Strefa Czystego Transportu – głos zabrał Filip Chajzer

Strefa Czystego Transportu w Warszawie to projekt niesamowicie kontrowersyjny. SCT jeszcze nie została wdrożona, a już… Ją powiększono! W sprawie zabierają głos ludzie spoza świta motoryzacyjnego, teraz nie wytrzymał Filip Chajzer.

Strefa Czystego Transportu to obszar, do którego nie będą mogły wjechać najbardziej trujące samochody, przede wszystkim starsze diesle. Oczywiście jak zawsze w tego typu regulacjach pojawiają się sytuacje wręcz komiczne, gdy to starszy benzynowy samochód palący kilka litrów benzyny jest szkodnikiem, a nowszy, cięższy wóz z dużą pojemnością i spalaniem kilkunastu litrów na setkę łapie się w widełki.

Strefa Czystego Transportu od kiedy?

Plan na wdrożenie tych ograniczeń zawiera datę: 1 lipca 2024, a finalnie pas będzie zaciągany przez kilka kolejnych lat.

Przedsięwzięcie podzielone jest na kilka etapów, ten który interesuje nas najbardziej, to najbliższy nam etap 1 – od 01.07.2024. Od tego dnia wjechać do SCT będą mogły:

  1. Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowany  nie wcześniej niż w 1997 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 27 lat);
  2. Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 18 lat).

Jak rozpoznać SCT? Znak i mapa.

O strefie poinformuje nas znak D-54 „strefa czystego transportu”. Poniżej zamieszczamy mapkę pokazującą obszar, który obejmą ograniczenia:

Strefa czystego transportu (SCT) w Warszawie - projekt / Materiały prasowe
Strefa czystego transportu (SCT) w Warszawie – projekt / Materiały prasowe

Czy społeczeństwo zaakceptowało?

Nietrudno się domyślić, że projekt nie jest akceptowany przez całe społeczeństwo. Przeciwnicy samochodów w mieście biją brawo, natomiast Ci, którzy chcą normalnie korzystać ze swoich aut… Nie są zadowoleni. W temacie głos zabrał na swoich mediach społecznościowych Filip Chajzer, który niejednokrotnie przejawiał już swoje zainteresowanie motoryzacją. Wczoraj wspomniał swojego pięknego klasyka – Mercedes S320, którym niestety do strefy nie wjedzie. W jego przypadku sytuacja jest śmieszna, bo mieszka w Warszawie, płaci w niej podatki, ale kreska na mapie została postawiona, w tym przypadku na jego niekorzyść.

Filip Chajzer SCT
Źródło: fb.com/ChajzerFilip

Odnośnie dyskusji na temat przypadku Filipa Chajzera i wsparcia jego głosu w tej sprawie zapraszamy na fanpage.

Klasyki w Strefie Czystego Transportu

Naturalnie, od wymogów zawsze mogą być ustępstwa. W tym przypadku są trzy rodzaje wyłączeń.

Wyłączenia ustawowe:

  • Służby (np. pogotowie, policja, straż pożarna, straż graniczna)
  • Pojazdy, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością;
  • Inne (np. autobus szkolny z wycieczką)

Wyłączenia gminne:

  • Pojazdy zabytkowe i historyczne – wyłączone spod zakazu są pojazdy spełniające definicję stosowaną przez ubezpieczycieli
  • Specjalne (np. pomoc drogowa, karawan pogrzebowy)

Wyłączenia gminne okazjonalne:

  • Przypadki losowe, np. dojazd do szpitala, lekarza, miejsca zdawania matury (przepustka do wykorzystania przez 4 dni w roku)

Jeśli więc Twoje auto wpasuje się w definicję zabytku, może to być rozwiązaniem. Jak każde takie rozwiązanie, to konkretne niesie za sobą jednak konsekwencje związane z konserwatorem zabytków, a także wymaga jak zawsze w naszym kraju… Papierkologii.