Hulkenberg traci pierwszy rząd. Grad kar przed GP Kanady

Fot. Andy Hone/LAT Images/ Haas F1 Team

Nico Hulkenberg po rewelacyjnych kwalifikacjach do Grand Prix Kanady, w których zajął drugie miejsce, ostatecznie wystartuje z trzeciego rzędu. Na zawodnika Haasa po sobotniej czasówce została nałożona kara i w konsekwencji wystartuje z piątego miejsca.

Nico Hulkenberg w sobotniej sesji kwalifikacyjnej wstrzelił się w pogarszające warunki pogodowe w Q3 i dzięki temu wykręcił drugi czas, czym zagwarantował sobie start do Grand Prix Kanady z pierwszego rzędu obok Maxa Verstappena. Niestety po zakończeniu sesji dyrekcja wyścigu przyjrzała się dogłębnie jeździe zawodnikowi Haasa podczas czerwonej flagi i nałożyła na Hulkenberga karę cofnięcia o trzy pozycje na starcie.

„Kierowca ukończył swoje najszybsze okrążenie i rozpoczął kolejne szybkie” –  brzmi raport stewardów. „Był w pierwszym zakręcie, kiedy wyświetlono czerwoną flagę, jednak w tym momencie był już o 1,5 sekundy powyżej czasu delty. [Kierowca] Twierdził, że bardzo utrudniało mu to zejście poniżej [czasu] delty w następnym sektorze. Przyznał, że był zdezorientowany sygnałem dźwiękowym w swoim zestawie słuchawkowym i dlatego w pewnym momencie pomyślał, że jedzie za wolno”.

„Porównanie telemetrii z samochodem 31 [Estebana Ocona] wykazało, że ogólnie przez resztę okrążenia jechał mniej więcej z tą samą prędkością co samochód 31, co odpowiadało czasom delta w każdym mini sektorze. Traktujemy to jako okoliczność łagodzącą”.

„Jednak przepisy są bardzo jasne i chociaż nie ma mowy o tym, aby kierowca zachowywał się niebezpiecznie lub jechał niebezpiecznie, doszło do naruszenia [przepisów]  i dlatego nałożono karę. Normalna kara za brak zwolnienia pod czerwoną flagą to +10 pozycji na starcie. Jednak biorąc pod uwagę okoliczności łagodzące, należy zastosować niższą karę”.

W konsekwencji decyzji sędziów Nico Hulkenberg do niedzielnego wyścigu o Grand Prix Kanady wystartuje z P5, a obok niego ustawi się Esteban Ocon. Swoje pozycje na starcie stracili również Lance Stroll, Yuki Tsunoda i Carlos Sainz.

Kierowca Astona Martina przesunie się o +3 pozycje na starcie za blokowanie Ocona [start z P16 zamiast P13], Japończyk ustawi się na P19, zamiast P16 [+3 za blokowanie Hulkenberga], a Carlos Sainz wystartuje z P11 [zamiast P8] za blokowanie Pierre’a Gasly w ostatniej szykanie, choć tu również zaszły okoliczności łagodzące: „Kierowca w samochodzie z numerem 55 stwierdził, że był zaskoczony, że kierowca w samochodzie z numerem 22 wyprzedził go w zakręcie 13, w wyniku czego przyspieszył późno, aby rozpocząć szybkie okrążenie”.

„Kierowca samochodu nr 10 [Gasly] stwierdził, że kierowca samochodu 55 [Sainz] mógł i powinien był odjechać wcześniej. Telemetria wykazała znaczną różnicę prędkości między samochodami 55 i 10. Chociaż wyprzedzanie samochodu 22 zaskoczyło kierowcę samochodu z nr 55, jesteśmy przekonani, że kierowca samochodu nr 55 i niepotrzebnie utrudniał jazdę samochodowi nr 10”.