Lancia oficjalnie pracuje nad powrotem do rajdów

Fot. Lancia

Nie ma chyba fana rajdów, który nie chciałby powrotu Lancii do rywalizacji na najwyższym poziomie. Ogromne nadzieje wzbudził na to dyrektor generalny marki Luca Napolitano, podczas prezentacji nowego logo HF.

Na łamach internetowego wydania RALLY and RACE pisaliśmy o filmie Race for Glory, będącym opowieścią o pojedynku Lancii z Audi na przestrzeni sezonu 1983 Rajdowych Mistrzostw Świata WRC. To właśnie moment jego premiery we włoskich kinach został wybrany przez producenta na prezentacje nowego logo marki HF.

HF początkowo oznaczało «Lancia Hi-Fi», czyli klub zrzeszający najbardziej lojalnych klientów marki, lecz w 1963 roku te litery zaadoptował zespół fabryczny, znany od tamtej pory jako Squadra Corse HF Lancia. Od tego czasu HF kojarzy się z osiągami i tak już pozostanie – marka planuje wykorzystać to oznaczenie tylko dla swoich usportowionych modeli.

Pierwszym z nich będzie nowa Lancia Ypsilon HF, która pojawi się na rynku w 2025 roku i być może będzie narzędziem powrotu marki na oesy WRC.

„Po prezentacji nowej Lancii Ypsilon, pierwszego samochodu nowej ery, dzisiaj wykonujemy kolejny krok na drodze do renesansu, podkreślając naszą duszę i zobowiązanie wobec skupienia się na modelach o wysokich osiągach” – powiedział Napolitano.

Dyrektor generalny marki dodał następnie: „Czy powrócimy do rajdów? Pracujemy nad tym”.

Ten cytat szybko wywołał poruszenie w rajdowym środowisku, tym bardziej, że nie były to tylko słowa rzucone zgromadzonej na prezentacji publiczności, a zawarto je w oficjalnym komunikacie prasowym.

Choć Lancia nie miała swojego zespołu w mistrzostwach świata od 1992 roku, nadal jest najbardziej utytułowanym producentem w historii, z 10 triumfami w klasyfikacji producentów. Zawodnicy włoskiego producenta odnieśli 73 zwycięstwa i zdobyli pięć tytułów w klasyfikacji kierowców.

Jak na razie nie ma żadnych ram czasowych dla powrotu Lancii do WRC, jeżeli to w ogóle mistrzostwa świata są celem dla marki. Nowa elektryczna kategoria, w której mógłby startować Ypsilon HF, na razie istnieje tylko jako pomysł w głowie przepisodawców i być może marka koncernu Stellantis wypuści na rynek do tego czasu auto wpasowujące się w przepisy nowej grupy Rally1.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.