Polski Związek Motorowy opublikował regulamin na sezon 2024 Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Znajdziemy w nim największe od dawna zmiany, które poważnie wpłyną na to, jak wyglądają mistrzostwa.
Już w listopadzie pojawiły się pierwsze przesłanki ku temu, że format weekendu wyścigowego WSMP może zostać zmodyfikowany. W rozmowie z RALLY and RACE zasugerował to Sławomir Pytlak, krótko po tym jak rozpoczął pracę w Głównej Komisji Sportu Samochodowego PZM jako osoba odpowiedzialna m.in. za wyścigi samochodowe. Zmiany nadeszły bardzo szybko i już sezon 2024 przyniesie prawdziwą rewolucję.
Więcej ścigania w WSMP
Zamiast dwóch wyścigów z własną sesją kwalifikacyjną każdy, runda WSMP będzie składać się z jednych kwalifikacji i aż trzech wyścigów. Do dotychczasowych 25- i 20-minutowych biegów dodano 15-minutowy sprint.
O kolejności na polach startowych do pierwszych dwóch wyścigów zdecydują kwalifikacje: najlepszy czas okrążenia ustali kolejność do pierwszego z nich, a drugi najlepszy czas okrążenia do drugiego. Wyniki drugiego wyścigu zadecydują o kolejności na polach startowych trzeciego wyścigu.
W związku z tą zmianą dostosowano także punktację: o ile punkty przyznawane za wyścigi nie uległy zmianie, dodano bonusowe punkty za sesję kwalifikacyjną, według klucza 3-2-1. Aby zostać w niej sklasyfikowanym, trzeba będzie przejechać przynajmniej trzy okrążenia z pomiarem czasu.
Podsumowując, w dotychczasowym harmonogramie WSMP znaleziono miejsce na dodatkowy wyścig, który zastąpi rozgrywaną w niedzielę drugą sesję kwalifikacyjną. Należy zaznaczyć, że taki format weekendu może nie obowiązywać podczas rund zagranicznych, gdzie Mistrzostwa Polski będą rozgrywane według lokalnych przepisów.
Zmodyfikowana struktura klas
Na «szczycie» WSMP będzie znajdować się klasa D4-GTC, w której wystartują pucharowe samochody Porsche czy Lamborghini. Będą one objęte balansem osiągów BoP, zgodnie z tabelą używaną w Mistrzostwach Strefy Europy Centralnej FIA CEZ.
W sezonie 2024 znikną dywizje narodowe 1 i 2 w swojej dotychczasowej formie, a startujące w niej samochody zostaną przeniesione w inne miejsca. Część z nich odnajdziemy w najniższej klasie dywizji 4, która «urosła» z 1400 do 1600 cm3. Pozostałe klasy pojemnościowe D4 pozostały bez zmian.
Dawne pucharowe Kie Picanto, dla których dotychczas istniała dywizja DN1, znajdą z kolei swoje miejsce w nowej dywizji narodowej RN3, gdzie będą mogły ścigać się z innymi modelami aut.
Poza autami zbudowanymi według międzynarodowych przepisów FIA czy dywizji narodowych PZM, regulamin uwzględnia też maszyny zbudowane na potrzeby zagranicznych pucharów. W regulaminie na sezon 2024 zostały wymienione konkretnie pucharowe Chevrolety Cruze’y i Renault Twingo w klasie D4-2000, a także obie najnowsze generacje Renault Clio w D4-3500.
Sezon 2024 coraz bliżej
Kalendarz na sezon 2024 Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski poznaliśmy w listopadzie. Na ten rok zaplanowano pięć weekendów wyścigowych, z których pierwszy odbędzie się w dniach 17-19 maja na Torze Poznań.
Pełny regulamin WSMP 2024 znajdziecie pod tym linkiem.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.