Rajd Valasska: pierwsze punkty braci Szejów

300
  • Jarek i Marcin Szejowie kończą Rajd Valasska w pierwszej dziesiątce klasyfikacji generalnej.
  • Załoga GK Forge Kowax Racing zapisuje na swoje konto 11 punktów wywalczonych na otwarcie rajdowego sezonu w Czechach.
  • W czołówce bez zmian – pierwsze zgarniają Kopecki i Dresler z fabrycznego zespołu Skody, a drugie duet Pech/Uhel.
  • Kolejnym startem braci z Ustronia będzie Rajd Sumava Klatovy – 2. runda mistrzostw Czech (20-21 kwietnia).

8648e9f2-b5ac-4fb0-9cf7-6ab50d8a1714

Choć rywalizacja w pierwszej rundzie mistrzostw Czech toczyła się przy bezdeszczowej pogodzie, a co za tym idzie na suchych odcinkach specjalnych, to trudno było mówić o przewidywalnych, stabilnych warunkach na trasie. W pierwszy wiosenny weekend na krętych i szybkich asfaltowych drogach wschodnich Moraw nie brakowało zalegającego po zimie drobnego szutru czy piasku. Do tego dochodziło błoto wynoszone na trasę z wewnętrznych zakrętów przez kolejne samochody rajdowe.

 

Bracia Szejowie, najlepsi obcokrajowcy ubiegłorocznego sezonu mistrzostw Czech, przystąpili do rywalizacji po długiej, blisko półrocznej przerwie, jaka dzieliła ich od poprzedniego startu. W stawce obsadzonej jeszcze mocniej niż w sezonie 2017, Jarek i Marcin pokazali, że zimą nie zapomnieli, jak korzystać z samochodu R5. Reprezentanci zespołu GK Forge Kowax Racing już od początku ścigania w Rajdzie Valasska prezentowali tempo, które pewnie plasowało ich w czołowej dziesiątce zawodów. Warto odnotować, że w 1. rundzie czeskiego czempionatu Szejowie rywalizowali z 78 załogami, z czego 22 duety to ich bezpośredni rywale dysponujący najmocniejszymi samochodami klasy R5 i WRC.

 

Po pokonaniu 15 odcinków specjalnych o łącznej długości 174 km Polacy ukończyli dziś Rajd Valasska na 10. miejscu w klasyfikacji generalnej i 9. miejscu wśród załóg walczących w mistrzostwach Czech. Na wyniku w dużej mierze zaważył drobny błąd z odcinka numer 3, na którym Ford Fiesta R5 z Szejami na pokładzie otarł się o drzewo. Kolejne 10 km po feralnym prawym zakręcie Jarek i Marcin przejechali z przestawioną geometrią tylnego zawieszenia, co przyczyniło się do tego, że załoga z Ustronia poniosła spore straty czasowe. Część z nich udało się zniwelować i odrobić dzięki równej jeździe na kolejnych próbach sportowych. Na 10 z 15 rozegranych oesów Szejowie wywalczyli czas w czołowej dziesiątce. Na otwarcie czeskiego sezonu rajdowego Jarek i Marcin sięgnęli po jedenaście punktów – siedem wywalczonych za miejsce w klasyfikacji generalnej zawodów i cztery punkty zdobyte za wynik w pierwszym i drugim etapie rywalizacji.

37204484-53d2-476e-b0d0-055d488b052f

Jako pierwsi na metę w Międzyrzeczu Wołoskim wjechali reprezentanci fabrycznego zespołu Skody – Jan Kopecky i Pavel Dresler, którzy wypracowali sobie ponad minutową przewagę. Na ostatnim oesie drugie miejsce – rzutem na taśmę – wywalczył siedmiokrotny mistrz Czech Vaclav Pech pilotowany przez Petra Uhela (Ford Fiesta R5). Podium uzupełniła druga załoga ekipy z Mlada Boleslav – norweski duet Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjærmoen (Skoda Fabia R5), dla których był to gościnny start na czeskich oesach. Zespołowi koledzy Szejów – Martin Vlcek i Jindriska Zakova (Ford Fiesta R5) finiszowali na siódmym miejscu. Łącznie Rajd Valasska ukończyły 52 z 79 załóg, które przystąpiły do rywalizacji.

 

Kolejną rundą rajdowych mistrzostw Czech będzie Rajd Sumava Klatovy. Ściganie na asfaltowych oesach na południe od Pilzna zaplanowano na weekend 20-21 kwietnia.

 

Jarek Szeja:– W mistrzostwach Czech trzeba atakować na każdym kilometrze każdej rundy. Tu nie ma taryfy ulgowej, więc teraz chcemy popracować nad tym, by nasze tempo, które po długiej zimie jest całkiem dobre, było bardziej równe i stabilne, a co za tym idzie – przynosiło więcej punktów. Będziemy pracować nad wyeliminowaniem drobnych błędów, co ma pozwolić nam poprawiać się z odcinka na odcinek. Po tym rajdzie jestem zadowolony z tego, że w pierwszym od pół roku starcie potrafiliśmy odnaleźć się w mocnej stawce mistrzostw Czech, szczególnie że rywalizacja jest jeszcze trudniejsza i bardziej zacięta niż rok temu.

b249d51a-c730-4083-b344-2f501345faa4

Marcin Szeja: – W pierwszej rundzie tegorocznych mistrzostw Czech najtrudniejsze było dostosowywanie się do warunków panujących na trasie. Jest wczesna wiosna, więc na asfalcie leżało sporo żwiru, a na wielu zakrętach także i błota czy nawet liści. Musieliśmy jak najlepiej oceniać i przewidywać, jak trasa będzie się zmieniać wraz z kolejnymi przejazdami, a także temperaturą w ciągu dnia.

 

Nieoficjalna klasyfikacja końcowa Kowax Valasska Rally Valmez 2018:

 

1. Jan Kopecky/Pavel Dresler (Skoda Fabia R5) 1:29:39,9 s

2. Vaclav Pech/Petr Uhel (Ford Fiesta R5) +1:01,8 s

3. Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjærmoen (Skoda Fabia R5) +1:18,8 s

4. Jan Dohnal/Michal Ernst (Ford Focus WRC) +1:19,5 s

5. Jan Cerny/Petr Cernohorsky (Ford Fiesta R5) +2:18,8 s

6. Jaromir Tarabus/Daniel Trunkat (Skoda Fabia R5) +2:58,8 s

7. Martin Vlcek/Jindriska Zakova (Ford Fiesta R5) +3:06,3 s

8. Filip Mares/Jan Hlousek (Skoda Fabia R5) +3:23,5 s

9. Vaclav Kopacek/Barbora Rendlova (Ford Fiesta R5) +3:28,9 s

10. Jarek Szeja/Marcin Szeja (Ford Fiesta R5) +3:59,5 s

11. Vojtech Stajf/Marketa Skacelova (Skoda Fabia R5) +4:38,4 s

12. Karel Trojan/Zdenek Jurka (Skoda Fabia R5) +5:37,3 s

13. Miroslav Jakes/Petr Machu (Skoda Fabia S2000) +5:42,9 s

14. Karel Trneny/Václav Pritzl (Skoda Fabia WRC) +6:00,9 s

15. Patrik Rujbr/Veronika Rimalova (Skoda Fabia R5) +6:08,4 s

f4fee505-92d4-4f98-8f15-269d39c0b7d8

Punktacja Rajdowych Mistrzostw Czech 2018 po Rajdzie Valasska:

 

1. Jan Kopecky 60 pkt.

2. Vaclav Pech 46 pkt.

3. Jan Dohnal 41 pkt.

4. Jan Cerny 26 pkt.

5. Martin Vlcek 23 pkt.

6. Jaromir Tarabus 20 pkt.

7. Filip Mares 18 pkt.

8. Vaclav Kopacek 17 pkt.

9. Jarek Szeja 11 pkt.

10. Vojtech Stajf 8 pkt.

11. Karel Trojan 6 pkt.

12. Miroslav Jakes 4 pkt.

13. Karel Trneny 3 pkt.

14. Patrik Rujbr 2 pkt.

15. Tomas Pospisilik 1 pkt.

W sezonie 2018 Jarka i Marcina Szejów wspierają: GK ForgeGrelowski Obróbka Plastyczna Metali, Kowax Welding, Darma, Deco-Car, Minimax, Viralseed i Pokrycia Dachowe Pniok Sylwester oraz patroni medialni Motowizja i portal OX.pl, a także Radio Bielsko i Wirtualna Polska.

 

JAREK SZEJA / MARCIN SZEJA – INFORMACJE O ZAŁODZE:

 

Ambitni sportowcy, zawsze stawiający sobie wysoka zawieszone i wymagające cele. Na co dzień to mężowie i ojcowie bezgranicznie oddani swoim rodzinom i mocno zaangażowani w rozwój własnych firm. W chwili, gdy wsiadają do samochodu rajdowego stają się jedną z najbardziej dopasowanych i zgranych polskich załóg. Czerpią ogromną satysfakcję z każdego wyzwania i zawsze starają się rozwijać swoje umiejętności. Jak sami twierdzą w rajdówce doskonale się dogadują i jak to wśród braci, zawsze błyskawicznie rozwiązują wszystkie nieporozumienia. Rajdowy duet braci z Ustronia po raz pierwszy pojawił się wspólnie na odcinkach specjalnych 53. Rajdu Wisły 2006. Sezon 2016 jako Mistrzowie Grupy N w Rajdowych Mistrzostwach Czech zakończyli z dorobkiem 91 wspólnych startów. Marcin pod względem startów wyprzedza swojego starszego brata, o cztery rajdy. Jarek i Marcin swoją przygodę rozpoczęli od Peugeota 106, ale lista samochodów, w których rywalizowali na odcinkach specjalnych jest naprawdę długa: Peugeot 206 RC, Honda Civic Type-R, Renault Clio Sport, Opel Astra GSi, Citroen C2 R2 Max czy Ford Fiesta R2, a od 2015 czteronapędowe Subaru Impreza. Bracia Szeja mocnym akcentem zadebiutowali w Grupie N Mistrzostw Czech, wygrywając w tej klasyfikacji swój pierwszy start- Rally Sumava – Klatovy 2015. Przez dwa ostatnie sezony to łącznie 19 startów i cztery wygrane w Grupie N. Sam sezon 2016 to 9 startów i 90 odcinków specjalnych, a łącznie z testami przejechane ponad 1600 km, zużyte prawie 200 opon i spalone blisko 2000 litrów sportowego paliwa. W drodze po tytuł Mistrzów Czech Grupy N sięgnęli po trzy zwycięstwa – w Rajdach Sumava, Barum i Pribram. Najwięcej satysfakcji dał jednak najwyższy stopień podium w Barum Rally Zlin, legendarnym i najbardziej prestiżowym czeskim rajdzie, a jednocześnie jedną z najtrudniejszych asfaltowych rund Rajdowych Mistrzostw Europy. W sezonie 2017 Szejowie wykonali duży krok w rozwoju swoich karier i przesiedli się do samochodu klasy R5, który pozwala walczyć o czołowe lokaty w mistrzostwach krajowych. Debiutując w nowym aucie, Szejowie dobrze wykorzystali jego potencjał, zdobyli 120 punktów, dzięki czemu wywalczyli wysokie, piąte miejsce i zostali najlepszymi obcokrajowcami w czeskich mistrzostwach.

ff6e24e0-295f-4701-b2c9-aa193ddb1292

SUKCESY I WYNIKI:

 

  • 2017 – 5. miejsce w klasyfikacji generalnej rajdowych mistrzostw Czech – najlepsze z zagranicznych załóg.
  • 2016 – Mistrzowie Grupy N / Rajdowe Mistrzostwa Czech (Subaru Impreza)
  • 2016 – zwycięzcy Barum Czech Rally Zlin w Klasyfikacji Grupy N
  • 2015 – II Wicemistrzowie Grupy N / Rajdowe Mistrzostwa Czech (Subaru Impreza)
  • 2014 – II Wicemistrzowie Grupy 2WD / Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski Ford Fiesta R2)
  • 2014 – Mistrzowie Pucharu Fiesty / Klasy 6F / Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski (Ford Fiesta R2)
  • 2013 – zdobywcy Pucharu w Klasyfikacji Generalnej / Rajdowy Puchar Polski (Citroen C2 R2 Max)
  • 2012 – zwycięzcy Klasy 5 / Rajdowy Puchar Polski (Opel Astra GSi)
  • 2010 – Wicemistrzowie Pucharu Clio Cup / Rajdowe Mistrzostwa Polski (Renault Clio Sport)
  • 2009 – zdobywcy Pucharu w Klasyfikacji Generalnej / Rajdowy Puchar Polski (Honda Civic Type-R)

inf.pras.