Zapowiedź finałowej rundy WSMP 2023

Fot. Grzegorz Kozera

Nadchodzący weekend 29-30 września przyniesie zakończenie sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Po ostatniej, wyjazdowej rundzie na Słowacji, zawodnicy wrócili do kraju i będą rywalizować na Torze Poznań.

W wielu klasach do rozstrzygnięcia walki o tytuły mistrzowskie wciąż daleko. Inaczej sprawa ma się w „królewskiej” dywizji D4 +3500, gdzie już przed finałowym weekendem Grzegorz Grzybowski ma wystarczającą przewagę, by być pewnym wygrania klasyfikacji sezonu. Jego rywalami w Poznaniu będą Mariusz Nierychlewski, który zadebiutował podczas ostatniej rundy na Slovakia Ringu, oraz Karol Kręt, zaliczający swój pierwszy start w tym sezonie.

Aż osiem samochodów będzie rywalizować w dywizji D4 3500. Mistrz-elekt Jan Antoszewski w BMW E46 GTR zmierzy się z siedmioma rywalami w samochodach TCR. Piotr Podoba, Artur Paziewski i Amuno Pelette w Hondach Civic stoczą pomiędzy sobą walkę o drugie miejsce na koniec sezonu – na dwa wyścigi przed końcem dzieli ich zaledwie 18 punktów. O pierwsze w tym sezonie podium będzie się starać Artur Rowiński w Audi RS3 LMS, natomiast w Cuprach pojadą powracający po rundzie przerwy Rafał Gieras oraz zaliczający swoje pierwsze starty Adam Puciata i Adam Bougsiaa.

W dywizji D4 2000 Open mistrzem został już Sławomir Szwargot. Jego największym rywalem w tym sezonie był Rafał Płuciennik, który będzie chciał zakończyć sezon choć jednym zwycięstwem. Przeszkodzić będą mu w tym próbowali Zbigniew Łazarz i Marek Leśnik, a swój powrót zalicza w ten weekend Aleksander Robak w BMW E46. Pośród samochodów wolnossących niemal doskonały sezon zaliczyła Katarzyna Terlikowska, która jest już pewna tytułu przed ostatnią rundą. Walka o drugie miejsce będzie się za to toczyć pomiędzy Michałem Bulińskim i Nikodemem Sileckim, których dzielą zaledwie dwa punkty. O powrót na podium powalczy Oskar Marszałkowski.

Walka o tytuł w D4 1400 rozegra się pomiędzy Łukaszem Lewandowskim i Wiktorią Rozenek, których dzieli w klasyfikacji 39 punktów. Szanse na mistrzostwo stracił na Słowacji Witold Czwarno. W dywizji D5 +2000 jedynym zawodnikiem będzie Jacek Zielonka.

Trzech zawodników wciąż walczy o tytuł w Dywizji Narodowej 1. Na czele tabeli znajduje się Nikodem Sobczyk, który ma 22 punkty przewagi nad Szymonem Piotrowskim. Broniący tytułu Mieszko Matuszyk będzie musiał się bardzo postarać, aby odrobić 38-punktową stratę. W walkę pretendentów do tytułu mogą wmieszać się Aleks Bartkowiak oraz Miłosz Matuszyk.

Maciej Łaszkiewicz i Antoni Derebecki rozstrzygną pomiędzy sobą walkę o pierwsze miejsce w klasie DN2, z kolei w RN1 Marcelina Czepiel będzie bronić 22-punktowej przewagi nad Radosławem Wojdyną. Jedynym zawodnikiem w RN2 będzie Bruno Tomann.

Maluch Trophy

W przeciwieństwie do pozostałych cykli Mistrzostw Polski, Maluch Trophy miało dodatkową punktowaną rundę podczas inauguracyjnego Wyścigu Górskiego Szczawne. Oskar Klimek zmniejszył tam swoją stratę do prowadzącego Kamila Osóbki do 18 punktów. Aby obronić tytuł, będzie musiał wygrać oba wyścigi i liczyć na to, że lider tabeli choć raz nie zajmie drugiego miejsca. Pomóc mu w tym mogą Robert Zalewski i Marek Starosta, lecz dotychczas we wszystkich wyścigach w Poznaniu to Osóbka był górą.

W dywizji 1 aż trzech zawodników mieści się w przedziale 24 punktów. Największe szanse na tytuł ma Bartosz Wilk, z którym powalczą Grzegorz Socha i Mirosław Janduła. W dywizji 0 jedynymi pretendentami pozostali Marek Kurzętkowski i Jacek Chojnacki, których dzieli 14 punktów. Gościnny start poza klasyfikacją zaliczy w aucie VIP Jerzy Mazur.

Ostatni wyścig weekendu będzie nosił miano Memoriału im. Jana Leśniaka, a okrążenie formujące poprowadzi Fiat 126p Bombel.

318is Cup PL

Puchar BMW 318is to najbardziej otwarta kategoria w polskich wyścigach, gdzie matematyczne szanse na tytuł wciąż ma aż siedmiu kierowców. Głównymi pretendentami będą Artur Lempert, Marcin Lempert i Michał Całek, którzy podzielili pomiędzy sobą zwycięstwa we wszystkich tegorocznych wyścigach. O ile obaj bracia mają po jednym nieukończonym wyścigu, Całek będzie musiał odliczyć swój najgorszy wynik na koniec sezonu, tracąc potencjalnie aż 48 punktów.

Kolejny gościnny występ zaliczy ubiegłoroczny mistrz Karol Wyka w BMW 325 E90, pomimo tego, że w ten sam weekend w Rydze odbywa się finał Bałtyckich Mistrzostw Samochodów Turystycznych, gdzie zalicza swój debiutancki sezon.

W stawce pojawi się również Wojciech Smorawiński, który będzie walczyć o kolejne zwycięstwo w finałowym wyścigu, będącym Memoriałem im. Adama Smorawińskiego.

WORK STUFF Super S Cup

Fot. Tomasz Kubiak

O tytuł mistrzowski w pucharze MINI Coopera walczy w tym roku najlepsza dwójka poprzedniego sezonu. Adam Karkuszewski ma przed ostatnią rundą 10-punktowe prowadzenie nad aktualnym mistrzem Jerzym Drabentem, choć po odjęciu najgorszego wyniku w sezonie, to broniący tytułu znajduje się z przodu.

Trofeo di serie

Po wygraniu swojego pierwszego wyścigu w tym sezonie na Słowacji, prowadzenie w klasyfikacji generalnej Trofeo di serie objął Julian Śmiechowski, wyprzedzając mistrza sprzed dwóch lat Piotra Ławskiego. Pomimo opuszczenia pierwszej rundy, szanse na tytuł zachowuje Mateusz Peczka.

Mistrzostwa Polski Endurance

Dwugodzinny wyścig długodystansowy zakończy tegoroczne wyścigi płaskie w Polsce. Do rywalizacji zgłosiło się 21 załóg, pośród których zabrakło Adama Zentnera i Macieja Marcinkiewicza – po zwycięstwie na Słowacji mogą już być jednak pewni tytułu w klasyfikacji indywidualnej. Największą ciekawostką będzie z kolei pojawienie się pucharowej Mazdy MX-5, która zaliczy swój pierwszy wyścigowy występ od ubiegłego roku.

Dwa dni sportowych emocji

Zarówno w piątek i w sobotę fani wyścigów będą mieli czym emocjonować się od 8 rano aż do 17 – pełen harmonogram znajdziecie tutaj. Smaczku rywalizacji mogą dodać zapowiadane na sobotę opady deszczu.