Czas na rajdowe święto

PZM 76 Rajd Polski to nie tylko w tym roku najważniejsza impreza rajdowa w Polsce. Najstarszy w naszym kraju i jeden z najstarszych na świecie po Rajdzie Monte Carlo, będzie w tym roku rozgrywany jako czwarta eliminacja rajdowych Mistrzostw Europy oraz trzecia rajdowych Mistrzostw Polski. Będzie również kolejną eliminacją Mistrzostw Litwy. Ciekawostką będzie także udział załóg Motul HRSMP.

Udział w PZM 76. Rajdzie Polski zgłosili praktycznie wszyscy systematycznie startujący w rozgrywkach FIA ERC, a także w juniorskich klasyfikacjach europejskich mistrzostw oraz Abarth Rally Cup.Tak mocna obsada to wspaniałe ukoronowanie historii zawodów, które w tym sezonie po raz 50. są rundą Mistrzostw Europy.

Harmonogram PZM 76. Rajdu Polski składa się z 15 odcinków specjalnych o łącznej długości blisko 202 km. W piątek 28 czerwca o godzinie 8:00 oraz 10:30 rozegrane zostaną odcinki treningowy i kwalifikacyjny, uroczysty start rajdu w malowniczym centrum Mikołajek zaplanowano na godz. 16:00. Dwie godziny później początek sportowej rywalizacji na torze Mikołajki Arena. Kolejny dzień to osiem prób sportowych o długości ponad 112 kilometrów. Będą to dwukrotnie przejeżdżane oesy Paprotki, Stare Juchy, Olecko oraz widowiskowy Mikołajki Arena. W niedzielę na zawodników czeka jeszcze 6 odcinków specjalnych o długości blisko 88 kilometrów. Dwukrotnie rozgrywane Gmina Mrągowo, Użranki oraz Mikołajki Max. Uroczyste zakończenie rajdu i wjazd pierwszej załogi na metę zlokalizowaną na Rynku Mikołajek nastąpi o godz. 15:30. Łącznie do PZM 76. Rajdu Polski zgłosiły się 102 załogi. Z 67 numerem startowym wystartuje załoga Forda Fiesty Proto Piotr Parys z Danielem Siatkowskim.

Piotr Parys: Rajd Polski poznałem w ubiegłym roku, jadąc jako samochód funkcyjny PZM. Była to moja pierwsza szutrowa przygoda w RSMP i lekcja rajdowego rzemiosła, a co najważniejsze zebrałem kolejne duże i cenne doświadczenie.

Jest to najdłuższy rajd w Polsce. Odcinki specjalne są szybkie, szerokie, z dużą ilością hop, ale również bardzo wąskie przejścia np. przez lasy. Bardzo wymagające zarówno dla samochodu jak i załogi. Bardzo łatwo coś urwać lub złapać kapcia. Trzeba być bardzo skoncentrowanym, aby uniknąć różnego rodzaju niespodzianek. Będziemy więc dużo pracować podczas zapoznania z trasą.

Moim nowym pilotem będzie Daniel Siatkowski. Odbyliśmy trzydniowe testy, podczas których bardzo intensywnie pracowaliśmy.Tak więc troszkę więcej wiem na temat zachowania się tego samochodu na luźnych nawierzchniach. Mieliśmy możność trochę się rozjeździć oraz sprawdzić i skorygować ustawienia zawieszenia. Auto jest bardzo dobrze przygotowane, mam więc nadzieję, że nie będzie żadnych problemów technicznych, że nic nie stanie na przeszkodzie, aby przejechać równo i czysto ten rajd.

Niestety jedziemy z dalekim numerem startowym, więc przed nami trudniejsze zadanie niż dla zawodników zgłoszonych do Mistrzostw Europy. Dla nas priorytetem będzie zajęcie dobrego miejsca w klasyfikacji Mistrzostw Polski, a przede wszystkim osiągnięcie mety. Dla nas pierwszej mety w Rajdzie Polski.

inf.pras.