1400-konny Ford Transit SuperVan 4.2 ma podbić Pikes Peak

Fot. Ford

Najsłynniejszy wyścig górski na świecie w Pikes Peak zawdzięcza dużą część swojej popularności wyjątkowym pojazdom, które w nim uczestniczą. Nieograniczeni przepisami inżynierowie co roku przygotowują konstrukcje klasy Unlimited, które poruszają wyobraźnię wszystkich. W 2023 roku jedną z najciekawszych przygotował wyczynowy oddział Ford Performance.

Amerykański producent wystawi do rywalizacji…Transita. Nie jest to jednak byle jaki Transit, a SuperVan 4.2, z w pełni elektrycznym napędem i bardzo rozwiniętą aerodynamiką.

Najszybszy van do wyścigów górskich w historii został opracowany przez Ford Performance wspólnie z austriackim warsztatem STARD, który był odpowiedzialny m.in. za zbudowanie Fordów Fiesta do Rallycrossowych Mistrzostw Świata FIA WRX. Firma Manfreda Stohla jest także jednym z pionierów w dziedzinie elektrycznego rallycrossu.

Ford Performance Transit SuperVan 4.2 jest napędzany trzema 6-fazowymi silnikami elektrycznymi STARD UHP, z których dwa napędzają tylną oś, a jeden przednią. Łącznie dają one moc 1050 kW, czyli w przeliczeniu 1400 koni mechanicznych. Silniki elektryczne służą nie tylko do przyspieszania, ale również hamowania, a układ odzyskiwania energii pracuje z zawrotną mocą 600 kW.

„Wraz z zespołami Ford Performance i STARD opracowaliśmy E-Transita SuperVana 4.2, jako maszynę naprawdę zdolną do walki, przed którą jest jeden cel – jak najszybsze dotarcie na szczyt” – powiedział Mark Rushbrook, dyrektor globalny Ford Performance Motorsports. „Pikes Peak Hill Climb stanowi doskonałą okazję do zaprezentowania technologii wykorzystywanych w pojazdach elektrycznych Forda i zwrócenia uwagi na ich osiągi”.

Pojazdy elektryczne doskonale radzą sobie w Pikes Peak, ponieważ nie ma na nie wpływu rozrzedzone powietrze na trasie, która kończy się 1440 metrów powyżej punktu startu. Warunki atmosferyczne mają duży wpływ na aerodynamikę, dlatego inżynierowie Forda wyposażyli Transita w ogromny splitter i tylny spojler z włókna węglowego, które zapewniają łącznie prawie dwie tony docisku przy prędkości 240 km/h.

Za kierownicą ekstremalnego Forda SuperVana 4.2 w Pikes Peak zasiądzie najlepszy kierowca ostatniego 10-lecia Romain Dumas, który wygrał słynny wyścig cztery razy i jest aktualnym rekordzistą trasy – jedyny w historii podjazd poniżej 8 minut wykonał w 2018 roku, w elektrycznym Volkswagenie I.D. R.