Toyota Team Classic pojawi się na Rajdzie Barbórka 2023

fot. Maciej Pruszyński

Załoga Michał Horodeński i Arkadiusz Sałaciński wystartuje legendarną Toyotą Celica GT-Four w 61. Rajdzie Barbórka. Zawodnicy Toyota Team Classic zakończą tym samym kolejny rok obecności na wyścigowych torach i rajdowych trasach. Nie zabraknie też innych akcentów z logo Toyoty na masce.

Rajd Barbórka jest organizowany w Warszawie od 1964 roku, a rajdowe Toyoty od lat są ważną częścią tego wydarzenia, tworząc niesamowite widowisko dla dziesiątek tysięcy kibiców. W 1993 roku Marek Gieruszczak triumfował w tej imprezie za kierownicą modelu Celica GT-Four ST165, a sześć lat później wyczyn ten powtórzył Robert Gryczyński w Corolli WRC.

Legendarne Toyoty i kultowy rajd
Podczas 61. edycji Rajdu Barbórka zobaczymy trzy załogi w modelu Toyota Celica GT-Four ST205, czyli aucie dobrze znanym z rajdowych tras lat 90. ubiegłego stulecia. Takim samochodem startowali m.in. mistrz Świata Didier Auriol, mistrz Europy Armin Schwarz, czy wspomniany mistrz Polski Robert Gryczyński.

Zobacz także: 61 Rajd Barbórka – harmonogram i informator

Toyotą Celica GT-Four ST205 wystartuje załoga TOYOTA TEAM CLASSIC w składzie Michał Horodeński i Arkadiusz Sałaciński, która otrzymała nr startowy #92. Duet ma już na swoim koncie sporo udanych startów w czteronapędowej Toyocie, włącznie ze zdobyciem w 2018 roku tytułu mistrza Polski w kategorii PZM 6 – Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.

Horodeński z Sałacińskim zamienili w ostatnich latach rajdowe Toyoty Celica na terenowe Toyoty Land Cruiser, którymi wywalczyli m.in. wicemistrzowski tytuł w Grupie T2 – Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych i Mistrzostw Europy Centralnej FIA.

Ten sezon zespół TOYOTA TEAM CLASSIC poświęcił na treningi i rajdy przygotowujące do największego wyzwania, jakie czeka jego członków, czyli udziału w Rajdzie Dakar Classic 2024. Już 5 stycznia załoga Horodeński / Sałaciński wystartuje w nim Toyotą Land Cruiser HDJ80. Będzie to debiut Polaków w Rajdzie Dakar Classic.

Zespół nie mógł jednak odmówić sobie udziału w kulminacyjnej imprezie sezonu, którą jest kultowy Rajd Barbórka. “Jesteśmy już po kolejnym treningu na Autodromie Słomczyn. Bardzo lubię ten obiekt, a w szczególności jego szutrową część. Po kilku sezonach w rajdach cross-country dobrze odnajduje się w jeździe na luźnej nawierzchni, a dodatkowo Celica daje dużo frajdy na szutrze. Nie mogę się już doczekać rajdu i zapraszam wszystkich kibiców do dopingowania nas na OS-ach”. – mówi Michał Horodeński, założyciel i jednocześnie jeden z kierowców zespołu TOYOTA TEAM CLASSIC.

W drugiej Toyocie Celica GT-Four ST205 z nr startowym #96 zobaczymy Andrzeja Kalitowicza, pilotowanego przez jednego z najsłynniejszych polskich pilotów rajdowych – Macieja Wisławskiego.

Trzeci egzemplarz modelu GT-Four pojawi się w wyjątkowej roli auta funkcyjnego organizatora, które będzie sprawdzało i otwierało trasę przed zawodnikami. Za jego kierownicą zasiądzie Waldemar Wiśniewski, pasjonat rajdowych Toyot, dzięki któremu już wiele sportowych aut tego japońskiego producenta wróciło do swojego dawnego blasku. Celica z numerem #00 będzie jednym z pierwszych aut, które kibice zobaczą na trasie.

Następca Toyoty Celica GT-Four
Na starcie 61. Rajdu Barbórka pojawi się przygotowana do rajdowej rywalizacji i zbudowana w Polsce Toyota GR Yaris. Samochód z nr startowym #32 poprowadzi jedna z najbardziej wszechstronnych zawodniczek w Polsce – Anna Gańczarek-Rał, pilotowana przez Maksymiliana Staniszewskiego.

GR Yarisa zbudowała olsztyńska firma K Rally Team na podstawie przepisów krajowych dla klasy SM5 / R-lite z Rajdowych Mistrzostw Finlandii. K Rally Team planuje w najbliższym czasie uzyskać homologacji samochodu sportowego PZM, dzięki czemu już w przyszłym roku będzie można zobaczyć Toyotę GR Yarisa także w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski.

Rajdowe Toyoty będzie można podziwiać już w najbliższy piątek 1 grudnia od godziny 18.10 podczas ceremonii startu honorowego pod Urzędem Dzielnicy Bemowo. Rywalizacja sportowa rozpocznie się w sobotę 2 grudnia o godzinie 7.30 na dwóch odcinkach specjalnych na Autodromie Słomczyn, po którym załogi przejadą na Tor Wyścigów Konnych Służewiec, gdzie zlokalizowane będą dwie próby, oraz na teren zakładów Polfa Tarchomin, także na dwie próby. Zmagania w rajdzie zakończą się na Autodromie Bemowo w tradycyjnych przejazdach parami. Zwieńczeniem rajdu będzie rozpoczynające się o 17.30 Kryterium Karowa.