czwartek, 11 sierpnia, 2022
0,00 PLN

Brak produktów w koszyku.

Strona głównaFelietonyPatent na mistrza. Kto ma prawo do tytułu?

Patent na mistrza. Kto ma prawo do tytułu?

Kartingowy Wtorek – Gadanie Kontrolne

Od wieków wbija się nam w głowę stereotyp, że Polacy są niezwykle kłótliwym narodem. Moim zdaniem to bzdura i tylko pobożne życzenia wielu ojkofobów, którzy – niestety – mają wpływ na budowanie opinii. Najwyżej dyskutujemy. I ta właśnie dyskusja, wywołana w ostatnim czasie przez kilku kierowców i sympatyków kartingu, dała mi impuls do wypowiedzenia swojego zdania na temat używania tytułu „kartingowy mistrz świata”. Swoją drogą jeśli już dyskutujemy, który z polskich kierowców może używać tego określenia, to chyba z polskim kartingiem nie jest tak źle, prawda?

„Kartingowy mistrz świata” – to zawsze brzmi dumnie. Światowe mistrzostwo w jakiejkolwiek dyscyplinie zawsze jest godne podziwu, a w sporcie kartingowym szczególnie. Polacy mają się czym pochwalić. W wielu kartingowych konkurencjach nasi kierowcy osiągali poziom światowy i światowe mistrzostwo, co powinno napawać nas wszystkich dumą. W 2015 roku polski kierowca po raz pierwszy w historii został kartingowym mistrzem świata. I nie był nim Robert Kubica, który według historyków i statystyków był „tylko” wicemistrzem Europy, a Karol Basz, który dwukrotnie stawał na podium Kartingowych Mistrzostw Świata FIA. Rok później został wicemistrzem.

Właśnie, Kartingowe Mistrzostwo Świata FIA, czyli najwyższy tytuł w ramach rozgrywek FIA. Dyskusja i spór o prawo do tytułowania kierowców mistrzami świata od lat trwa w obrębie sportu kartingowego i rozgrywek organizowanych przez FIA, a zatem również Polski Związek Motorowy. Mistrzem świata jest ten, kto wygra zawody lub cykl zawodów, wskazanych przez FIA jako mistrzostwa świata. Co zatem z zawodami, które nie podlegają FIA?

W tym tygodniu ruszyły zawody KWC, czyli Kart World Championships, co w tłumaczeniu oznacza Kartingowe Mistrzostwa Świata. Tyle, że KWC nie jest w strukturze FIA. To zawody w rental kartingu, a więc na wózkach znanych z wypożyczalni, czy kartingu halowego. Aby wystartować w zawodach nie jest potrzebna również licencja sportowa FIA, znana choćby z zawodów kartingowych Polskiego Związku Motorowego. Tytularność zwycięzców KWC jako mistrzów świata jest dla niektórych kontrowersyjna, bowiem całość wydarzeń „mistrzowskich” w sporcie kartingowym zarezerwowała sobie FIA, dla rozgrywek pod swoimi auspicjami. Żadne inne zawody będące w strukturze FIA nie mogą być nazywane mistrzostwami świata oprócz tych, które wskaże FIA. Jednak KWC, podobnie jak i inne zawody w kartingu halowym bądź rentalowym nie znajdują się w strukturze Światowej Federacji Motosportu.

I właśnie dyskusja, bo nie chcę nazywać wymiany zdań wielu ludzi na forum społecznościowym kłótnią, dotyczyła osiągnięcia polskiego kierowcy Adama Szydłowskiego, który w Paryżu został zwycięzcą światowego cyklu Sodi World Series, gdzie kierowcy ścigają się właśnie rentalowymi gokartami. Jak można nazwać zwycięzcę wyścigu finałowego światowej serii kartingowej, w której każdego roku ściga się kilka tysięcy kartingowców, a do finału dociera garstka i walczy o tytuł zwycięzcy? Podpowiedź: Cykl SWS nie podlega FIA…

Ja nie mam z tym problemu. A ci, którzy mają, albo kręcą nosem, wyśmiewając przy tym i ohydnie szydząc, że to „zabawa dla każdego i to w krótkich spodniach, z marszu i bez przygotowania”, nie mają zielonego pojęcia o wyczynowym uprawianiu jakiejkolwiek dyscypliny. Tak, wyczynowym. Ja wiem coś o tym, bo przez ponad 20 lat uprawiałem wyczynowo sport.
Dla nich wszystkich dedykuję pytanie: kto jest aktualnym zawodowym mistrzem świata w boksie w wadze średniej? Który z pięściarzy ma prawo się tytułować zawodowym mistrzem świata? Ryota Murata, Jermall Charlo, Demetrius Andrade czy może Gienadii Golovkin?

PS. Adam Szydłowski to znakomity zawodnik kartingowy. Mistrz Polski i zdobywca obu pucharów Polski – Rotax i Rok Cup, uczestnik finału światowego Rotax Grand Finals i Rok Cup International, a także wielu zawodów w kartingu halowym i rentalowym. W lipcu 2022 wygrał światowy cykl Sodi World Series w Paryżu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Kartingowy wtorek – Gadanie Kontrolne

Paweł Surynowiczhttp://polskikarting.pl
Autor jest dziennikarzem Polskiego Kartingu. Od lat związany ze sportem kartingowym. Komentator, reporter, felietonista.

RALLY AND RACE NA INSTARGRAMIE

NOWOŚCI

Pasja do motoryzacji na wyciągnięcie ręki

Prosty przepis na wspaniały spot i to jeszcze cykliczny. To efekt pracy lokalnego stowarzyszenia, które przez 10...

OPEL Astra F 1994 rok, 5 drzwi- 260 km/h [wideo]

OPEL Calibra Turbo 260 kmh
OPEL Astra F, kolor bordowy, styl dziadkowy. "Przy 290 na godzinę na autostradzie niemieckiej auto się zachowuje...

Track Masters 2022 Tor Poznań – wyniki

Za nami piąta runda cyklu Track Masters. Tym razem zawodnicy Central Europe Time Attack wrócili do domu,...

Nowy, elektryczny rekord okrążenia na Nordschleife!

Oficjalnie, Nordschleife zyskało nowego, elektrycznego króla! Lars Kern, kierowca rozwojowy Porsche pobił rekord okrążenia "zielonego piekła'' wśród...

25. Grand Prix Sopot – Gdynia Harmonogram GSMP

Przed nami wyjątkowe Jubileuszowe 25. Grand Prix Sopot – Gdynia czyli Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski nad morzem....

NAJPOCZYTNIEJSZE