Zakończona w Portugalii trzecia runda W2RC wprowadziła mistrzostwa w drugą część sezonu

fot. worldrallyraidchampionship.com

Nasser Al-Attiyah (Nasser Racing by Prodrive) wygrał rajd w klasie Ultimate, przed miejscowym João Ferreirą (X-raid Mini JCW) i Brazylijczykiem Lucasem Moraesem (Toyoty Gazoo Racing). Al-Attiyah odebrał prowadzenie w mistrzostwach Carlosowi Sainzowi (X-raid Mini JCW), który zakończył rajd tuż za podium. Toyota pozostaje na prowadzeniu wśród producentów, ale z mniejszą przewagą nad Prodrive.

Rokas Baciuška (Can-Am Factory) zwyciężył w klasie Challenger i jest liderem mistrzostw, przed swoim kolegą z zespołu Austinem Jonesem i drugim w rajdzie Nicolásem Cavigliasso (Taurus Factory by Wevers).

Ricardo Ramilo (Ramilo Scuderia) odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w rywalizacji SSV i awansował na trzecie miejsce w mistrzostwach. Nadal prowadzi Yasir Seaidan (MMP), który wycofał się z rajdu dzień przed metą. Drugie miejsce zajmuje Sebastián Guayasamín (FN Speed). Mistrzostwa przeniosą się teraz do Argentyny, gdzie w dniach 1–7 czerwca odbędzie się Rajd Desafío Ruta 40.

SCHAREINA Z WYGRANĄ, VAN BEVEREN Z REKORDEM

Prowadzący od początku rajdu zwycięzca etapów 1 i 3, Tosha Schareina był w komfortowej pozycji na starcie ostatniego, 105-kilometrowego oesu wokół Grândoli. Mając ponad 4 minuty przewagi nad swoim najbliższym rywalem, Sebastianem Bühlerem, mógł nieco odpuścić, ale to nie w jego stylu. Był blisko zdobycia kolejnego zwycięstwa etapowego, jednak ostatecznie odebrał mu je kolega z zespołu Monster Energy Honda, Adrien Van Beveren, szybszy o 15 sekund. Francuz, mający na koncie już 13 wygranych etapów w W2RC jest pod tym względem rekordzistą wśród motocyklistów. Z kolei Hiszpan został dziesiątym triumfatorem rundy mistrzostw od 2022 roku. Bühler zajął drugie miejsce ze stratą 4′38″ i w Portugalii, gdzie mieszka od lat osiągnął swój najlepszy wynik w karierze. Trzeci w rajdzie był Portugalczyk Bruno Santos, jednak nie był on klasyfikowany w mistrzostwach. Adrien Van Beveren (+14’50”) zajął trzecie miejsce wśród zawodników W2RC, odbierając je swojemu koledze z zespołu Hondy, Skylerowi Howesowi, który miał wywrotkę. Piąty w rajdzie Ross Branch (Hero MotoSports) nie czuł się na takim terenie tak dobrze, jak rywale, ale utrzymał prowadzenie w mistrzostwach i ma obecnie 61 punktów. W walce o triumf w W2RC musi się jednak oglądać na Van Beverena, który zmniejszył swoją stratę do niego z 26 do 21 punktów i jest wiceliderem. Francuz z 40 punktami przewodzi teraz armadzie Hondy. Trzeci jest Ricky Brabec (38 punktów), czwarty Pablo Quintanilla (27 punktów), a na piąte miejsce awansował Tosha Schareina (25 punktów). Wśród producentów wciąż prowadzi Hero (102 punkty), ale Honda traci już tylko 3 punkty.

W Rally 2 Bradley Cox odniósł swoje pierwsze w tym roku zwycięstwo w W2RC, wyprzedzając Francuzów – Romaina Dumontier (+5′32″) i Mathieu Dovèze (+8′06″). Zawodnik z RPA objął prowadzenie po trzecim etapie i nie oddał go do końca rajdu. Dumontier, urzędujący mistrz świata w tej kategorii, odniósł podwójny sukces, wygrywając ostatni etap i wracając na pozycję lidera klasyfikacji W2RC. Zepchnął Jean-Loupa Lepana (Duust Rally Team), czwartego w rajdzie, na pozycję wicelidera. Tylko 3 punkty dzielą Dumontiera (58 punktów), Lepana (57 punktów) i Coxa (55 punktów). Konrad Dąbrowski, piąty w rajdzie w stawce W2RC Rally 2 ma 47 punktów, z 11-punktową stratą do lidera wciąż ma szansę na walkę o tytuł.

W Portugalii rozpoczęła się tegoroczna rywalizacja w klasie Rally 3, przeznaczonej dla motocykli enduro przystosowanych do rajdów. W walce liczyło się czterech zawodników, a trzech Portugalczyków, którzy ostatecznie znaleźli się na podium, dało powody do dumy lokalnym kibicom. Gonçalo Amaral zdominował rywalizację i zapewnił sobie zwycięstwo z przewagą 9′51″ nad swoim bratem Salvadorem, który wygrał finałowy oes. Po zawziętej potyczce z Johnem Mediną, Pedro Bianchi Prata zdobył trzecie miejsce, pokonując Chilijczyka o 14 sekund.

Kategoria quadów, podobnie jak Rally GP, także ma nowego zwycięzcę. Jest nim Polak – Kamil Wiśniewski. Startując do ostatniego oesu miał za plecami duet CFMoto, Antanasa Kanopkinasa i Gaëtana Martinez, nad którymi miał 2’28” przewagi. Wiśniewski opanował nerwy i zwyciężył z przewagą 5′49″ nad Litwinem i 6′19″ nad Francuzem. Manuel Andújar, prowadzący od początku rajdu aż do 198. kilometra czwartego etapu, gdzie pokonały go problemy mechaniczne i wywrotka, na pocieszenie wygrał ostatni etap. Czwarte miejsce w rajdzie pozwoliło mu utrzymać pozycję lidera mistrzostw (51 punktów). 37 punktów ma Kanopkinas, który zepchnął na trzecią pozycję Haniego Alnoumesi (34 punkty). W Portugalii dobrze spisali się także dwaj inni polscy quadowcy – Marcin Wilkołek zajął 5. miejsce, a na 7. pozycji rajd zakończył Mikołaj Krysik, który także na swoje konto zapisał wygraną na 4. etapie.

AL-ATTIYAH NA DOBREJ DRODZE

Nasser Al-Attiyah odniósł swoje drugie z rzędu zwycięstwo. Kierowca Prodrive Huntera pokonał jadącego na własnym terenie João Ferreirę w Mini. 25-letni Portugalczyk ostatecznie stracił do Katarczyka 2’49”. Zarówno kierowca z Leirii, jak i Sven Quandt, menedżer zespołu X-raid mają więc powody do zadowolenia. Na trzecim miejscu ze stratą 3′36″ znalazł się Brazylijczyk Lucas Moraes, który zepchnął z podium Carlosa Sainza (4. miejsce, +6’12”). Dla Hiszpana był to pierwszy start MINI T1+ po trzech sezonach w Audi, zakończonych styczniowym zwycięstwem w Dakarze. Al-Attiyah odrobił stratę po nieukończonym Dakarze i objął prowadzenie w mistrzostwach (112 punktów). Sainz wraca z Portugalii z dorobkiem 100 punktów. Katarczyk przystępował do portugalskiej rundy z 9-punktową stratą do Hiszpana, a rozpoczął drugą połowę sezonu z 12-punktową przewagą. Na trzeciej pozycji w W2RC z 79 punktami znalazł się piąty w rajdzie Yazeed Al-Rajhi (Overdrive Racing). Saudyjczyk na swoje konto zapisał też wygraną na czwartym etapie, a ostatni oes padł łupem Lucasa Moraesa. Brazylijczyk, którego Hilux spłonął w poprzedniej rundzie, znów liczy się w grze – ma 76 punktów, zaledwie o 3 mniej niż trzeci w W2RC Al-Rajhi. Guerlain Chicherit i Guillaume de Mévius (Overdrive Racing) ponownie są wielkimi przegranymi, pomimo bardzo udanego początku tygodnia. Podobnie, jak w Abu Zabi, obaj musieli się wycofać z rajdu. Francuz jednak wywiózł z Portugalii 5 punktów, a Belg 3. Édouard Boulanger, który jeszcze w Dakarze jechał w duecie ze Stéphane’em Peterhanselem, po dwóch startach u boku Nassera Al-Attiyah odebrał prowadzenie w klasyfikacji pilotów Lucasowi Cruzowi, prawej ręce Sainza. Francuz zgromadził 107 punktów. Pilot Yazeeda Al-Rajhi, Timo Gottschalk, jest obecnie drugi z 79 punktami – to o 3 punkty więcej niż Cruz, który zrównał się z nawigatorem Moraesa, Armandem Monleónem. Wśród producentów na czele wciąż znajduje się Toyota (143 punkty), Nasser Racing by Prodrive ma już 120 punktów, a trzeci jest X-raid MINI JCW z 77 punktami.

Bez punktów, ale i nie bez problemów po drodze – stawiły się na mecie dwie polskie załogi. Na 17. miejscu uplasowali się Magdalena Zając i Marcin Pasek, na 18. Tomasz Baranowski i Konrad Dudziński.

W klasie Challenger Rokas Baciuška stopniowo podkręcał tempo i odniósł swoje pierwsze zwycięstwo, po dwóch drugich miejscach w Dakarze i w ADDC. Zwycięzca ostatniego etapu, Nicolás Cavigliasso, musiał zadowolić się drugim miejscem wśród załóg W2RC, 8′22″ za Litwinem. Druga w klasyfikacji rajdu była załoga Armindo Araujo i Pedro Re, niepunktująca w mistrzostwach. Ricardo Porém (MMP) dotarł do mety w Grândoli na trzecim miejscu w stawce W2RC (+9′40″). Baciuška (160 punktów), dwukrotny i urzędujący mistrz w klasie SSV,  powiększył przewagę w mistrzostwach w klasie Challenger nad kolegą z zespołu Austinem Jonesem (126 punktów). Amerykanin, zwycięzca poprzedniej rundy zakończył portugalską rundę tuż za podium. Trzeci jest Cavigliasso (121 punktów).

W kategorii SSV zwyciężył Ricardo Ramilo. Hiszpan pokonał Rebeccę Busi (OnlyFans Racing) i doświadczonego Claude’a Fournier (MMP). Lider mistrzostw, Yasir Seaidan, dobrze spisujący się na początku tygodnia miał problemy mechaniczne. Dwa nieukończone etapy – 3. i 4. – wykluczyły go z rajdu. Saudyjczyk zdobył tylko 9 punktów, ale utrzymał prowadzenie w W2RC (155 punktów), dzięki dwóm wcześniejszym zwycięstwom. Sebastián Guayasamín (FN Speed), czwarty w rajdzie, zmniejszył stratę do Seaidana do 37 punktów (118 punktów). Zwycięzca rajdu zajmuje trzecie miejsce z 92 punktami. Rebecca Busi jest tuż za nim z 84 punktami.