Przygotowana do rajdowej rywalizacji i zbudowana w Polsce Toyota GR Yaris, wystartuje w 61. Rajdzie Barbórka (1-2 grudnia), prestiżowej imprezie kończącej sezon motorsportowy w Polsce. Samochód poprowadzi jedna z najbardziej wszechstronnych zawodniczek w Polsce – Anna Gańczarek-Rał, pilotowana przez Maksa Staniszewskiego.
GR Yaris to prawdziwy fenomen na rynku aut sportowych. Jest uważany za jeden z najbardziej udanych sportowych samochodów w historii Toyoty. Posłużył też jako model homologacyjny dla GR Yarisa Rally1, który wywalczył komplet tytułów w rajdowych mistrzostwach świata w dwóch ostatnich sezonach.
Seryjny GR Yaris to 261-konny hot hatch z napędem na cztery koła GR-FOUR, manualną skrzynią biegów, mechanicznym hamulcem ręcznym oraz lekkim nadwoziem. Inżynierowie TOYOTA GAZOO Racing poświęcili wiele uwagi ograniczeniu masy pojazdu i aerodynamice nadwozia. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,2 s i ma wszystkie cechy, które sprawiają, że jest nie tylko bardzo dynamiczny, ale daje niezwykłą radość z prowadzenia dzięki świetnym właściwościom jezdnym.
GR Yaris został tak skonfigurowany, by mógł odnosić sukcesy w lokalnych rajdach i wyścigach. Po niezbędnych modyfikacjach pod kątem bezpieczeństwa GR Yarisy rywalizują w rajdach w Japonii, Włoszech, a także w hiszpańsko-portugalskim TOYOTA GAZOO Racing Iberian Cup.
Wyjątkowy GR Yaris gotowy na Rajd Barbórka 2023
Z okazji 61. Rajdu Barbórka, imprezy kończącej sezon motorsportowy w naszym kraju, polska firma K Rally Team zbudowała GR Yarisa w wyjątkowej specyfikacji. Rajdówka ma moc 320 KM, 490 NM i waży 1240kg. Wyposażona jest w sekwencyjną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach, mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu z przodu i z tyłu oraz hydrauliczny hamulec ręczny. Zmodyfikowano układ dolotowy i wydechowy, zamontowano amortyzatory Reiger i sterownik silnika Motec.
To pierwszy taki GR Yaris na polskich odcinkach specjalnych. Wyjątkową rajdówkę poprowadzi jedna z najbardziej wszechstronnych zawodniczek w polskim sporcie samochodowym – Anna Gańczarek-Rał. W swoim CV ma tytuł mistrzyni Polski w wyścigach torowych, rywalizowała w wyścigach górskich, rajdach cross-country, a nad rajdowymi umiejętnościami pracuje z doskonałym kierowcą rajdowym i instruktorem Adamem Sroką. Jest też promotorką udziału kobiet w motorsporcie i pasjonatką klasycznej motoryzacji. W Rajdzie Barbórka zadebiutowała w 2019 roku. Tegoroczna edycja będzie jej trzecim startem w tej imprezie i jednocześnie pierwszym za kierownicą Toyoty. Jej pilotem w warszawskim rajdzie będzie Maksymilian Staniszewski.
Toyoty z sukcesami w Rajdzie Barbórka
Rajd Barbórka to spektakularne zakończenie sezonu sportów motorowych w Polsce, które gromadzi na starcie nie tylko najlepszych kierowców rajdowych, ale także przyciąga gwiazdy wyścigów, rallycrossu czy rajdów cross-country. To wspaniały pokaz jazdy mistrzów kierownicy oraz prawdziwe święto dla kibiców. Ukoronowaniem imprezy i całego sezonu jest kultowy odcinek w samym sercu Warszawy – Kryterium Karowa, a statuetka Pani Karowej jest jednym z najcenniejszych trofeów w polskim motorsporcie.
Kultowy Rajd Barbórka jest organizowany w Warszawie od 1964 roku, a rajdowe Toyoty od lat są ważną częścią tego wydarzenia, tworząc niesamowite widowisko dla dziesiątek tysięcy kibiców. W 1993 roku Marek Gieruszczak triumfował w tej imprezie za kierownicą modelu Celica GT-Four ST165, a sześć lat później wyczyn ten powtórzy Robert Gryczyński w Corolli WRC.