Siedem zadeklarowanych startów, sześć ukończonych rajdów, trzy wiktorie i… jeden, upragniony tytuł! Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak sięgnęli po mistrzowskie laury WRC, triumfując w subkategorii WRC2 Challenger. Dziś raz jeszcze przenosimy się na oesy sezonu 2023, podążając za duetem Orlen Team.
Kajetanowicz i Szczepaniak zagościli na arenie mistrzostw WRC wraz z początkiem sezonu 2018. Ich premierowa, skrócona kampania (tylko cztery starty) nie dawała żadnych szans na włączenie się do walki o tytuły. Na wielkie emocje nie musieliśmy jednak długo czekać, bo załoga Lotosu/Orlenu nieprzerwanie od 2019 roku „ocierała się” o upragnioną wiktorię.
Ostatnie pięć lat było pasmem sukcesów, większych oraz mniejszych wiktorii, ciągłej walki w ścisłej czołówce rajdowego łańcucha pokarmowego WRC. Do pełni szczęścia brakowało tylko jednego – wymarzonego, mistrzowskiego tytułu – istnej perły w koronie najbardziej utytułowanego kierowcy w historii rodzimej jazdy na opis. Na szczęście, przechodzimy już w tryb czasu przeszłego. O poranku 19 listopada 2023 Kajetanowicz i Szczepaniak dopięli swego – podium w Japonii zagwarantowało im złote medale w kategorii WRC2 Challenger.
Dziś zapraszamy na krótką retrospekcję sezonu 2023. Po prostu, przeżyjmy to jeszcze raz!
WRC2 Challenger w pigułce
W sezonie 2023 „Kajto” i Maciej wzięli udział w siedmiu odsłonach Rajdowych Mistrzostw Świata, wykorzystując pełną pulę regulaminowych startów. Ekipa Orlen Teamu rozpoczęła swoją kampanię relatywnie późno, dołączając do stawki dopiero podczas Rajdu Meksyku. Polacy zajęli tam czwartą lokatę w WRC2, triumfując w klasie Challenger. Po treningowym występie w Rajdzie Polski nasi czempioni przesiedli się do najnowszej konstrukcji Fabii RS. Na sardyńskich szutrach wspięli się na najniższy stopień podium grupy WRC2, raz jeszcze wygrywając subklasę Challenger. Tak jak przed rokiem, biało-czerwoni zawitali również do Kenii, celebrując drugą wiktorię z rzędu. Zaraz po okresie wakacyjnym Polacy przybyli do ojczyzny oliwek i sera feta, z której wywieźli punkty za szóstą pozycję w WRC2 oraz drugą w WRC2 Challenger. Ich jedyną, tegoroczną „wpadką” był egzotyczny, szutrowy Rajd Chile.
Kajetanowicz i Szczepaniak zaczęli w swoim stylu – nie forsowali tempa czekając na błędy oponentów. Przed finałowym etapem rywalizacji w Ameryce Południowej Polacy zamykali pierwszą piątkę wśród załóg dysponujących maszynerią R5/Rally2. Niestety, ich szutrowe piekło rozgorzało na OS13. Zaczęło się od… dwóch przebitych opon, zaś jazda na „kapciu” dopełniła dzieła zniszczenia, demolując zawieszenie kremowej Skody. Nasi rodacy musieli więc powiedzieć „pas”, będąc raptem parę kilometrów od finałowej mety lotnej. Szansą na poprawę humorów był powrót na przyczepne asfalty. Kajetan i Maciej pojawili się na liście zgłoszeń Rajdu Europy Centralnej, „parkując” Fabię RS na „pudle” WRC2 Challenger oraz czwartym miejscu w WRC2. Czesko-autriacko-niemiecki układ sił oznaczał, iż przełamanie pięcioletniego, rajdowego impasu będzie możliwe po zdobyciu jedenastu „oczek” w Japonii.
Jak wiemy, Polacy podołali zadaniu, zapisując się na kartach historii. Druga lokata w kraju kwitnącej wiśni wystarczyła, żeby biało-czerwoni wywalczyli upragnioną wiktorię w WRC!
Kajetanowicz i Szczepaniak na oesach WRC 2023
Meksyk – czwarte miejsce w WRC2, pierwsze w WRC2 Challenger
Sardynia – trzecie miejsce w WRC2, pierwsze w WRC2 Challenger
Safari – pierwsze miejsce w WRC2, pierwsze w WRC2 Challenger
Grecja – szóste miejsce w WRC2, drugie w WRC2 Challenger
Chile – rajd nieukończony (uszkodzone zawieszenie)
Europa Centralna – trzecie miejsce w WRC2, trzecie w WRC2 Challenger
Rajd Japonii – trzecie miejsce w WRC2, drugie w WRC2 Challenger
Otwieramy szampany!
Co prawda wciąż nie odświeżono jeszcze oficjalnej klasyfikacji generalnej, ale nie mamy chyba żadnego powodu do wstrzymywania się z długo wyczekiwaną celebracją. „Kajto” i Maciej zatriumfowali w grupie WRC2 Challenger, kończąc bieżącą kampanię z dorobkiem 126 punktów. Wygrana w Japonii sprawiła, iż srebrne medale trafiły w ręce reprezentacji Toksportu – Nikolaya Gryazina i Konstantina Aleksandrova (121 „oczek”). Na najniższym stopniu podium stanął Fin, Sami Pajari (118 punktów). Z radością możemy też dodać, iż czwarte miejsce zajęła druga, eksportowa drużyna Orlenu – Marczyk oraz Gospodarczyk.
Z dziennikarskiego obowiązku wspomnimy również, że Kajetan i Maciej uplasowali się na piątej pozycji w WRC2. Tytuły powędrowały do Andreasa Mikkelsena i Torsteina Eriksena. Norwegowie byli również bezkonkurencyjni podczas ostatniej rundy sezonu, deklasując Gryazina (przeszło minuta straty) oraz Kajetanowicza (prawie… jedenaście minut straty).
Klasyfikację generalną Mistrzostw Świata znajdziecie na oficjalnej stronie czempionatu. Po więcej najgorętszych wieści z odcinków czempionatu WRC zapraszamy na rallyandrace.pl.
W Rally and Race cenimy sobie zdanie naszych czytelników. Zachęcamy Was do wyrażania własnych opinii i dyskusji w mediach społecznościowych. Jesteśmy też otwarci na wymianę argumentów. Wspólnie budujmy i wspierajmy społeczność kibiców oraz polski motorsport!