Druga skóra zawodnika – kombinezony rajdowe

Postanowiliśmy przybliżyć temat kombinezonów sportowych. Przedstawimy ofertę wiodących firm oraz dokonamy przeglądu strojów zarówno tych przeznaczonych do rajdów amatorskich, jak i profesjonalnych modeli, których cena może sięgnąć nawet 7 tysięcy złotych. Dowiemy się wreszcie jak dobrać właściwy kombinezon oraz jak o niego zadbać, aby służył jak najdłużej. Zapraszamy do lektury!

Dlaczego warto kupić kombinezon?

Decydując się na okazjonalne starty w zawodach typu KJS nie zawsze naszym priorytetem jest zakup kombinezonu sportowego. Podstawowym i niezbędnym elementem wyposażenia bezpieczeństwa wymaganym przez organizatorów imprez jest bezpieczny kask, natomiast kombinezon jest na poziomie amatorskich startów tylko miłym dodatkiem. Należy zauważyć jednak, że po imprezach każdy zawodnik, nie tylko ze względów bezpieczeństwa, ale także dla wizerunku teamu decyduje zamienić „cywilne” ciuchy na choćby podstawowy model kombinezonu.

Podstawowym zadaniem kombinezonu jest ochrona ciała zawodnika. Jest to ochrona przed dwoma rodzajami zagrożeń – mikro-urazami, o które nietrudno w surowym wnętrzu rajdówki, oraz płomieniami w przypadku wyższych modeli opatrzonych naszywką homologacyjną. Każdy homologowany strój wykonany jest z wysokiej jakości materiału wygłuszającego ogień, którego właściwości mają dać zawodnikom kilkanaście sekund na bezpieczne opuszczenie płonącego pojazdu. W praktyce kombinezony wykonane z Nomexu opracowanego przez firmę DuPont o najwyższej odporności mechanicznej i termicznej potrafią wytrzymać przy otwartym ogniu znacznie dłużej niż niezbędne homologacyjne kilkunastosekundowe minimum pozwalając zawodnikowi czy pilotowi bezpiecznie opuścić kabinę.

Kombinezon to także świetny nośnik informacji dla kibiców, którzy rozpoznają barwy „swojego” zawodnika oraz dla potencjalnych sponsorów, którzy mogą umieścić swoje logotypy na powierzchni stroju. Zespół ubrany choćby w podstawowy model kartingowy zdecydowanie lepiej prezentuje się niż taki, który ubrany jest w jeansy i podkoszulek.

Materiał

O klasie kombinezon świadczą dwa jego parametry – gramatura oraz ilość warstw użytego materiału. Im wyższa liczba warstw tym większe bezpieczeństwo dla kierowcy, który od ewentualnego płomienia jest zabezpieczony większą ilością powłok. Niezbędnym minimum, jaki jest wymagany od kombinezonu homologowanego to 2 warstwy, jednak większość modeli to konstrukcje 3-warstwowe. Drugą ważną cechą kombinezonu jest gramatura tkaniny. Mówi nam ona ile gram waży 1 metr kwadratowy  użytego w produkcji materiału. Im niższa jest jej wartość, tym większy komfort użytkowania stroju i większa swoboda ruchów zawodnika. Dobry kombinezon to taki, który przy 3 warstwach materiału charakteryzuje się stosunkowo niską gramaturą (do 400 gram). Najbardziej zaawansowane technologicznie kombinezony, takie jak trójwarstwowe produkty Sparco z serii X-Light mogą się poszczycić gramaturą jedynie 230 gram, zatem cały kombinezon w rozmiarze 48 waży jedyne 800 gram! Dla porównania średniej klasy kombinezon OMP Dynamo przy budowie 2-warstwowej osiąga wartość rzędu 400 gram na metr kwadratowy.

ergo5-03

Ciekawą technologią, którą stosuje firma Sparco w wyższych modelach kombinezonów rajdowych jest X-Cool. Modele o takim oznaczeniu wykonane są z niepalnego Nomexu, który zawiera dodatkowo jony srebra i mentol. Związki te zapobiegają poceniu się zawodnika i powstawaniu przykrych zapachów. Mentol dodatkowo ochładza ciało kierowcy i zwiększa komfort użytkowania kombinezonu w cieplejsze dni oraz spowalnia rozwój bakterii. Przy każdym praniu tkaninę płucze się w specjalnym płynie, żeby „doładować” ją odświeżającymi związkami chemicznymi.

 Budowa

Każdy kombinezon rajdowy, niezależnie czy opatrzony homologacją FIA czy nie, to jednoczęściowa szczelna konstrukcja. Nogawki oraz rękawy zaopatrzone są w ściągacze, żeby uniknąć ściągnięcia się w trakcie jazdy czy wypadku. Szczelną budowę dopełniają buty o podwyższonej cholewie oraz rękawice o wykończeniu sięgającym za nadgarstek zawodnika. Większość kombinezonów wyposażonych jest ponadto w solidne wstawki na barkach (podobne do wojskowych pagonów), które w sytuacjach ekstremalnych pomagają wyciągnąć kierowcę czy pilota przez kibica lub inną osobę trzecią z samochodu.

Indoor Az xd 08

Większość kombinezonów posiada suwak tradycyjnie umiejscowiony na piersi zawodnika. Inne rozwiązanie oferują nam kombinezony Sparco z serii Ergo. Oprócz ergonomicznej budowy charakteryzują się one innowacyjnym sposobem zapinania suwaka na ramionach zawodnika. Dzięki temu użytkowanie kombinezonu jest bardziej komfortowe, a sponsorzy uzyskują większą, doskonale wyeksponowaną powierzchnię reklamową na piersi zawodnika.

Bielizna

Bielizna rajdowa, często nazywana „drugą skórą zawodnika”, pomaga zwiększyć komfort użytkowania kombinezonu oraz znacząco wydłuża jego „świeżość”. W skład kompletu wchodzą kalesony, golf oraz balaklawa (kominiarka). W przypadku wyższych rangą imprez, gdzie wymogiem używalności kombinezonu jest jego niepalność, również bielizna musi zostać wykonana z odpornej na ogień tkaniny.

Podstawowa bawełniana wersja bielizny zapewnia skórze zawodnika swobodny dostęp powietrza oraz pozwala dłużej zachować „świeżość” kombinezonu. Dla zawodników ceniących komfort i wygodę polecamy, szczególności w cieplejsze dni, bieliznę z serii X-Cool. Tkaniny z tej serii podobnie jak kombinezony opisane powyżej zawiera jony srebra i mentol schładzający ciało zawodnika i zapobiegający rozwojowi bakterii. Zapewnia to przyjemne uczucie szczególnie w czasie rajdów rozgrywanych w upalne dni.

Carmyth-indossato

Jaki kombinezon wybrać?

W odpowiedzi na to pytanie decydującą kwestią jest zasobność portfela zawodnika oraz ranga zawodów, w których startuje. Na poziomie rajdów amatorskich niekoniecznie musi to być kombinezon z homologacją FIA, ale oczywiście, jeżeli budżet na to pozwala warto zaopatrzyć się w strój homologowany. Dobrym rozwiązaniem jest także zakup kombinezonu z wygasłą homologacją – zapewni on wysoki stopień bezpieczeństwa przy atrakcyjnej cenie.

Jeżeli kombinezon homologowany jest poza naszymi możliwościami warto zdecydować się na strój kartingowy. Często modele kartingowe są wiernymi odpowiednikami strojów rajdowych, natomiast homologacja CIK-FIA daje nam pewność, że strój ochroni nas przed mikro-obtarciami czy stłuczeniami. Ceny kombinezonów kartingowych zaczynają się od 500 zł, są zatem częstym wyborem zawodników stawiających pierwsze kroki w sportach motorowych.

DSC_0082

Jak dobrać rozmiar?

Jeżeli zdecydujemy się już na konkretny model kombinezonu nadchodzi czas na wybór rozmiaru, z którym często są problemy. Ze względu na fakt, iż kombinezon to odzież jednoczęściowa, należy rozważnie decydować o rozmiarze. Kombinezon, w którym mieścimy się w pozycji stojącej może zupełnie inaczej zachowywać się, kiedy „wciśniemy się” w sportowy kubełek. Najważniejszą czynnością, jaką należy wykonać, to dokładne zmierzenie obwodu klatki piersiowej, pasa, bioder, wzrostu oraz wagi. Te dane w zupełności wystarczą do znalezienia odpowiedniego rozmiaru kombinezonu. Musimy kierować się jedną, podstawową zasadą – rozmiar wybieramy zawsze po największym wymierzonym miejscu. Jeśli nasz obwód klatki oraz wzrost wpisują się idealnie w rozmiar 54, a obwód bioder i waga mieści się w zakresach odpowiednich dla rozmiaru 56, zawsze wybieramy większy rozmiar.

Jeżeli dobieramy kombinezon na osobę niewymiarową, czyli przykładowo bardzo wysoką i szczupłą lub niską i kurpulentną można zawsze zdecydować się na zamówienie kombinezonu pod wymiar. Wiąże się to niestety z stosunkowo wysoką ceną za tego typu usługę.

 

Okiem eksperta: Jakub Tomczyk, właściciel sklepu www.RallyShop.pl

Wybór kombinezonów na rynku jest ogromny i łatwo zagubić się w gąszczu ofert. Warto przy zakupie posilić się wiedzą i doświadczeniem sprzedawców, którzy dobiorą właściwy model oraz co najważniejsze odpowidni rozmiar. Przy zakupie kombinezonu należy pamiętać o wybraniu także chociażby podstawowej wersji bielizny bielizny, która pozytywnie wpływa na komfort podczas zawodów, a to niestety jest zaniedbywane przez większość zawodników.

Tekst: Damian Borowik www.RallyShop.pl