poniedziałek, 17 stycznia, 2022
0,00 PLN

Brak produktów w koszyku.

Strona głównaNA TOPIEDakar 2022 - Jeszcze więcej piasku

Dakar 2022 – Jeszcze więcej piasku

Organizatorzy Rajdu Dakar zaprezentowali trasę przyszłorocznej edycji oraz nowości dotyczące tego supermaratonu. Zawodnicy znów zmierzą się z trasami Arabii Saudyjskiej, ale tym razem czeka ich jeszcze więcej piasku, jeszcze więcej jazdy po pustyni.

Najważniejsze fakty:

Ø 44. edycja Dakaru odbędzie się w dniach 2 – 14 stycznia 2022, po raz trzeci z rzędu w Arabii Saudyjskiej. Start rajdu zaplanowano w mieście Ha’il, dzień przerwy – w stolicy kraju Rijadzie, a metę w Dżuddzie. Na trasie prowadzącej w kierunku południowo-wschodnim organizatorzy przewidują jeszcze więcej piasku, niż w ubiegłych latach. W regionie Empty Quarter czeka na uczestników gigantyczna piaskownica!

Ø Dążąc do redukcji emisji CO2, w edycji 2022 wprowadzona będzie zgodnie z obecnymi trendami  kategoria T1-E dla prototypów z napędem elektrycznym. Koniec ery samochodów spalinowych przewiduje się w roku 2030.

Ø Kategoria Dakar Classic dla pojazdów z lat 80. i 90. ubiegłego stulecia okazała się wielkim sukcesem. Na starcie w Ha’il w styczniu 2022 organizator spodziewa się nawet dwukrotnie więcej załóg, niż w tegorocznej edycji.

Ø Podczas rozpoczynającego się Rajdu Andaluzji, w którym startuje wielu faworytów Dakaru, przedstawiono zarys koncepcji przyszłorocznej edycji maratonu. 17 maja rozpoczyna się przyjmowanie zgłoszeń.

W 2020 roku uczestnicy Dakaru odkrywali Arabię Saudyjską, w 2021 poznawali nowe zakątki kraju, a w 2022 będą kontynuować tę przygodę. Rzut oka na mapę kraju podpowiada, że to będzie rajd dla tych, którzy kochający bezkresne przestrzenie regionu zwanego Empty Quarter czyli „pusta okolica”. Ogromna pustynia o powierzchni porównywalnej z obszarem Francji zajmuje całą południowo-wschodnią część Arabii Saudyjskiej. Dyrektor rajdu David Castera stawia przed uczestnikami niezwykle trudne zadanie. Trasa aż trzech odcinków specjalnych będzie prowadzić wyłącznie po wydmach! Wszystko będzie zależeć w tej fazie rajdu od umiejętności jazdy po wydmach oraz nawigacji w terenie.

Aby wyrównać szanse uczestników, wszyscy piloci samochodów, pojazdów SSV i ciężarówek będą używać elektronicznej książki drogowej, podobnie jak czołówka motocyklistów i quadowców. Edycja 2022 wyznacza początek realizacji planu dopuszczenia wyłącznie samochodów napędzanych alternatywnymi źródłami energii, co ma nastąpić w 2030 roku. Stopniowe zmniejszanie udziału pojazdów z napędem spalinowym będzie następowało sukcesywnie, stosownie do postępów w rozwoju technologii. Jako pierwszy krok zostaje wprowadzona kategoria T1-E dla prototypów niskoemisyjnych. Konstruktorzy już obecnie pracują nad rozwojem tych pojazdów dążąc do tego, aby były one jak najbardziej konkurencyjne. Pierwszą marką w nowej klasie jest Audi, które stanie na starcie Dakaru w styczniu 2022. Już wkrótce na bezkresnych wydmach regionu Empty Quarter zagoszczą samochody elektryczne.

Kategoria Dakar Classic cieszyła się w styczniu 2021 wielkim zainteresowaniem na biwakach. Przyciągnęła także uwagę telewidzów i odbiorców mediów społecznościowych na całym świecie. W przyszłorocznej edycji wprowadzono kilka zmian. Regularność nie będzie już jedynym kryterium wyniku. Na fragmentach trasy, łącznie około 20% decydować będzie tylko nawigacja, a nie czas, a każdy pokonany nadprogramowo kilometr będzie oznaczał punkty karne dla załogi.

Mat. pras. ASO / Dakar Rally

Anna Michalska
Twórca portalu crosscountrypolska.pl, fanatyczka rajdów cross-country, licencjonowany sędzia sportu samochodowego i motocyklowego, kocha góry i podróże.

RALLY AND RACE NA INSTARGRAMIE

NOWOŚCI

DARVIT 9 Walimska Zimówka 22-23.01.2022

DARVIT 9 Walimska Zimówka
DARVIT 9 Walimska Zimówka - przygotowaliśmy dla Was najważniejsze informacje dotyczące imprezy, która odbędzie się na odcinkach...

SuperOES Tor Poznań – runda 6 – wyniki i on-board

SuperOES Tor Poznańa
SuperOES na Torze Poznań kończy sezon 2021 szóstą rundą, 15 stycznia 2022. W klasyfikacji generalnej znalazło się...

Hyundai, Ford i Toyota zaprezentowały hybrydowe auta WRC Rally1

Podczas oficjalnej prezentacji w Salzburgu w futurystycznym budynku należącym do Red Bulla - Hangar 7 auta hybrydowe...

3 rotorowy silnik wankla i 11.000rpm w Peugeocie 205

Terenowy Peugeot 205 Proto z centralnie zamontowanym 3 rotorowym silnikiem wankla 20B. Kręci się do 11.000 obrotów....

Ford Puma Rally1 Hybrid – testy przed Monte Carlo

Zimowe testy Forda Pumy Rally1 Hybrid przed Rajdem Monte Carlo 2022. A poniżej część druga z nocnym...

NAJPOCZYTNIEJSZE