Gumowe buty, rękawice i płachty – procedura bezpieczeństwa w Rally1

15
Rally1
fot. Automobile Club de Monaco - oficjalny profil Twitter

Wprowadzenie systemów hybrydowych do ekosystemu WRC wywołało mnóstwo komplikacji, również w kwestii bezpieczeństwa. Jak widać na filmie ze szkolenia służb medycznych 92. edycji Rajdu Monte-Carlo, do udzielenia fachowej pomocy załogom Rally1 niezbędne mogą być antystatyczne rękawice, obuwie i „pledzik”.

Poniższe nagranie powstało w parku serwisowym 92. edycji Monte-Carlo, przed oficjalnym rozpoczęciem premierowej odsłony Rajdowych Mistrzostw Świata 2024. Do standardowych procedur poprzedzających sportową rywalizacje należy krótkie szkolenie dla obsługi rajdu, służb porządkowych czy funkcjonariuszy, mające na celu utrwalenie obowiązujących reguł.

Zobacz też: PZM: „Uspokajamy, mamy rozwiązanie na „nowe” SKJS”

Co zrozumiałe, na szkoleniu pojawiają się również medycy, trenujący rozmaite scenariusze pierwszej pomocy. Fakt, iż po oesach poruszają się hybrydowe konstrukcje Rally1 wymaga specjalnego przygotowania i… wyjątkowych rozwiązań. Jak widać, by w bezpieczny sposób wyciągnąć poszkodowanego z maszyny potrzebne będą specjalne, antystatyczne rękawice i obuwie. Niezbędna jest też profesjonalna „płachta” chroniąca ratowników przed działaniem prądu. Na szczęście ambulanse i wozy strażackie w WRC posiadają odpowiedni rynsztunek.

Nowe realia Rally1

Zestawy elektryczne zadebiutowały w sezonie 2022, wraz z implementacją zupełnie nowej grupy pojazdów – hybrydowych konstrukcji Rally1. Poza jednostką spalinową o pojemności 1.6 litra (generującą około 385 koni mechanicznych) flagowe rajdówki Gazoo Racing WRT, M-Sportu i Hyundaia wyposażono w motory elektryczne o mocy 134 koni mechanicznych. Zgodnie z dyrektywami FIA, korzystano wyłącznie z technologii firmy Compact Dynamics.

Technologiczna rewolucja wymusiła także odpowiednie wytyczne dla kibiców… Jak mantrę powtarza się więc, iż sympatycy jazdy na opis mogą zbliżyć się do pojazdu jedynie wtedy, kiedy lampy ostrzegawcze świecą się na zielono. Niewielkie wyświetlacze umieszczono po obu stronach pojazdu, na bocznej szybie oraz na szybie czołowej. Jeżeli nie widać żadnego światła, przebywanie wokół maszyny może być niebezpieczne. W przypadku gdy zapalona jest czerwona dioda, kibice nie mogą dotykać pojazdu i muszą zaczekać na przyjazd służb.

Więcej informacji o Rajdowych Mistrzostwach Świata znajdziecie na oficjalnej stronie cyklu. Po więcej emocji z oesów WRC, RSMP czy „amatorek” zapraszamy Was na rallyandrace.pl.

W Rally and Race cenimy sobie zdanie naszych czytelników. Zachęcamy Was do wyrażania własnych opinii i dyskusji w mediach społecznościowych. Jesteśmy też otwarci na wymianę argumentów. Wspólnie budujmy i wspierajmy społeczność kibiców oraz polski motorsport!