. O nagłośnienie dba system stereo Super Live Surround Sound. Właściciel oferuje także oryginalne narzędzia, instrukcję i flary drogowe oraz zapasowa opona.

Ale najlepsze w tym wszystkim są pomysłowe drzwi zwane butterfly doors – otwierane do góry i obracane wokół dwóch punktów. Ich widok w małej Toyocie tak zaciekawiły Gordona Murraya, że zastosował to rozwiązanie w McLarenie F1. Niewiele popularnych samochodów może się poszczycić, że stały się inspiracją dla supersamochodów najsłynniejszych marek. Mała Toyota Sera znalazła się tym samym w doborowym towarzystwie – projektując McLarena F1, Gordon Murray wziął silnik od BMW, a nadwozie z włókna węglowego z bolidów Formuły 1.

Toyota wyprodukowała tylko niecałe 16 000 egzemplarzy Sery, głównie na japoński rynek. Jednak co najmniej jeden egzemplarz trafił do Wielkiej Brytanii, gdzie zauważył go główny projektant McLarena F1.

„Mijałem go codziennie” – wspomina Murray w wywiadzie z 2012 roku. – „W końcu pożyczyliśmy go i po obejrzeliśmy zaczęliśmy tworzyć własny projekt”. Od tamtej pory „motylkowe” drzwi trafiły do wielu supersamochodów – od Ferrari Enzo i LaFerrari, przez wiele modeli McLarena, BMW i8, aż po Mercedesa-AMG Project One.

inf.pras.

RALLY AND RACE NA INSTARGRAMIE

NOWOŚCI

Ciekawe akcje z Monte Carlo 2021

Zbiór materiałów z wybranych przejazdów z Rajdu Monte Carlo 2021. Najciekawsze akcje, sytuacja i błędy jakie udało...

Jak Kalle Rovanperä stracił podium w Monte Carlo

Po naprawdę świetnej jeździe Rovanperä ostatniego dnia Rajdu Monte Carlo 2021 zajmował 3. miejsce. Niestety, młody Fin...

Bez starych WRC i S1600 od 2022

Czesi podjeli radykalną decyzję. Od sezonu 2022 samochody klasy WRC i S1600 nie będą mogły zdobywać punktów...

Rajd Monte Carlo 2021: Sebastian Ogier rekordzistą – po raz ósmy zgarnia Monte Carlo

Swój ostatni raz w karierze Ogier triumfował w rundzie otwierającej sezon Rajdowych Mistrzostw Świata. Dzisiejszy etap obfitował...

Rajd Monte Carlo 2021 – dzień trzeci: Tanak odpada, kara finansowa Ogiera

Toyota Yaris WRC
Mimo, że dzisiejszy etap był wyjątkowy krótki to nie zabrakło kilku ciekawych sytuacji zarówno tych na odcinkach...

NAJPOCZYTNIEJSZE

Fabia R5 vs Gaz 51, czyli estońska przygoda Zapały

Mariusz Zapała w niecodzienny sposób zakończył udział w Samsonas Rally Rokiskis. Mimo jednego zdarzenia to właśnie druga sytuacja sprawiła o zapadnięciu decyzji o wycofaniu...

Stajnia Retrotechnology poszerza flotę o dwa Fiaty

Rybnicka stajnia od pewnego czasu buduje dział retro, w którym znalazły się już takie auta jak: Autobianchi A112 Abarth, Fiat 500 czy 126 p....

Wypadek Ogiera na testach do Rajdu Monte Carlo

Podczas testów przed Rajdem Monte Carlo siedmiokrotny Mistrz Świata miał poważny wypadek. Francuz wypadł z trasy i wpadł na kamienne zabudowania – samochód jest...

Jak Kalle Rovanperä stracił podium w Monte Carlo

Po naprawdę świetnej jeździe Rovanperä ostatniego dnia Rajdu Monte Carlo 2021 zajmował 3. miejsce. Niestety, młody Fin popełnił błąd, który kosztował go podium. https://www.youtube.com/watch?v=5IqxI_zRx2A&ab_channel=RallyeRacing63