WRC: Bessa M-Sportu trwa, Tanak i Loubet odpadają

WRC
fot. Ott Tanak - oficjalny profil Facebook

Parafrazując powiedzenie Benjamina Franklina, w życiu pewne są jedynie śmierć, podatki i… problemy M-Sportu. Niestety, Ott Tanak i Martin Jarveoja nie obronią zeszłorocznego zwycięstwa w Rajdzie Finlandii – liderzy stajni Malcolma Wilsona odpadli z gry po usterce jednostki napędowej. Chwilę później zatrzymała się też druga, błękitna Puma Rally1. Loubet i Gilsoul zahaczyli o kamień, urywając koło. Tym samym motorsportowa „bessa” M-Sportu w świecie WRC trwa w najlepsze.

Na początku sezonu 2023 wydawało się, iż po latach posuchy ekipa M-Sportu może wrócić na szczyt rajdowego łańcucha pokarmowego. Zakontraktowanie Otta Tanaka wydawało się sportowym strzałem w dziesiątkę, zaś poprawiona, hybrydowa Puma Rally1 miała stać się istnym… „skalpelem”, zdolnym do wygrywania każdej próby sportowej. I choć premierowe rundy kończyły się w obiecujący sposób (a Ford zaparkował nawet na najwyższym stopniu podium w Szwecji), to dzisiejszy krajobraz przypomina ostatnie, ponure lata. M-Sport znów stoi na skraju przepaści, a obecny przebieg Rajdu Finlandii jest na to najlepszym dowodem.

fot. Ott Tanak – oficjalny profil Facebook

Silnik – pięta achillesowa

Początek 72. edycji skandynawskiego klasyka nie zwiastował żadnych problemów. Ba, Ott i Martin pofrunęli po oesową wiktorię na inauguracyjnej próbie „Harju 1”. Niestety, radość w szeregach M-Sportu trwała niezwykle krótko. Liderzy brytyjskiej stajni zjechali na pobocze dosłownie po kilku kilometrach walki na OS3. W okolicach maski błękitnej Pumy pojawił się dym, a Estończycy szybko zrezygnowali z dalszej walki, opuszczając trasę dzięki wsparciu systemu elektrycznego. Po chwili okazało się, iż dramat Tanaka i Jarveoji był preludium do dalszych problemów M-Sportu. Pierre-Louis Loubet uderzył w kamień, niszcząc zawieszenie i koło swojej maszyny. Tak też podopieczni Malcolma Wilsona odpadli z gry już o poranku…

To było w bardzo szybkiej sekcji tego oesu, wydaje się nam, iż na kompresji uderzyliśmy w twarde, skalne podłoże. Po pierwsze, uszkodziła się osłona silnika oraz misja olejowa. A po drugie, wydaje się, że doszło też do zniszczenia rozrusznika. Wydaje się też, że doszło do wycieku całego oleju, silnik na pewno jest poważnie uszkodzony… Cóż, wygląda na to, że kończymy naszą przygodę z Rajdem Finlandii. Wątpię, żeby udało się pojechać dalej”.

Niestety, obawy Estończyka okazały się trafne. Kilkadziesiąt minut później zespół M-Sportu potwierdził, iż Puma Rally1 #8 nie wróci do rywalizacji, a uszkodzenia jednostki napędowej są zbyt poważne. Ott Tanak i Martin Jarveoja nie obronią zeszłorocznej wiktorii… O honor brytyjskiej stajni powalczą tylko Loubet i Gilsoul, którzy skorzystają z systemu super rally.

Po pięciu próbach sportowych liderami 72. Secto Rally Finland pozostają Kalle Rovanpera i Jonne Halttunen. Urzędujący mistrzowie mają skromną, blisko czterosekundową przewagę nad Elfynem Evansem i Martinem Scottem. Wirtualne, fińskie podium uzupełniają Thierry Neuville oraz Martijn Wydaeghe (aż dwanaście sekund straty). Oczy wielu fanów zwrócone są na GR Yarisa Jarriego-Matti Latvali. Szef Gazoo Racing piastuje obecnie ostatnią lokatę wśród drużyn Rally1, tracąc już prawie minutę do Rovanpery. W „polskiej” kategorii WRC2 prowadzi Sami Pajari pilotowany przez Enni Malkonen. Marczyk/Gospodarczyk wskoczyli na dwunastą pozycję. Reprezentacja Orlen Teamu traci już prawie pół minuty do gospodarzy.

WRC w krainie tysiąca jezior

W piątkowym „menu” znalazło się dziewięć szutrowych odcinków, o łącznej długości ponad stu kilometrów. Po pokonaniu porannej pętli załogi zjeżdżają teraz na przegrupowanie oraz popołudniowy serwis. Do walki ze stoperem powrócimy około godziny 14:32 („Laukaa 2”). Wisienką na torcie, a zarazem zwieńczeniem pierwszego etapu Rajdu Finlandii będzie drugi przejazd miejskiego, szutrowo-asfaltowego superoesu „Harju 2” (20:05 czasu polskiego).

Korzystając z okazji, zachęcamy Was do sprawdzenia oferty Motowizji. Po raz pierwszy w historii batalia na odcinkach Rajdowych Mistrzostw Świata i Rajdowych Mistrzostw Europy trafia na antenę rodzimej stacji telewizyjnej. Motowizja pokaże wszystkie oesy WRC i ERC 2023 – na żywo, z komentarzem ekspertów i zaproszonych do studia gości. Poza relacjami live na kanale znajdziecie także szczegółowe zapowiedzi rajdów, podsumowanie każdego z etapów, czy wywiady z zawodnikami. Po wszystkie szczegóły zapraszamy na motowizja.pl.

Klasyfikację generalną 72. Secto Rally Finland 2023 znajdziecie na oficjalnej stronie WRC. Po najgorętsze wiadomości z rodzimych i światowych oesów zapraszamy na rallyandrace.pl.

W Rally and Race cenimy sobie zdanie naszych czytelników. Zachęcamy Was do wyrażania własnych opinii i dyskusji w mediach społecznościowych. Jesteśmy też otwarci na wymianę argumentów. Wspólnie budujmy i wspierajmy społeczność kibiców oraz polski motorsport!