Najbliższy weekend przyniesie kolejny historyczny moment w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata i długo wyczekiwany debiut. Belgia dołącza bowiem do grona 35 krajów, które gościć będą rundę FIA WRC. 56. Renties Ypres Rally Belgium będzie przełomowy również dla ekipy Hyundai Motorsport, która przygotowuje się do oficjalnego startu najnowszej rajdowej konstrukcji z działu Hyundai Motorsport Customer Racing.
Wśród dwóch załóg, które otrzymają do dyspozycji Hyundaia i20 N Rally2 są Jari Huttunen i Mikko Lukka. Z reprezentantów Hyundai Motorsport N w stawce WRC 2, ruszą do inauguracyjnego odcinka specjalnego, jako pierwsi i to oni zapoczątkują nowy rozdział w motorsportowej historii koreańskiej marki. W tym wyzwaniu niezmienne będzie im towarzyszyć polsko-czeska stajnia Kowax 2Brally, która również jako pierwsza prywatna firma, odebrała niedawno egzemplarz nowej rajdowej broni z Alzenau.
Nowy model ruszy na odcinki specjalne po pięciu latach, jakie minęły od debiutu Hyundaia i20 R5 – swojego utytułowanego poprzednika, w którym zawodnicy walczyli do tej pory w ponad 980 rajdach na całym świecie. Wtedy prezentacja także miała miejsce na odcinkach Ypres Rally 2016 (rozgrywanym, jako runda Mistrzostw Europy), więc pomiędzy 13 i 15 sierpnia 2021 roku historia Hyundai Motorsport Customer Racing zatoczy wyjątkowe koło.
Jari Huttunen i Mikko Lukka przesiadają się do Hyundaia i20 N Rally2 w swoim 21 wspólnym starcie, po tym jak za sterami poprzedniego modelu sięgnęli po 8 zwycięstw i zeszłoroczne tytuły Mistrzów WRC 3 i Mistrzów Polski. Co ciekawe, będzie to weekend, który przyniesie w sumie aż cztery debiuty, nie tylko dla zawodów i samochodu, ale także dla fińskiej załogi. Zarówno Jari, który w statystykach, jest blisko swojego 80. startu, jak i Mikko, który ma na koncie imponujące 223 starty do tej pory nie mieli okazji, by zmierzyć się z trasami Zachodniej Flandrii.
Organizatorzy ósmej rundy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata przygotowali trzy dni emocjonującej rywalizacji na 20 asfaltowych odcinkach specjalnych. Większość z dystansu, który liczy ponad 295 km to wąskie, bardzo szybkie i śliskie drogi, z dużą ilością głębokich cięć i masy błota naniesionej na asfalt, a do tego głębokie rowy po obu stronach drogi, które nie wybaczają błędów – czyli warunki z których od lat słynie rajd z bazą w historycznym mieście Ypres. W piątkowy poranek rekordowo liczna w tej części sezonu WRC, grupa 108 załóg zmierzy się z ośmioma próbami – dwukrotnym przejazdem Reninge – Vleteren (15,00 km), Westouter – Boeschepe (19,60 km), Kemmelberg 1 (23,62 km) i Zonnebeke (9,45 km). Pierwszy etap poprzedzi poranny odcinek testowy Langemark (9,81 km).
Sobotę otworzy Hollebeke (25,86 km), najdłuższy odcinek rajdu, a do harmonogramu jednej z dwóch identycznych pętli wejdą jeszcze Dikkebus (12,49 km), Watou (13,62 km) i Mesen – Middelhoek (7,99 km). Niedziela to zdecydowanie najkrótsza z odsłon belgijskich zawodów, która będzie liczyć zaledwie 40,52 km. To jednak dwie pętle prób Stavelot (9,05 km) i Francorchamps (11,21 km) wyłonią triumfatorów 56. Renties Ypres Rally Belgium. Nazwy niedzielnych odcinków specjalnych nie są przypadkowe, ponieważ najlepsi zawodnicy rajdowych mistrzostw świata powalczą w okolicach oraz na fragmencie legendarnego toru Formuły 1 – Spa-Francorchamps.
Tam także zaplanowano ceremonię mety, na podium doskonale znanym fanom Grand Prix Belgii. To jedna z niewielu okazji, gdy tak blisko spotkają się światy rajdów i wyścigów na najwyższym szczeblu. Debiutowi nowej rundy FIA WRC, dodaje to jeszcze bardziej unikatowej, jedynej w swoim rodzaju atmosfery.
Jari Huttunen (kierowca zespołu Hyundai Motorsport N w WRC 2): – Nie mogę się doczekać debiutu w Ypres Rally Belgium i mam nadzieję, że uda nam się odzyskać siły po trudnym i rozczarowującym weekendzie w Estonii. Mamy wiele powodów do ekscytacji z faktu, że jako pierwsi zaprezentujemy kibicom Hyundaia i20 N Rally2. To bardzo odpowiedzialne, ale równie ekscytujące zadanie. Przeprowadziliśmy bardzo obszerny program testów, więc miałem już okazję dobrze przekonać się o możliwościach i potencjale nowej konstrukcji. Nasze doświadczenia są bardzo pozytywne.
Oczywiście mamy nadzieję, że pójdzie nam dobrze i na mecie będziemy cieszyć się dobrym wynikiem. To dla mnie zupełnie nowy, bardzo wymagający rajd, więc będzie to dla nas weekend ogromnej nauki.
Andrew Johns (Menedżer Hyundai Motorsport Customer Racing): – Po tak napiętym harmonogramie testów, jaki mieliśmy w przypadku Hyundaia i20 N Rally2, pierwsze zawody są bardzo ważnym momentem i kamieniem milowym dla całego projektu. Dzięki wysiłkom naszych projektantów i inżynierów, już od początku prac wiedzieliśmy, że będziemy mieć do dyspozycji mocny, wszechstronny samochód. Teraz nadeszła pora, by pokazać go na odcinkach specjalnych.
Zarówno Oliver, jak i Jari są dobrze przygotowani do Ypres Rally Belgium, dlatego że mieli bardzo istotny wkład w fazę testów. Oczywiście Ypres Rally Belgium to dopiero początek naszej pracy nad dostarczeniem i20 N Rally2 na cały świat i początek wsparcia projektu nowego samochodu dla naszych klientów.