2022 rok będzie rokiem wielkich zmian w Word Rally Championship. Rozpoczynający się w tym tygodniu Rajd Monte-Carlo rozpocznie przełomową erę Rajdowych Mistrzostw Świata FIA, ponieważ po raz pierwszy w historii wystartują auta z napędem hybrydowym. Trzech producentów przygotowało 11 samochodów klasy Rally1, która od tego roku zastępuje klasę WRC.
W pięćdziesiątym jubileuszowym sezonie WRC odbędzie się trzynaście rund, które zostaną rozegrane na czterech kontynentach.
- 20-23 styczeń: Rajd Monte Carlo
- 24-27 luty: Rajd Szwecji
- 21-24 kwiecień: Rajd Chorwacji
- 19-22 maj: Rajd Portugalii
- 2-5 czerwiec: Rajd Włoch
- 23-26 czerwiec: Rajd Safari
- 14-17 lipiec: Rajd Estonii
- 4-7 sierpień: Rajd Finlandii
- 18-21 sierpień: do potwierdzenia
- 8-11 wrzesień: Rajd Akropolu
- 29 wrzesień-2 październik: Rajd Nowej Zelandii
- 20-23 październik: Rajd Hiszpanii
Specyfikacja samochodów Rally1
Wszystkie zespoły fabryczne w kategorii WRC posiadają turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,6-litra z bezpośrednim wtryskiem, który napędzany jest w 100% zrównoważonym paliwem wolnym od paliw kopalnych. Dzięki odnawialnej mieszance składników syntetycznych i biopaliw jest to pierwsze tego rodzaju paliwo stosowane w mistrzostwach świata w sportach motorowych FIA.
Silnik spalinowy jest połączony z jednostką hybrydową, która jest taka sama dla wszystkich zespołów. Pojemność akumulatora to 3,9 kWh. Urządzenie regeneruje energię podczas hamowania, a akumulator można również podłączyć do zewnętrznego źródła zasilania w celu doładowania podczas przerw serwisowych. Naładowanie akumulatora do pełna trwa 25 min. Komponenty elektryczne produkowane są przez firmę Compact Dynamics.
Samochody Rally1 będą jeździć w trybie Full Electric w niektórych wydzielonych strefach (park serwisowy i inne wydzielone obszary), a także na niektórych odcinkach dróg.
Podczas odcinków specjalnych dostępne będą dwa tryby:
1. Na starcie każdego odcinka specjalnego pełna moc systemu hybrydowego będzie do wykorzystania przez około pierwsze 10 sekund lub do momentu, gdy kierowca zwolni pedał gazu lub naciśnie hamulec.
2. Podczas odcinka specjalnego dostępna będzie hybrydowa moc 100 kW (134 KM), ale zespoły i kierowcy będą musieli stworzyć maksymalnie trzy spersonalizowane „mapy”, aby zdecydować, jak je wdrożyć. Dodatkowa moc może być bardzo silna przez krótki czas lub średnia przez dłuższy czas.
Toyota Gazoo Racing
Toyota Yaris GR Rally1 to auto które przygotowała Toyota na tegoroczny sezon. Rok 2021 w WRC należał zdecydowanie do Japońskiego zespołu, który zajął 1 i 2 miejsce wśród kierowców oraz wygrał w klasyfikacji konstruktorów. W tym sezonie też jest faworytem do zdobycia kolejnych tytułów WRC.
Toyota Yaris GR Rally1 – dane techniczne
silnik spalinowy turbodoładowany | |
pojemność | 1600 ccm |
ilość cylindrów | 4 |
moc | 366 KM |
maksymalny moment obrotowy | około 400 Nm |
silnik elektryczny | |
moc | 100 kW (134 KM) |
maksymalny moment obrotowy | 180 Nm |
pojemność akumulatora | 3,9 kWh |
maksymalny moment doładowania | 3 sekundy |
chłodzenie | woda i powietrze |
waga | 95 kg |
napęd | 4×4 |
skrzynia biegów | sekwencyjna 5 stopniowa |
średnica tarcz hamulcowych – szuter | 300 mm |
średnica tarcz hamulcowych – asfalt | 370 mm |
przyspieszenie 0-100 km/h | około 3,2 s |
rozstaw osi | 2630 mm |
waga | 1260 kg |
łączna moc maksymalna | 500 KM |
łączny moment obrotowy | około 580 Nm |
Skład zespołu na sezon 2022:
kierowca: Elfyn Evans, wiek: 34 lata – pilot: Scott Martin, wiek: 40 lat
kierowca: Kalle Rovanperä, wiek: 21 lat – pilot: Jonne Halttunen, wiek: 37
kierowca: Sébastien Ogier, wiek: 39 lat – pilot: Benjamin Veillas, wiek: 44 lat
kierowca: Esapekka Lappi, wiek: 19 lat – pilot: Janne Ferm, wiek: 42 lata
kierowca: Takamoto Katsuta, wiek: 28 lat – pilot: Aaron Johnston, wiek: 26 lat
M-Sport Ford World Rally Team
Rajdową bronią M-Sportu jest najnowsza konstrukcja – Ford Puma Rally1. Zastąpi on Fiestę, która walczyła na najtrudniejszych rajdowych trasach świata od 2017 roku. W zwycięstwie zarówno wśród konstruktorów jak i kierowców ma pomóc powracający do WRC dziewięciokrotny Mistrz Świata Sebastien Loeb.
Ford Puma Rally1 – dane techniczne
silnik spalinowy EcoBoost turbodoładowany | |
pojemność | 1600 ccm |
ilość cylindrów | 4 |
moc | 380 KM |
moment obrotowy | 420 Nm |
silnik elektryczny | |
moc | 100kW (134 KM) |
maksymalny moment obrotowy | 180 Nm |
pojemność akumulatora | 3,9 kWh |
maksymalny moment doładowania | 3 sekundy |
chłodzenie | woda i powietrze |
waga | 95 kg |
napęd | 4×4 |
skrzynia biegów | sekwencyjna 5 stopniowa |
średnica tarcz hamulcowych – szuter | 300 mm |
średnica tarcz hamulcowych – asfalt | 370 mm |
przyspieszenie 0-100 km/h | 3,2 s |
rozstaw osi | 2600 mm |
waga | 1260 kg |
łączna moc maksymalna | 514 KM |
łączny maksymalny moment obrotowy | 600 nM |
Skład zespołu na sezon 2022:
kierowca: Craig Breen, wiek: 31 lat – pilot: Paul Nagle, wiek: 43 lata
kierowca: Gus Greensmith, wiek: 25 lat – i Jonas Andersson, wiek: 40 lat
kierowca: Adrien Fourmaux, wiek: 26 lat, – pilot: Alexandre Coria, wiek 28 lat
kierowca: Sebastien Loeb, wiek: 47 lat – pilot: Isabelle Galmiche, wiek: 51 lat
Hyundai Motorsport
Koreański producent przygotował Hyundaia i20N Rally1. Wice Mistrzowie Świata konstruktorów ma apetyt na przerwanie dominacji Toyoty. Czy mieszkanka doświadczenia i młodości wśród kierowców to jest to czego potrzebuje Hyundai, wiedzieć będziemy pod koniec sezonu.
Hyundai i20N Rally1 – dane techniczne
silnik spalinowy turbodoładowany | |
pojemność | 1600 ccm |
ilość cylindrów | 4 |
moc | 380 KM |
maksymalny moment obrotowy | 450 Nm |
silnik elektryczny | |
moc | 100 kW (134 KM) |
maksymalny moment obrotowy | 180 Nm |
pojemność akumulatora | 3,9 kWh |
maksymalny moment doładowania | 3 sekundy |
chłodzenie | woda i powietrze |
waga | 95 kg |
napęd | 4×4 |
skrzynia biegów | sekwencyjna 5 stopniowa |
średnica tarcz hamulcowych – szuter | 300 mm |
średnica tarcz hamulcowych – asfalt | 370 mm |
przyspieszenie 0-100 km/h | około 3,2 s |
rozstaw osi | 2630 mm |
waga | 1260 kg |
łączna moc maksymalna | 514 KM |
łączny moment obrotowy | około 630 Nm |
Skład zespołu na sezon 2022:
kierowca: Dani Sordo, wiek: 39 lat – pilot: Candido Carrera, wiek: 41 lat
kierowca: Thierry Neuville, wiek: 34 lata – pilot: Martijn Wydaeghe, wiek: 30 lat
kierowca: Ott Tanak, wiek: 34 lata – pilot: Martin Jarveoja. wiek: 34 lata
kierowca: Olivier Solberg, wiek: 20 lat – pilot: Elliott Edmondson, wiek 27 lat