Koniec Hyundaia i20 N

Fot. Hyundai Motor Company

Samochód, który wygrał dwie pierwsze rundy sezonu 2024 Rajdowych Mistrzostw Świata WRC znika z rynku. Hyundai ogłosił zakończenie produkcji modelu i20 N.

Udział w sportach motorowych, a szczególnie poprzez fabryczny zespół na najwyższym poziomie danej dyscypliny, to przede wszystkim narzędzie marketingowe. Trudno więc o to, by zakończenie produkcji aktualnie promowanego modelu nie zrodziło pytań o dalsze uczestnictwo Hyundaia w rajdach. O ile reprezentacja koreańskiego producenta może właśnie teraz pracować nad następcą i20 N w grupie Rally1, to oparty na tym samym modelu samochód Rally2 ma otrzymać w tym roku duże poprawki, komplikując sprawę.

i20 N nie jest odosobniony w swojej sytuacji. Zakończono również produkcję modelu i30 N, a Hyundai ogłosił jednocześnie koniec samochodów spalinowych serii N. Wyczynowa marka koreańskiego producenta będzie od tej pory projektować wyłącznie auta elektryczne.

„Produkcja modeli N z silnikami spalinowymi na europejski rynek została zakończona w lutym, zgodnie z naszym zobowiązaniem wobec zaoferowania naszym klientom pełnej gamy samochodów zeroemisyjnych do 2035 roku i neutralności węglowej firmy do 2045 roku” – czytamy w oświadczeniu Hyundaia.

„Od teraz w Europie Hyundai rozwija markę N jako pioniera wśród sportowych samochodów elektrycznych. Nasi klienci skorzystają na rozwoju technologicznym, który uczyni auta elektryczne jeszcze bardziej atrakcyjnymi w przyszłości”.

Zespół Hyundaia w WRC zaledwie w zeszłym tygodniu zmienił swoje malowanie na poświęcone w pełni promowaniu marki N, co czyni całą sytuację jeszcze trudniejszą do zrozumienia.

Ekipa z Alzenau wystawiała jednak model i20 na długo zanim model z oznaczeniem N pojawił się na rynku w 2021 roku, zatem powrót do standardowej wersji wydaje się najbardziej naturalny. Wciąż jednak wydaje się to rozwiązaniem tymczasowym, do czasu gdy Hyundai wycofa z rynku również ten model. WRC nie planuje w tej dekadzie dopuścić do rywalizacji aut w pełni elektrycznych, co wyraźnie kłóci się ze strategią koncernu Hyundaia.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.