Kajetanowicz i Szczepaniak mistrzami świata WRC2 Challenger!

fot. Kajetan Kajetanowicz - oficjalny profil Facebook

Mamy to! Oficjalnie, Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak zostali mistrzami świata w kategorii WRC2 Challenger. Załoga Orlen Teamu bezpiecznie dotarła do mety finałowego odcinka Rajdu Japonii, świętując swój pierwszy, wspólny tytuł. Niech strzelają korki od szampana, mamy kolejnych, biało-czerwonych mistrzów!

Ta piękna, motorsportowa przygoda rozpoczęła się w sezonie 2018, kiedy Kajetanowicz na stałe zadomowił się na arenie Mistrzostw Świata, a Szczepaniak przejął miejsce na prawym fotelu należące do tej pory do Jarosława Barana. Ich przetarcie w WRC miało dość szorstki charakter – po trzech, słodkich sezonach w ERC „Kajto” zakończył kampanię bez żadnego, istotnego zwycięstwa. Jak się później okazało, był to pierwszy i zarazem ostatni taki rok…

W sezonie 2019 zabrakło szczęścia, a Kajetanowicz i Szczepaniak musieli uznać wyższość młodego talentu z Francji. Złote laury w WRC2 padły bowiem łupem Pierre-Louisa Loubeta, który pokonał naszych rodaków różnicą ledwie trzech punktów. Rok później świętowaliśmy brązowe medale w WRC3 i jedno zwycięstwo w Rajdzie Turcji. W 2021 byliśmy świadkami istnego rollercoastera, w którym zabrakło wyłącznie… happy endu. Po niesamowitej bitwie na ostatnim odcinku specjalnym ACI Rajdu Monzy korona WRC3 powędrowała do… Yohana Rossela. „Nagrodą pocieszenia” dla biało-czerwonych kibiców był mistrzowski tytuł Macieja Szczepaniaka, który zatriumfował wśród pilotów. Kilkanaście miesięcy temu przeżywaliśmy dość podobną, pełną emocji walkę o mistrzostwo w WRC2, jednak szanse ekipy Orlen Team stłamsił drobny błąd na wyjściu z „tunelu duchów” i bardzo bolesne uderzenie w latarnię…

Ostatnie pięć lat było pasmem sukcesów, większych oraz mniejszych wiktorii, ciągłej walki w ścisłej czołówce rajdowego łańcucha pokarmowego WRC. Do pełni szczęścia brakowało tylko jednego – wymarzonego, mistrzowskiego tytułu – istnej perły w koronie najbardziej utytułowanego kierowcy w historii polskiej jazdy na opis. Na szczęście, dziś przechodzimy już w tryb czasu przeszłego. 19 listopada 2023 Kajetanowicz i Szczepaniak dopięli swego! Oficjalnie, o poranku Polacy zostali rajdowymi mistrzami świata w klasie WRC2 Challenger!

fot. WRC – oficjalny profil Facebook

Zwycięzcy są na mecie

Postawmy sprawę jasno. By zwyciężyć w WRC2 Challenger, załoga Fabii RS Rally2 musiała zakończyć japońską rywalizację przynajmniej na trzecim miejscu. Na papierze nie było to wcale trudne zadanie – do walki w Rally2 zgłosiło się w końcu relatywnie niewiele drużyn. Nikogo nie powinien więc dziwić fakt, iż „Kajto” i Maciej nie forsowali tempa, prezentując iście… emeryckie, prawdziwie spacerowe tempo. Pamiętajmy, iż podejmowanie zbędnego ryzyka byłoby skrajnie głupim i nieodpowiedzialnym rozwiązaniem a zwycięzców poznaje się na mecie. Polacy wzięli sobie tę maksymę do serca. I choć stracili blisko… dwanaście minut do Mikkelsena zajmując trzecią lokatę w klasie WRC2, ich spokój oraz opanowanie zaowocowało mistrzowskim tytułem. W końcu, nasi rodacy dopięli swego na arenie WRC!

Naturalnie, „generalkę” sezonu 2023 musi jeszcze zatwierdzić komisja sędziowska, jednak nie mamy podstaw do tego żeby wstrzymywać się z zasłużoną celebracją. „Kajto” i Maciej królują w grupie WRC2 Challenger, kończąc bieżącą kampanię z dorobkiem 126 punktów. Japoński triumf Gryazina pozwolił mu wskoczyć na drugie miejsce, podopieczny Toksportu zdobył 121 „oczek”. Podium uzupełnia Fin, Sami Pajari (118 punktów). Powinniśmy dodać, iż czwarte miejsce zajęła druga, eksportowa załoga Orlenu – Marczyk oraz Gospodarczyk.

Z dziennikarskiego obowiązku wspomnimy również, że Kajetan i Maciej uplasowali się na piątym miejscu w WRC2. Tytuł powędrował do Andreasa Mikkelsena i Torsteina Eriksena.

Kajetanowicz
fot. Kajetan Kajetanowicz – oficjalny profil Facebook

Mistrzowski sezon w pigułce

W sezonie 2023 „Kajto” i Maciej wzięli udział w siedmiu odsłonach Rajdowych Mistrzostw Świata, wykorzystując pełną pulę regulaminowych startów. Ekipa Orlen Teamu rozpoczęła swoją kampanię relatywnie późno, dołączając do stawki dopiero podczas Rajdu Meksyku. Polacy zajęli tam czwartą lokatę w WRC2, triumfując w klasie Challenger. Po treningowym występie w Rajdzie Polski nasi czempioni przesiedli się do najnowszej konstrukcji Fabii RS. Na sardyńskich szutrach wspięli się na najniższy stopień podium grupy WRC2, raz jeszcze wygrywając subklasę Challenger. Tak jak przed rokiem, biało-czerwoni zawitali również do Kenii, celebrując drugą wiktorię z rzędu. Zaraz po okresie wakacyjnym Polacy przybyli do ojczyzny oliwek i sera feta, z której wywieźli punkty za szóstą pozycję w WRC2 oraz drugą w WRC2 Challenger. Ich jedyną, tegoroczną „wpadką” był egzotyczny, szutrowy Rajd Chile.

Kajetanowicz i Szczepaniak zaczęli w swoim stylu – nie forsowali tempa czekając na błędy oponentów. Przed finałowym etapem rywalizacji w Ameryce Południowej Polacy zamykali pierwszą piątkę wśród załóg dysponujących maszynerią R5/Rally2. Niestety, ich szutrowe piekło rozgorzało na OS13. Zaczęło się od… dwóch przebitych opon, zaś jazda na „kapciu” dopełniła dzieła zniszczenia, demolując zawieszenie kremowej Skody. Nasi rodacy musieli więc powiedzieć „pas”, będąc raptem parę kilometrów od finałowej mety lotnej. Szansą na poprawę humorów był powrót na przyczepne asfalty. Kajetan i Maciej pojawili się na liście zgłoszeń Rajdu Europy Centralnej, „parkując” Fabię RS na „pudle” WRC2 Challenger oraz czwartym miejscu w „głównej” kategorii WRC2. Taki stan rzeczy oznaczał, iż nasi rodacy potrzebują tylko jedenastu punktów, by przełamać pechową passę i zatriumfować w WRC.

„Kajto” i Maciej podołali zadaniu, zapisując się na kartach historii… Po dekadzie rajdowej posuchy biało-czerwona flaga ponownie powiewa przy nazwiskach mistrzów świata WRC!

Kajetanowicz
fot. Kajetan Kajetanowicz – oficjalny profil Facebook

Po prostu, poświętujmy!

To więcej niż pewne, iż niebawem pojawią się pierwsze komentarze, felietony oraz próby rzetelnej oceny tegorocznego triumfu załogi Orlen Team. Sami planujemy zmierzyć się z tym tematem, porównując upragnione zwycięstwo „Kajta” i Maćka do sukcesów Roberta Kubicy i Macieja Barana z 2013 roku. Dziś jednak odrzućmy na bok statystyki, spory oraz niesnaski, które trawią nasze środowisko. Chociaż na chwilę zakopmy topory i po prostu… poświętujmy! Kochani, przecież po dekadzie marazmu nasi znów zostali mistrzami świata!

Klasyfikację Forum8 Rajdu Japonii znajdziecie na oficjalnej stronie czempionatu WRC. Po więcej wiadomości z oesów Rajdowych Mistrzostw Świata zapraszamy na rallyandrace.pl.

W Rally and Race cenimy sobie zdanie naszych czytelników. Zachęcamy Was do wyrażania własnych opinii i dyskusji w mediach społecznościowych. Jesteśmy też otwarci na wymianę argumentów. Wspólnie budujmy i wspierajmy społeczność kibiców oraz polski motorsport!