92. edycja Rajdu Monte-Carlo stanowiła kamień milowy w motorsportowej historii Gazoo Racing. W Alpach zadebiutowała bowiem ich najnowsza maszyna, GR Yaris w specyfikacji Rally2. Tuż po zakończeniu sportowej rywalizacji o ocenę rajdówki z Jyvaskylii zapytaliśmy Pana Charlsa Deffontainesa, przedstawiciela ERACE WRT.
W końcu, doczekaliśmy się! Do rajdowego ekosystemu maszyn Rally2 dołączyła maszyna z japońskim rodowodem. Na oficjalny debiut Toyoty GR Yaris Rally2 czekaliśmy z wypiekami na twarzy, spekulując na temat możliwości „R5-tki” od Gazoo Racing. Na śliskich asfaltach na południu Francji zobaczyliśmy cztery Toyoty. Jedną z nich poprowadził trzykrotny mistrz RSMP, Bryan Bouffier. Francuz zasiadł za kierownicą egzemplarza francuskiego ERACE WRT.
Charls Deffontaines, dyrektor stajni, pochwalił możliwości oraz wytrzymałość najnowszego „dziecka” Gazoo Racing. Francuz zaznacza, że Monte nie pokazało pełni potencjału Toyoty:
„Jesteśmy bardzo zadowoleni z samochodu, był fantastyczny. Żadna z czterech Toyot GR Yaris Rally2 nie borykała się z usterkami technicznymi podczas debiutu – a to znakomity prognostyk. Monte-Carlo to trudny rajd do oceny – tutaj najważniejsi są zawodnicy, ich umiejętności, odwaga, doświadczenie. Ale widzieliśmy jak radzi sobie Sami Pajari, młody zawodnik, który po raz pierwszy pokonywał te odcinki za kierownicą konstrukcji Rally2. Sami „wykręcał” naprawdę bardzo dobre czasy, świetnie sobie poradził. GR Yaris Rally2 wydaje się być znakomitym, bardzo wytrzymałym urządzeniem. Lecz to dla nas żadne zaskoczenie – znamy możliwości Toyoty, czuliśmy że auto będzie bardzo dopracowane”.
Kluczowe doświadczenie
Deffontaines nie krył również zadowolenia z postawy wracającego za kierownicę Bouffiera. Trzykrotny mistrz Polski miał pomóc w zrozumieniu auta i przetestowaniu jego możliwości:
„Co do występu Bryana, jego zadaniem było zebranie jak najwięcej danych oraz bezpieczne dotarcie do mety. Bouffier to doświadczony, naprawdę szybki zawodnik, wręcz perfekcyjny wybór do przetestowania nowej maszyny. Udało się uzyskać sporo wiedzy, którą będziemy mogli wkrótce wykorzystać. Rozpoczęliśmy kampanię WRC2 w najlepszy możliwy sposób!”.
Zobacz też: PZM: „Uspokajamy, mamy rozwiązanie na „nowe” SKJS”
Kolejnym, tym razem zimowym testem Toyoty GR Yaris Rally2 będzie 59. Rajd Arktyczny, rozgrywany w fińskim Rovaniemi. Na oesach wytyczonych wokół wioski Świętego Mikołaja zobaczymy aż pięć konstrukcji, poprowadzę je: Roope Korhonen, Georg Linnamae, Mikko Heikkila, Yuki Yamamoto i Hikaru Kogure. Dwaj ostatni należą do wewnętrznego programu rozwoju Gazoo Racing, obaj Japończycy pojawili się też na oesach 79. Orlen Rajdu Polski.
Mistrz Polski wrócił do gry
Bryan Bouffier i Frederic Vauclare zajęli przedostatnie miejsce w „generalce” WRC2. Duet ERACE WRT zmuszony był skorzystać z systemu super rally po „przygodzie” na OS3. Ich Toyota GR Yaris Rally2 utknęła w rowie, mimo pomocy kibiców Francuzi nie byli w stanie wrócić na trasę. Trzykrotny mistrz Polski nie ma jednak powodów do smutku – regularnie notował bardzo obiecujące czasy, meldując się w czołowej szóstce poszczególnych oesów. Niewątpliwie jest to spory wyczyn, rozbrat Bouffiera z jazdą na opis trwał… około pięć lat!
Niestety, start w 92. edycji Rajdu Monte-Carlo traktować można jako jednorazowy epizod. Bouffier zapowiedział już wcześniej, iż nie planuje powracać za kierownicę „na pełen etat”.
Komplet informacji o 92. Rajdzie Monte-Carlo znajdziecie na oficjalnej stronie imprezy. Po więcej wieści z odcinków Rajdowych Mistrzostw Świata zapraszamy Was na rallyandrace.pl.
W Rally and Race cenimy sobie zdanie naszych czytelników. Zachęcamy Was do wyrażania własnych opinii i dyskusji w mediach społecznościowych. Jesteśmy też otwarci na wymianę argumentów. Wspólnie budujmy i wspierajmy społeczność kibiców oraz polski motorsport!