Po emocjach związanych z Orlen Platinum 66. Rajdem Polski 2009 sympatyków jazdy na opis skazano na kilkuletnią „głodówkę”. Czempionat WRC nie gościł w Polsce przez dobre pięć lat… Na szczęście sytuacja zmieniła się w 2014 roku, a szutrowe oesy na Mazurach znów wypełniły się rykiem z wydechów najlepszych konstrukcji na świecie. Dziś wracamy do tamtej imprezy, „odkurzając” również oficjalną kompilację wideo, przygotowaną przez samego promotora cyklu WRC.
Cóż to było za święto! Ku uciesze kibiców, po blisko pięciu latach posuchy czempionat WRC ponownie zawitał nad Wisłę. Do harmonogramu Mistrzostw Świata 2014 włączono bowiem Lotos 71. Rajd Polski – siódmą rundę cyklu, zaplanowaną na końcówkę czerwca (26-29.06). Do Mikołajek zjechała się istna śmietanka widowiskowej jazdy na opis, nie zabrakło także lokalnych „matadorów” i największej, biało-czerwonej gwiazdy – Roberta Kubicy. Włodarze rajdu wytyczyli trasę o długości 335 kilometrów oesowych (odwołano dwie próby o łącznej długości 31 kilometrów). Personalia zwycięzców wskazać miały dwadzieścia cztery odcinki podzielone na aż cztery etapy. W terminarzu nie mogło zabraknąć efektownej, równoległej walki na stadionie w Mikołajkach, który wybudowano specjalnie na… 66. Rajd Polski 2009. Ciekawostką był również fakt, iż imprezę rozegrano przy współpracy z Litewską Federacją Sportów Samochodowych (LASF) – cztery odcinki wytyczono za naszą wschodnią granicą.
Kompilacja filmów WRC z 71. Rajdu Polski – link
Przebieg imprezy opisać można jako… teatr dwóch aktorów. Fabryczne duety Volkswagena zgotowały kibicom prawdziwą wojnę domową, a Sebastien Ogier i Julien Ingrassia „cięli” się z Andreasem Mikkelsenem pilotowanym przez Olę Floene… Sytuacja zmieniła się jednak na dziesiątej próbie. Rozpędzeni Francuzi wyrwali prowadzenie z rąk Mikkelsena, i rozpoczęli ucieczkę od peletonu klasy WRC. Wielokrotni mistrzowie powiększali przewagą praktycznie z każdą metą lotną, aby na koniec pokonać swoich kolegów o przeszło minutę. Podium w Mikołajkach uzupełnił młody, obiecujący talent Hyundai Motorsport – Belg Thierry Neuville. Kategorię WRC2 wygrali Ott Tanak/Martin Jarveoja, WRC3/JWRC padło łupem Lefebvre’a.
71. Rajd Polski – gospodarze zostali w tyle
Jak poradzili sobie zawodnicy startujący z biało-czerwonymi flagami na bocznych szybach?Największą nadzieją był oczywiście Robert Kubica pilotowany przez Macieja Szczepaniaka. Polacy rozpoczęli od czwartego miejsca na próbie „Miłki”, lecz już na OS2 wypadli z trasy, „rolowali” i rozbili szybę swojej Fiesty WRC. Jak można się było domyślić, Robert mocno przyspieszył, szybko odrabiając straty. Po piętnastu odcinkach plasował się już na szóstej pozycji, i to mimo kilku przygód, otarć czy złapanego „kapcia”. Niestety, na oesie „Stare Juchy 2” nasi rodacy stracili koło i nie ukończyli etapu. Kubica i Szczepaniak powrócili do walki w systemie super rally, ostatecznie kończąc rajd na odległej, dwudziestej pozycji… Najwyżej sklasyfikowanymi Polakami byli Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot (Ford Fiesta R5, osiemnaste miejsce w klasyfikacji generalnej oraz siódma pozycja w kategorii WRC2).
Klasyfikację generalną 71. Lotos Rally Poland 2014 znajdziecie na stronie ewrc-results. Po najgorętsze wieści z szutrowych odcinków Rajdu Polski zapraszamy Was na rallyandrace.pl.
W Rally and Race cenimy sobie zdanie naszych czytelników. Zachęcamy Was do wyrażania własnych opinii i dyskusji w mediach społecznościowych. Jesteśmy też otwarci na wymianę argumentów. Wspólnie budujmy i wspierajmy społeczność kibiców oraz polski motorsport!