Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA wprowadziła zmiany do regulaminu Rajdowych Mistrzostw Świata WRC mające na celu drastyczne ograniczenie kosztów uczestnictwa w czołowej klasie Rally1.
Uchwalone przez Światową Radę Sportów Motorowych FIA WMSC w Baku zmiany będą miały zastosowanie w latach 2025-2026. Chodzi o ilość układów hybrydowych, jakie zespół może wykorzystać w trakcie sezonu.
Obecnie na przestrzeni mistrzostw na każdy samochód nominowany do zdobywania punktów w klasyfikacji producentów przypada dziewięć nowych układów hybrydowych. Od sezonu 2025 będą to zaledwie trzy.
Zobacz też: „Szpiedzy” wracają do WRC2
Przepisy definiują obecnie nie tylko to, ile układów hybrydowych można użyć w trakcie sezonu, ale również podczas jednego rajdu. Każdy samochód Rally1 może wykorzystać dwa takie układy, natomiast zespoły fabryczne mają większą dowolność i mogą wedle uznania rozdzielić cztery lub sześć układów pomiędzy autami zgłoszonymi do klasyfikacji producentów.
Do alokacji nie wliczają się części wykorzystywane podczas testów, tak samo jak komponenty użyte już w poprzednim sezonie, jeśli zostaną ponownie zastosowane w ciągu pierwszych czterech rund mistrzostw. Nie wiadomo jeszcze, czy ten ostatni zapis zostanie zachowany po zmniejszeniu alokacji.
Regulamin przewiduje obecnie 5-minutową karę czasową w rajdzie, podczas którego przekroczona zostanie alokacja na cały sezon lub daną rundę.
Zobacz też: Ogier chce zmian w Rally1 po WRC Rajdzie Japonii
Poza zmniejszeniem kosztów, FIA chce również zadbać o większy potencjał promocyjny samochodów Rally1. Od teraz każda załoga będzie zobowiązana pokonać odcinek testowy przynajmniej dwa razy, a na trzeci przejazd fotel pilota będzie udostępniony przedstawicielowi mediów lub VIP-owi wybranemu przez promotora mistrzostw.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.