sobota, 9 grudnia, 2023
42 numer w sklepie online, dostawa GRATIS
Strona głównaAktualnościWentylowane fotele debiutują w wyścigach

Wentylowane fotele debiutują w wyścigach

Wyścigi samochodowe to sport wymagający fizycznie. O ile w autach drogowych możemy skorzystać z wielu udogodnień i zaawansowanej kontroli klimatycznej, w samochodach wyścigowych nie ma takich luksusów.

Temat rywalizacji w wysokich temperaturach pojawił się na ustach wszystkich po Grand Prix Kataru Formuły 1, gdzie jeden z kierowców musiał wycofać się z powodu wycieńczenia.

W wyścigach długodystansowych samochodów zamkniętych sytuacja jest bardziej uregulowana. Przepisy jasno mówią o tym, że temperatura w kokpicie nie może być wyższa od temperatury otoczenia o więcej niż siedem stopni. Złamanie tego zapisu powoduje dyskwalifikację, dlatego w większości prototypów i samochodów GT znajdziemy obecnie klimatyzację lub inne rozwiązanie mające utrzymać temperaturę pod kontrolą.

To, jak gorące jest powietrze, którym oddycha kierowca, to jednak tylko część problemu. Ma bowiem kontakt z rozgrzanymi elementami pojazdu, dlatego trzeba też zadbać o chłodzenie organów wewnętrznych. Poza tradycyjną „butelką z wodą”, od wielu lat niektórzy zawodnicy wykorzystują kamizelki chłodzące, jednak teraz pojawiła się nowa metoda.

Podczas ostatniej rundy Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA WEC w Bahrajnie, w jednym z hipersamochodów Ferrari testowano nowy wentylowany fotel włoskiej firmy ASP Seat. Jej założycielem jest Alessio Simeti, który pracował w wyścigach przez ponad 20 lat.

Stworzenie działającego rozwiązania w wyścigach długodystansowych jest o tyle trudniejsze, że wymaga zaprojektowania nie tylko fotela, ale również wkładek dla każdego kierowcy, przy zachowaniu przepisów bezpieczeństwa FIA.

Załoga #51 zajęła trzecie miejsce w wyścigu 8h Bahrajnu.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.

Tomasz Kubiak
Tomasz Kubiakhttp://swiatwyscigow.pl
Redaktor naczelny ŚwiatWyścigów.pl, związany z RALLY and RACE od 2014 roku. Wyścigi to moja pasja.

NOWOŚCI

Trzy pokolenia rajdowe – spotkanie z gwiazdami jazdy na opis

Dosłownie minuty dzielą nas od rozpoczęcia spotkania "Trzy pokolenia rajdowe'' w Żegocinie. Do miejscowego centrum kultury zjadą...

Mistrzostwa Europy w wyścigach górskich – kalendarz 2024

Dostępny jest kalendarz FIA European Hill Climb Championship czyli Mistrzostw Europy w wyścigach górskich. Jedną z rund...

Dlaczego Przemek Szafrański tak przegrał mimo legendy Subaru

Za nami finał sondy programu "Duda vs Szafrański". Program TVN Turbo przyciągnął uwagę wielu miłośników rajdów, w...

Polscy zawodnicy nagrodzeni na Gali FIA

W piątkowy wieczór w Baku odbyła się coroczna gala rozdania nagród Międzynarodowej Federacji Samochodowej FIA na zakończenie...

Powiększony Inter Europol Competition w European Le Mans Series 2024

Zespół Inter Europol Competition powraca do European Le Mans Series w 2024 roku w powiększonym składzie, wystawiając...

NAJPOCZYTNIEJSZE