2022 rok będzie rokiem wielkich zmian w Word Rally Championship. Rozpoczynający się w tym tygodniu Rajd Monte-Carlo rozpocznie przełomową erę Rajdowych Mistrzostw Świata FIA, ponieważ po raz pierwszy w historii wystartują auta z napędem hybrydowym. Trzech producentów przygotowało 11 samochodów klasy Rally1, która od tego roku zastępuje klasę WRC.

W pięćdziesiątym jubileuszowym sezonie WRC odbędzie się trzynaście rund, które zostaną rozegrane na czterech kontynentach.

  • 20-23 styczeń: Rajd Monte Carlo
  • 24-27 luty: Rajd Szwecji
  • 21-24 kwiecień: Rajd Chorwacji
  • 19-22 maj: Rajd Portugalii
  • 2-5 czerwiec: Rajd Włoch
  • 23-26 czerwiec: Rajd Safari
  • 14-17 lipiec: Rajd Estonii
  • 4-7 sierpień: Rajd Finlandii
  • 18-21 sierpień: do potwierdzenia
  • 8-11 wrzesień: Rajd Akropolu
  • 29 wrzesień-2 październik: Rajd Nowej Zelandii
  • 20-23 październik: Rajd Hiszpanii

Specyfikacja samochodów Rally1

Wszystkie zespoły fabryczne w kategorii WRC posiadają turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,6-litra z bezpośrednim wtryskiem, który napędzany jest w 100% zrównoważonym paliwem wolnym od paliw kopalnych. Dzięki odnawialnej mieszance składników syntetycznych i biopaliw jest to pierwsze tego rodzaju paliwo stosowane w mistrzostwach świata w sportach motorowych FIA.

Silnik spalinowy jest połączony z jednostką hybrydową, która jest taka sama dla wszystkich zespołów. Pojemność akumulatora to 3,9 kWh. Urządzenie regeneruje energię podczas hamowania, a akumulator można również podłączyć do zewnętrznego źródła zasilania w celu doładowania podczas przerw serwisowych. Naładowanie akumulatora do pełna trwa 25 min. Komponenty elektryczne produkowane są przez firmę Compact Dynamics.

Samochody Rally1 będą jeździć w trybie Full Electric w niektórych wydzielonych strefach (park serwisowy i inne wydzielone obszary), a także na niektórych odcinkach dróg.

Podczas odcinków specjalnych dostępne będą dwa tryby:

1. Na starcie każdego odcinka specjalnego pełna moc systemu hybrydowego będzie do wykorzystania przez około pierwsze 10 sekund lub do momentu, gdy kierowca zwolni pedał gazu lub naciśnie hamulec.

2. Podczas odcinka specjalnego dostępna będzie hybrydowa moc 100 kW (134 KM), ale zespoły i kierowcy będą musieli stworzyć maksymalnie trzy spersonalizowane „mapy”, aby zdecydować, jak je wdrożyć. Dodatkowa moc może być bardzo silna przez krótki czas lub średnia przez dłuższy czas.

Toyota Gazoo Racing

Toyota Yaris GR Rally1 to auto które przygotowała Toyota na tegoroczny sezon. Rok 2021 w WRC należał zdecydowanie do Japońskiego zespołu, który zajął 1 i 2 miejsce wśród kierowców oraz wygrał w klasyfikacji konstruktorów. W tym sezonie też jest faworytem do zdobycia kolejnych tytułów WRC.

Zespół Toyota Gazoo Racing / fot. wrc.com

Toyota Yaris GR Rally1 – dane techniczne

silnik spalinowy turbodoładowany
pojemność 1600 ccm
ilość cylindrów 4
moc 366 KM
maksymalny moment obrotowy około 400 Nm

silnik elektryczny
moc 100 kW (134 KM)
maksymalny moment obrotowy 180 Nm
pojemność akumulatora 3,9 kWh
maksymalny moment doładowania 3 sekundy
chłodzenie woda i powietrze
waga 95 kg

napęd 4×4
skrzynia biegów sekwencyjna 5 stopniowa
średnica tarcz hamulcowych – szuter 300 mm
średnica tarcz hamulcowych – asfalt 370 mm
przyspieszenie 0-100 km/h około 3,2 s
rozstaw osi 2630 mm
waga 1260 kg

łączna moc maksymalna 500 KM
łączny moment obrotowy około 580 Nm

Skład zespołu na sezon 2022:

Elfyn Evans i Scott Martin / fot. toyotagazooracing.com

kierowca: Elfyn Evans, wiek: 34 lata  – pilot: Scott Martin, wiek: 40 lat

Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen / fot. toyotagazooracing.com

kierowca: Kalle Rovanperä, wiek: 21 lat – pilot: Jonne Halttunen, wiek: 37

Sébastien Ogier i Benjamin Veillas fot. toyotagazooracing.com

kierowca: Sébastien Ogier, wiek: 39 lat – pilot: Benjamin Veillas, wiek: 44 lat

Esapekka Lappi i Janne Ferm / fot. fot. toyotagazooracing.com

kierowca: Esapekka Lappi, wiek: 19 lat – pilot: Janne Ferm, wiek: 42 lata

Takamoto Katsuta i Aaron Johnston / fot. wrc.com

kierowca: Takamoto Katsuta, wiek: 28 lat – pilot: Aaron Johnston, wiek: 26 lat

M-Sport Ford World Rally Team

Rajdową bronią M-Sportu jest najnowsza konstrukcja – Ford Puma Rally1. Zastąpi on Fiestę, która walczyła na najtrudniejszych rajdowych trasach świata od 2017 roku. W zwycięstwie zarówno wśród konstruktorów jak i kierowców ma pomóc powracający do WRC dziewięciokrotny Mistrz Świata Sebastien Loeb.

Zespół Ford M-Sport WRT / fot. wrc.com

Ford Puma Rally1 – dane techniczne

silnik spalinowy EcoBoost turbodoładowany
pojemność 1600 ccm
ilość cylindrów 4
moc 380 KM
moment obrotowy 420 Nm

 

silnik elektryczny
moc 100kW  (134 KM)
maksymalny moment obrotowy 180 Nm
pojemność akumulatora 3,9 kWh
maksymalny moment doładowania 3 sekundy
chłodzenie woda i powietrze
waga 95 kg

 

napęd 4×4
skrzynia biegów sekwencyjna 5 stopniowa
średnica tarcz hamulcowych – szuter 300 mm
średnica tarcz hamulcowych – asfalt 370 mm
przyspieszenie 0-100 km/h 3,2 s
rozstaw osi 2600 mm
waga 1260 kg
łączna moc maksymalna 514 KM
łączny maksymalny moment obrotowy 600 nM

 

Skład zespołu na sezon 2022:

Craig Breen i Paul Nagle / fot. wrc.com

kierowca: Craig Breen, wiek: 31 lat – pilot: Paul Nagle, wiek: 43 lata

 

Gus Greensmith i Jonas Andersson / fot. wrc.com

kierowca: Gus Greensmith, wiek: 25 lat –  i Jonas Andersson, wiek: 40 lat

 

Adrien Fourmaux i Alexandre Coria / fot. wrc.com

kierowca: Adrien Fourmaux, wiek: 26 lat, – pilot: Alexandre Coria, wiek 28 lat

 

Sebastien Loeb i Isabelle Galmiche

kierowca: Sebastien Loeb, wiek: 47 lat – pilot: Isabelle Galmiche, wiek: 51 lat

Hyundai Motorsport

Koreański producent przygotował Hyundaia i20N Rally1. Wice Mistrzowie Świata konstruktorów ma apetyt na przerwanie dominacji Toyoty. Czy mieszkanka doświadczenia i młodości wśród kierowców to jest to czego potrzebuje Hyundai, wiedzieć będziemy pod koniec sezonu.

Zespół Hyundai Motorsport / fot. wrc.com

Hyundai i20N Rally1 – dane techniczne

silnik spalinowy turbodoładowany
pojemność 1600 ccm
ilość cylindrów 4
moc 380 KM
maksymalny moment obrotowy 450 Nm

silnik elektryczny
moc 100 kW (134 KM)
maksymalny moment obrotowy 180 Nm
pojemność akumulatora 3,9 kWh
maksymalny moment doładowania 3 sekundy
chłodzenie woda i powietrze
waga 95 kg

napęd 4×4
skrzynia biegów sekwencyjna 5 stopniowa
średnica tarcz hamulcowych – szuter 300 mm
średnica tarcz hamulcowych – asfalt 370 mm
przyspieszenie 0-100 km/h około 3,2 s
rozstaw osi 2630 mm
waga 1260 kg

łączna moc maksymalna 514 KM
łączny moment obrotowy około 630 Nm

Skład zespołu na sezon 2022:

Dani Sordo i Candido Carrera / fot. wrc.com

kierowca: Dani Sordo, wiek: 39 lat – pilot: Candido Carrera, wiek: 41 lat

 

Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe / fot. wrc.com

kierowca: Thierry Neuville, wiek: 34 lata – pilot: Martijn Wydaeghe, wiek: 30 lat

 

Ott Tanak i Martin Jarveoja / fot. wrc.com

kierowca: Ott Tanak, wiek: 34 lata – pilot: Martin Jarveoja. wiek: 34 lata

 

Olivier Solberg i Elliott Edmondson / fot. wrc.com

kierowca: Olivier Solberg, wiek: 20 lat – pilot: Elliott Edmondson, wiek 27 lat