Elektryczny rajd E-Azores Rally 2021

fot. Grupo Desportivo Comercial - oficjalny profil Facebook

W miniony weekend odbyła się druga edycja E-Azores Rallye. Na malowniczych odcinkach portugalskiego archipelagu rywalizowały… jedynie auta elektryczne.

São Miguel – jedna z wysp azorskiego archipelagu była w ten weekend areną drugiego w historii E-Azores Rallye. Na starcie imprezy stanęły jedynie samochody elektryczne, swój udział potwierdziło 18 załóg. Podobnych imprez będziemy zapewne oglądać coraz więcej. Rajdy w elektrycznym wydaniu powoli wchodzą na motorsportowe salony całego świata!

fot. Grupo Desportivo Comercial – oficjalny profil Facebook

Elektryzująca rywalizacja

Na starcie E-Azores Rallye 2021 stanęło aż 18 ekip w maszynach kilku producentów. Na liście znalazły się między innymi Nissan Leaf, Renault Zoe, Kia e-Niro, Dacia Spring, czy najnowsza konstrukcja Volkswagena – model ID.3. Podobnie jak we wrześniowej rundzie czempionatu ERC, największym wyzwaniem była zmienna pogoda, kluczowa dla kondycji akumulatorów w samochodzie elektrycznym. Poza umiejętnościami, liczyła się więc dobra taktyka i umiejętność zarządzania stanem swoich baterii. Sędziowie wybrali stosunkowo krótką trasę imprezy – „elektryczne” odcinki specjalne liczyły zaledwie… 131 kilometrów.

Zawodnicy rywalizowali w dwóch konkurencjach. W tabeli „efektywności wykorzystania energii” triumfował duet Rui Torres/Carla Ferreira w Peugeocie e2008. W jeździe na regularność najlepiej poradziła sobie załoga Joao Goncalves/Pedro Isidoro w e-C4, elektrycznym modelu Citroena. Klasyfikacja generalna padła łupem Volvo XC40 RT, za sterami którego zasiedli Armenio Marques i Ricardo Melo. Sklasyfikowano 17 załóg.

Szczegóły dotyczące rajdu dostępne są na profilu Facebook Grupo Desportivo Comercial.

fot. Grupo Desportivo Comercial – oficjalny profil Facebook

Elektromobilność na oesach

Samochody elektryczne na rajdowych odcinkach przestają być już rozpatrywane w kategorii egzotycznej ciekawostki. Pierwsze, oficjalne szlaki przetarł oddział Skoda Motorsport wraz z austriacką spółką Kreisel Electric, tworząc elektryczny prototyp RE-X1, zbudowany na bazie „tradycyjnej” Fabii Rally2 evo. Konstrukcja zadebiutowała już w rundzie mistrzostw Austrii.

Organizacja elektrycznych rajdów jest jednym z punktów polityki władz Azorów i kooperacji z tamtejszymi instytucjami sportowymi. Włodarze Azores Rallye nie zamierzają rezygnować z przygotowywania kolejnych imprez, w tym rund mistrzostw świata oraz Europy. Stawiają jednak na równowagę klimatyczną, ograniczanie emisji i „zielone rajdy”, by praktycznie do zera zniwelować ślad CO2. Azory otrzymały aż dwie gwiazdki w ekologicznym systemie FIA.

Jeśli przeszkadza Wam deszczowa, niezwykle ponura dziś aura, zachęcamy do sprawdzenia poniższego materiału wideo i chwilową ucieczkę do słonecznego, wulkanicznego krajobrazu archipelagu Azorów. Takie obrazki sprawiają, że nawet najciemniejszy dzień zyskuje uroku!