Oni mają największe szanse na puchar świata Rok

Finał światowy Rok Cup Superfinal rozgrywany we włoskim Lonato wkracza w decydującą fazę. Niemal wszystkie kategorie zakończyły dziś kwalifikacje. W sobotę czterech polskich kierowców pojedzie w finale jako zdecydowani faworyci.

Czterech Polaków zaliczyło w kwalifikacjach do wielkiego finału znakomite wyniki. To właśnie oni staną przed szansą na zwycięstwo w finale światowym w kategoriach Shifter, Mini, Senior i Junior. To niezwykle doświadczony w „biegówkach” David Liwiński, młodziutki „miniak” Bruno Gryc, solidnie jadący senior Piotr Protasiewicz oraz Bartosz Grzywacz, który startuje w kategorii juniorskiej.

David Liwiński, który reprezentuje w tym zawodach brytyjski team Leclerc by Lennox Racing, stanowi klasę sam dla siebie. W ubiegłorocznym finale światowym zajął drugą pozycję w kategorii Shifter Rok, a w tym zamierza zgarnąć całą pulę. W treningu oficjalnym wywalczył pole position, a w trzech wyścigach kwalifikacyjnych finiszował na pierwszej pozycji z najlepszym czasem okrążenia. Tor South Garda Karting w Lonato mistrz Polski w kategorii shifter zna jak mało kto. Występował tu w wielu imprezach, notując między innymi podium w słynnej Trofeo Andrea Margutti.
W wyścigu finałowym wystartuje również drugi z polskich kierowców w tej kategorii Jakub Wójcik (P8).

Bartosz Grzywacz, który w finale światowym reprezentuje team JR Racing, rozpoczął zawody od piątej pozycji w treningu oficjalnym. Jednak w heatach kwalifikacyjnych wykonał niesamowicie dobrą robotę wygrywając trzy z nich, a w czwartym finiszując na drugiej pozycji. Bartek wystartuje w sobotnim wielkim finale z pierwszej linii wraz z największym rywalem, zdobywcą pole position i faworytem gospodarzy Samuele Leopardim, którego notabene już raz pokonał w kwalifikacjach.

W wielkim finale kategorii juniorskiej zobaczymy ośmiu polskich kierowców. Oprócz Bartosza Grzywacza wystartują Iwo Beszterda (P9), Franciszek Czapla (P13), Marcel Kasprzycki (P14), Piotr Czaja (P17), Franciszek Hałatnik (P18), Mikołaj Kania (P28) oraz Mateusz Piszczako (P32).

Najmłodsza kategoria Mini Rok jest w tegorocznym finale światowym najliczniej obsadzona. Mamy w niej 25 kierowców. Ale po czwartkowych i piątkowych heatach kwalifikacyjnych najwyżej w rankingu jest Bruno Gryc, jadący w barwach Parolin Poland. Bruno ma już na swoim koncie międzynarodowy sukces w tym sezonie. Tryumfował w europejskiej imprezie Rok w Czechach w tej kategorii. W Lonato zaczął od czwartej czasówki w treningu oficjalnym, a w dwóch dotychczasowych wyścigach kwalifikacyjnych pojechał bezbłędnie, wygrywając je oba.

W sobotnie przedpołudnie zobaczymy Bruna w trzecim wyścigu, który jeśli wygra, zapewni mu wysokie pole startowe do wielkiego finału. W ścisłej czołówce tej kategorii jest jeszcze dwóch innych polskich kierowców. Między innymi zdobywca pole position Marek Piórkowski oraz zwycięzca Rok Cup Poland Franciszek Lassota.

Nieoczekiwanie czołowe pozycje po kwalifikacjach seniorskiej kategorii zajęli Piotr Protasiewicz i Michalina Sabaj, którzy ruszą do sobotniego finału z drugiej i trzeciej pozycji. Oboje radzili sobie w heatach kwalifikacyjnych całkiem nieźle. Piotr wygrał jeden z heatów, ale w dwóch kolejnych uplasował się na 8. i 6. pozycji. Jest jedynym kierowcą, który zaliczył zwycięstwo w heacie …w pierwszej dziesiątce rankingu kwalifikacji. Z kolei Michalina Sabaj, która w tym sezonie wygrała Rok Cup Poland w tej kategorii, zajęła w kwalifikacjach 4., 5. i 6. pozycję.

Sporego pecha miał w eliminacjach seniorski wicemistrz Włoch Karol Czepiel (KGT Motorsport). Polak gładko wygrał dwa heaty kwalifikacyjne, jednak w jednym z piątkowych wyścigów jego wózek uległ awarii technicznej (spadł łańcuch) i Karol został sklasyfikowany na odległej 30. pozycji w stawce. Punkty z trzech biegów kwalifikacyjnych dały mu ostatecznie 14. pozycję startową do finału tuż obok Franciszka Palmirskiego (P13), którego również zobaczymy w finale. Start w wyścigu głównym wywalczyli także  Igor Lejko (P16), Adam Piszczako (P26) i Marcin Zając (P27).

Finały w sobotnie popołudnie w Lonato.

Opis walki o pole position i kwalifikacje każdej z kategorii opisuje również partnerski serwis Polski Karting.

Zobacz również:

Wystartował Rok Cup Superfinal. Polacy z pole position