Producenci chcą zatrzymać zmiany w WRC

Fot. Andre Lavadinho / @World / Red Bull Content Pool

Zespoły fabryczne Rajdowych Mistrzostw Świata WRC wystosowały pismo do Międzynarodowej Federacji Samochodowej FIA, w którym sprzeciwiają się zmianom w regulaminie technicznym.

Federacja pod koniec lutego przedstawiła zarys zmian obejmujących dwie czołowe grupy samochodów WRC – Rally1 i Rally2. Z najszybszych maszyn ma zostać usunięty układ hybrydowy, a ponadto zmniejszona zostanie moc i uproszczona aerodynamika. Auta Rally2 otrzymają za to opcjonalny „kit WRC” obejmujący większą zwężkę, wydech, opcjonalną skrzynię biegów z łopatkami przy kierownicy oraz tylne skrzydło.

Ma to zbliżyć do siebie stawkę i zapewnić, że większa ilość kierowców będzie mogła walczyć o czołowe pozycje w klasyfikacji generalnej rajdów w okresie przejściowym, przed wprowadzeniem nowej generacji samochodów Rally1 w 2026 roku.

Padok WRC zjednoczony

Wszystkie trzy zespoły fabryczne domagają się rezygnacji z tych planów, co ma zostać szerzej omówione podczas posiedzenia Komisji WRC we wtorek. Mają tam zostać omówiony ostateczny kształt przepisów, który zostanie oddany do ratyfikacji przez Światową Radę Sportów Motorowych FIA WMSC w czerwcu.

Dwa problemy, na które wskazują producenci, to późne uchwalenie przepisów oraz koszty. Hyundai musiał wstrzymać opracowywanie nowego samochodu Rally1 na sezon 2025, a szef zespołu koreańskiego producenta Cyril Abiteboul coraz głośniej powtarza, że musi znać zasady już teraz, jeśli chce zdążyć z wprowadzeniem nowej konstrukcji.

Toyota i M-Sport nie chcą z kolei optymalizować swoich konstrukcji na nie więcej niż dwa sezony. O ile sam koszt budowy samochodów zmniejszy się, oba zespoły czekają ogromne wydatki związane nie tylko z dehybrydyzacją obecnych aut, ale również testami aerodynamicznymi i opracowaniem nowych map silnika.

Pozostanie przy obecnej specyfikacji Rally1 jest możliwe, bowiem dostawca systemów hybrydowych Compact Dynamics ma kontrakt z mistrzostwami do końca sezonu 2026.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.