Cytując oficjalny zwiastun, wkraczamy w decydującą fazę walki o mistrzostwo Tarmac Masters. Przed nami jedna z najtrudniejszych i… najciekawszych rund sezonu 2023 – 5. Turbojulita Rally. Na dolnośląskie trasy wyjedzie blisko setka zawodników w RO i SKJS, a poza odświeżoną próbą „Turbo” zawodnicy zmierzą się z odcinkiem „Rościszów”, prawdziwą legendą biało-czerwonej jazdy na opis.
Uwaga uwaga, powoli kończymy odliczanie… Prosimy zatem o sprawdzenie wyposażenia bezpieczeństwa, spakowanie sprzętu oraz zatankowanie rajdówki. W najbliższy weekend widzimy się w Jedlinie Zdrój! Przed nami czwarta, przedostatnia runda Tarmac Masters i Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Dolnego Śląska. Chęć ścigania zgłosiło blisko sto załóg, zaś areną walk będzie dobrze znany odcinek „Turbo” oraz legendarna trasa łącząca Rościszów z walimską kostką. Gotowi? Zakończmy zatem okres urlopowy i powróćmy do rywalizacji na najwyższym poziomie. Wkraczamy w… decydującą fazę bieżącej kampanii.
Wymarzona obsada
Do walki w ramach RO zgłosiło się ponad pięćdziesiąt duetów. Przez rampę startową przy Pałacu Jedlinka przejedzie aż sześć maszyn królewskiej kategorii PRO. O triumf powalczą Tochowicz i Fiołek (Citroen C3 Rally2), Kwiatkowski i Binięda (Skoda Fabia Rally2), bracia Szejowie (Hyundai i20 Rally2) Terlecki/Marczewski (Skoda Fabia R5) oraz powracający na oesy Kacper Wróblewski pilotowany przez Kubę Wróbla (Skoda Fabia Rally2). Z „jedynką” wystartuje zeszłoroczny triumfator – Grzegorz Grzyb z Łukaszem Zapartem w roli pilota. Spoglądając na takie grono możemy być pewni, iż niedziela obfitować będzie w emocje.
W kategorii Rally4 zobaczymy jedynie trzy drużyny. Karolina Szulęcka-Streer powraca na prawy fotel Michała Streera. Rodzinny duet wystartuje w zupełnie nowych barwach. Małą zmianę wprowadził też Hubert Kowalczyk – Jarka Hryniuka zastąpi bowiem Dawid Potępa. Francuski trójząb przednionapędowych Peugeotów 208 Rally4 uzupełnią Górny i Janasz.
Piekielnie ciekawie wygląda lista zgłoszeń PRO1. Przemek Matulka oraz Mateusz Martynek skupią się na obronie pozycji lidera i odpieraniu ataków Arka Bałdygi i Jacka Spentanego. Faworytem do zwycięstwa wydaje się być Jakub Matulka, który oesy Turbojulity potraktuje jako trening przed walką w RSMP. Chrapkę na niezły wynik mają również Grodzki/Adamski czy powracające do rywalizacji w Tarmac Masters drużyny Skrądź/Skrądź oraz Pisz/Gerber.
Możemy być absolutnie spokojni o frekwencję i jakość rywalizacji w PRO2, PRO2s oraz C2 Cup. Cieszy także mocna obsada klasy HISTO (4 załogi) i nieco „zapomnianej” klasy PRO4.
Jak na razie na zatwierdzonych listach SKJS widnieje trzydzieści pięć drużyn. Nie zabraknie czołówki najmocniejszej klasy TM1 z duetem Wlazłowski/Naworol na czele. Niejako do łask powraca też kategoria RWD. Najwięcej (dziewięć samochodów) wystartuje w grupie TM4.
„Turbo” w mistrzowskim duecie
Zgodnie z tradycją, ekipa Global Sport przygotowała dwie, trzykrotnie pokonywane próby sportowe. Zachowano oczywiście kluczowe aspekty regulaminowe – drużyny RO pokonają około pięćdziesiąt, zaś stawka SKJS dwadzieścia pięć kilometrów. W harmonogramach nie mogło zabraknąć odcinka „Turbo” – w tym sezonie został on jednak znacznie odświeżony. Włodarze RSMDŚl zdecydowali się bowiem… odwrócić trasę, co zwiększy i tak wysoki już poziom trudności. Po krótkiej, ciasnej wspinaczce załogi zmierzą się z szybszą partią, aby kilkaset metrów później wpaść w prawdziwy rollercoaster serpentyn i zdradliwych wiraży. Minione lata obfitowały w wiele rajdowych przygód, a OS „Turbo”… nie wybaczał błędów.
Wisienką na torcie będzie doskonale znany, legendarny oes „Rościszów”. Krótko mówiąc, zawodnicy będą mogli poczuć się jak na trasie… Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, krzyżując rękawicę z kultową wspinaczką i spadaniem po nierównej, wybijającej nawierzchni zakończonej walimskimi „patelniami”. Warto nadmienić, iż trasa wiodąca z Rościszowa do Walimia… zadebiutuje w książce drogowej czempionatu Tarmac Masters.
Wydaje się jednak, że największą atrakcją będzie nowa oprawa imprezy. Po pierwsze, nad dolnośląskimi wzgórzami i pagórkami przelatywać będzie specjalny śmigłowiec z kamerą, którego zadaniem będzie.. transmitowanie rywalizacji! Sztab Marcina Jankiewicza sięgnął po najlepsze rozwiązania, znane między innymi z realiów ERC i WRC. Wywiady na mecie odcinka „Turbo” poprowadzi Szymon Kornicki, a zespół Rally and Race… przepyta stawkę Turbojulity w specjalnym studio na strefie serwisowej, zlokalizowanej przy fabryce Toyoty.
Dokładnie tak, po raz drugi w tym roku reprezentacja Tarmaca i Rally and Race łączą siły!
Harmonogram 5. Turbojulita Rally (RO):
– OS1 „Rościszów” – 9:03
– OS2 „Turbo” – 9:36
– Serwis A (30 minut)
– OS3 „Rościszów” – 12:04
– OS4 „Turbo” – 12:37
– Serwis B (30 minut)
– OS5 „Rościszów” – 15:05
– OS6 „Turbo” – 15:38
Przydatne linki:
Mapa rajdu wraz z pinezkami do konkretnych lokacji – link
Onboard odcinka „Turbo” – link
Ramowy regulamin Tarmac Masters 2023 – link
Regulamin uzupełniający RO – link
Regulamin uzupełniający SKJS – link
Aplikacja Rally Control – link
Komplet informacji o 5. Turbojulita Rally znajdziecie naturalnie na stronie organizatora. Po więcej rajdowych emocji i wiadomości z odcinków Tarmaca zapraszamy na rallyandrace.pl.
W Rally and Race cenimy sobie zdanie naszych czytelników. Zachęcamy Was do wyrażania własnych opinii i dyskusji w mediach społecznościowych. Jesteśmy też otwarci na wymianę argumentów. Wspólnie budujmy i wspierajmy społeczność kibiców oraz polski motorsport!