Co musi się stać, aby Kajetanowicz i Szczepaniak wygrali WRC2 Challenger?

Kajetanowicz
fot. Kajetan Kajetanowicz - oficjalny profil Facebook

W końcu, doczekaliśmy się! Uroczysta ceremonia startu zainaugurowała finałową rundę czempionatu WRC, a śmietanka jazdy na opis wyruszyła już na oesy Rajdu Japonii. W kraju kwitnącej wiśni nie mogło zabraknąć reprezentacji Orlen Team. Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak przybyli do ojczyzny sushi i ramenu w roli faworytów do triumfu w WRC2 Challenger. Co musi się więc wydarzyć, aby w polskich domach wystrzeliły korki od szampanów? Kalkulatory w dłoń… Musimy wykonać odpowiednie obliczenia oraz sprawdzić wszystkie, możliwe scenariusze!

W sezonie 2019 zabrakło szczęścia, a Kajetanowicz i Szczepaniak musieli uznać wyższość młodego talentu z Francji. Złote laury w WRC2 padły łupem Pierre-Louisa Loubeta, który pokonał naszych rodaków różnicą… trzech punktów. Rok później świętowaliśmy brązowe medale w WRC3 i jedno zwycięstwo w Rajdzie Turcji. W 2021 byliśmy świadkami istnego rollercoastera, w którym zabrakło jedynie… happy endu. Po szalonej bitwie na ostatnim odcinku specjalnym Rajdu Monzy korona WRC3 powędrowała w ręce… Yohana Rossela. „Nagrodą pocieszenia” dla biało-czerwonych kibiców był mistrzowski tytuł Szczepaniaka, który zatriumfował w kategorii pilotów. Kilkanaście miesięcy temu przeżywaliśmy dość podobną, pełną emocji walkę o mistrzostwo w WRC2, lecz szanse załogi Orlenu stłamsił błąd na wyjściu z „tunelu duchów” i uderzenie w latarnię. Do pięciu razy sztuka? Załoga kremowej Fabii RS Rally2 po raz kolejny staje przed szansą na wiktorię w świecie WRC!

W sezonie 2023 triumf w WRC2 była poza zasięgiem, lecz Kajetan i Maciej przylecieli do Japonii w roli faworytów do zwycięstwa w subklasie Challenger. Naszą drużynę czeka już ostatni akord, finałowy marsz po upragnione złoto. Sprawdźmy co musi się wydarzyć, by niedzielne popołudnie stało się okazją do celebracji kolejnego, biało-czerwonego sukcesu!

fot. Kajetan Kajetanowicz – oficjalny profil Facebook

WRC2 – musztarda po obiedzie?

Nasze matematyczne operacje rozpoczniemy od „głównej” kategorii WRC2. Jak wiadomo, „Kajto” i Maciej stracili szanse na triumf, zaś tegoroczne korony powędrowały na skronie Andreasa Mikkelsena i Torsteina Eriksena. Reprezentacja Toksportu sięgnęła po tytuły na mecie Rajdu Europy Centralnej – co prawda trzynaste miejsce było dalekie od oczekiwań, jednakże komplet punktów na power stage’u uciął dyskusję o personaliach tegorocznych czempionów. Norwegowie mają na koncie 111 „oczek”, tyle samo co… Gus Greensmith. Brytyjczyk wygrał jednak o jedną imprezę mniej i musi zadowolić się srebrnym medalem.

Wirtualne podium WRC2 uzupełnia Yohan Rossel (104 punkty). Kolejne miejsca piastują Oliver Solberg (91) oraz Sami Pajari (86). Warto jednak nadmienić, iż wspomniana trójka wykorzystała już wszystkie możliwe starty. Taki stan rzeczy oznacza, że Kajetan i Maciej mają jeszcze szanse na brązowy medal. Do tej pory zgromadzili 78 punktów. Wygrana w Rajdzie Japonii oraz drugi rezultat na power stage’u pozwoli im wyprzedzić Francuza o… jedno „oczko”! Wydaje się jednak, iż priorytetem załogi Orlenu będzie klasa… Challenger.

fot. Kajetan Kajetanowicz – oficjalny profil Facebook

WRC2 Challenger – rajdowa arytmetyka

W subkategorii WRC2 Challenger nasi rodacy zajmują dziś drugą pozycję. Kajetanowicz i Szczepaniak zdobyli 108 punktów, o dziesięć mniej od Samiego Pajariego, który nie mógł pojawić się w kraju kwitnącej wiśni. Sprawa wydaje się zatem dość „prosta” – wystarczy tylko nie forsować tempa i bezpiecznie minąć metę lotną z dorobkiem jedenastu „oczek”. Matematyka mówi jasno – czwarta pozycja zagwarantuje Polakom upragnione zwycięstwo.

Cóż, wbrew pozorom nie będzie to łatwe zadanie, a my zmuszeni jesteśmy nakreślić dziś następne scenariusze. Co prawda Pajari ogląda rywalizację w Japonii z poziomu domowej kanapy, lecz w ojczyźnie sushi pojawili się… Nikolay Gryazin oraz Konstantin Aleksandrov. Rosjanie plasują się tuż za drużyną Orlen Teamu, tracąc „tylko” dwanaście „oczek”. Taki układ sił sprawia, iż duet z kremowej Skody Fabii RS Rally2 musi mieć się na baczności!

Czy możemy jakoś uprościć schemat, skrócić ewentualne dywagacje? Oczywiście że tak:

  • jeżeli Kajetanowicz i Szczepaniak wygrają Rajd Japonii i zdobędą minimum dwa punkty na power stage’u, zostaną brązowymi medalistami WRC2 i mistrzami WRC2 Challenger
  • jeśli Gryazin i Aleksandrov nie ukończą rajdu lub będą plasować się za ekipą Orlenu, Polakom wystarczy „zaledwie” czwarte miejsce do zdobycia tytułu WRC2 Challenger
  • jeżeli Gryazin i Aleksandrov wygrają Forum8 Rajd Japonii, nasi rodacy zapewnią sobie tytuły WRC2 Challenger pod warunkiem, iż zajmą przynajmniej trzecie miejsce
Kajetanowicz
fot. Kajetan Kajetanowicz – oficjalny profil Facebook

Kajetanowicz i Szczepaniak stają do walki!

Po premierowej próbie „Toyota Stadium” nasi rodacy zajmują trzecią pozycję w kategorii WRC2 oraz drugą w WRC2 Challenger. Superoes o wyraźnie kartingowym charakterze był wyłącznie przystawką, a docelowa batalia rozpocznie się dziś wieczorem. Stawka Forum8 Rajdu Japonii wyjedzie na „prawdziwe”, kręte i ciasne trasy w Prefekturze Aichi, które nie wybaczają pomyłek i zmuszają do ciągłej koncentracji. Miejmy nadzieję, iż reprezentanci Orlen Teamu sprostają wyzwaniu i wrócą do domu… bogatsi o złoty laur WRC2 Challenger. Dziś odrzućmy wszystkie spory oraz niesnaski. Siadamy w fotelach i… kibicujemy naszym!

Korzystając z okazji, zachęcamy Was do sprawdzenia oferty Motowizji. Po raz pierwszy w historii batalia na odcinkach Rajdowych Mistrzostw Świata i Rajdowych Mistrzostw Europy trafia na antenę rodzimej stacji telewizyjnej. Motowizja pokaże wszystkie oesy WRC i ERC 2023 – na żywo, z komentarzem ekspertów i zaproszonych do studia gości. Poza relacjami live na kanale znajdziecie także szczegółowe zapowiedzi rajdów, podsumowanie każdego z etapów, czy wywiady z zawodnikami. Po wszystkie szczegóły zapraszamy na motowizja.pl.

Klasyfikację Forum8 Rajdu Japonii znajdziecie na oficjalnej stronie czempionatu WRC. Po więcej wiadomości z oesów Rajdowych Mistrzostw Świata zapraszamy na rallyandrace.pl.

W Rally and Race cenimy sobie zdanie naszych czytelników. Zachęcamy Was do wyrażania własnych opinii i dyskusji w mediach społecznościowych. Jesteśmy też otwarci na wymianę argumentów. Wspólnie budujmy i wspierajmy społeczność kibiców oraz polski motorsport!