Koenigsegg chce pobić rekord prędkości

Fot. Koenigsegg

Christian von Koenigsegg obrał sobie za cel pobicie rekordu prędkości samochodu seryjnego za pomocą modelu Jesko Absolut.

Obecny rekord prędkości samochodu seryjnego należy do Koenigsegga Agery RS, który w 2017 roku osiągnął średnią prędkość 447 km/h podczas rejestrowanych przejazdów w dwóch kierunkach na drogach publicznych. Teraz, jak powiedział Szwed, Koenigsegg celuje w 500 km/h samochodem, który klienci będą mogli faktycznie kupić, z oponami certyfikowanymi do użytku drogowego.

Koenigsegg Jesko Absolut ma ten sam silnik, co standardowy Jesko – 5-litrowe V8 z dwiema turbosprężarkami o mocy 1625 koni mechanicznych na paliwie E85. Wersja Absolut jest jednak szybsza na prostej dzięki ultraśliskiemu pakietowi aerodynamicznemu i miększemu zawieszeniu. Nie tylko lepiej przecina powietrze, ale powinien również lepiej wybierać nierówności przy dużej prędkości.

„Nasze symulacje pokazują, że samochód może poradzić sobie z prędkością ponad 500 km/h. Teraz chcemy pokazać, na co jest zdolny w rzeczywistości” – powiedział Koenigsegg, cytowany przez Carup.

W 2019 roku Bugatti chwaliło się pokonaniem Agery RS, gdy Chiron rozpędził się do 489 km/h. Koenigsegg nie uznaje jednak tego rekordu, bowiem Bugatti przejechało tylko w jednym kierunku, a samochód nie był w pełni seryjny. Chiron, który pobił rekord miał więcej mocy niż sprzedawana wersja, zmodyfikowaną aerodynamikę, wydłużony siódmy bieg, wykonane na zamówienie opony Michelin i dodatkowe wyposażenie bezpieczeństwa. Próba prędkości maksymalnej została również przeprowadzona na torze testowym, a nie na drogach publicznych. Dopiero później Bugatti zbudowało model Chiron Super Sport 300+, w którym zawarło niektóre z tych modyfikacji.

Szybciej niż Agera RS pojechało także SSC na terenie centrum kosmicznego Kennedy’ego na Florydzie. Koenigsegg nie uznaje również tego rekordu, bowiem samochód nie miał homologacji drogowej.

„Bugatti jechało tylko w jednym kierunku i samochodem w specyfikacji, której klienci nie mogą kupić” – powiedział Koenigsegg. „Nawet rekord SSC został ustanowiony samochodem, który nie jest homologowany do użytku drogowego. Nasz rekord z Agerą został ustanowiony samochodem seryjnym, a próba jego poprawienia również będzie przeprowadzona z seryjnie produkowanym Jesko, w pełni zatwierdzonym do ruchu drogowego”.

Szwed dodał, że jego firma szuka obecnie wystarczająco długiego odcinka drogi publicznej, która będzie mogła zostać zamknięta na potrzeby bicia rekordu prędkości – prawdopodobnie nie uda się znaleźć takiej w Szwecji.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.