Orlen 78. Rajd Polski 2022 – przeżyjmy to jeszcze raz!

Pierwszy odcinek specjalny Orlen 79. Rajdu Polski rozbudził polskie nadzieje na kolejny, biało-czerwony triumf. Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk zwyciężyli na widowiskowej próbie „Mikołajki Arena”, obejmując prowadzenie. Żeby nieco wczuć się w klimat dzisiejszej, szutrowej rywalizacji, powracamy myślami do 78. Rajdu Polski, na którym duet Orlenu przełamał trwającą aż dziewięć lat posuchę. Wiktoria w mazurskim klasyku wróciła do gospodarzy po raz pierwszy od 2013!

Kajetanowicz/Baran w 2013, Marczyk/Gospodarczyk w 2022! Ubiegłoroczny, 78. Orlen Rajd Polski miał wyjątkowo słodki smak dla biało-czerwonych kibiców. Po blisko dziewięciu latach nienasycenia zwycięstwo w mazurskim klasyku wróciło w ręce gospodarzy. Wiktoria załogi Orlenu, choć naprawdę chwalebna, rodziła się w bólach, nerwach i gigantycznym stresie… Przed startem sobotniego etapu 79. edycji wracamy do chwil, w których wszyscy drżeliśmy o końcowy wynik i temperaturę silnika „polskiej” Skody. Na szczęście ten thriller miał swój happy end, a my mogliśmy rozpocząć świętowanie. Polacy wygrali swoją domową imprezę!

Polski
fot. Maciej Niechwiadowicz

Thriller zakończony happy endem

W zeszłym sezonie Marczyk i Gospodarczyk przełamali trwający blisko dekadę impas. Ich triumf był pierwszym zwycięstwem gospodarzy od 2013 roku, gdy zwycięskiego szampana otwierali Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran. Nie było to jednak łatwa, gładka wiktoria. Niewiele zabrakło, aby nasi rodacy zakończyli walkę praktycznie tuż przed finałową metą…

Dwukrotni czempioni RSMP objęli prowadzenie po siódmej próbie sportowej. Ich oponenci, Nil Solans i Marc Marti, poważnie uszkodzili maszynę. Duet Orlen Teamu zachowywał dość komfortową przewagę nad późniejszym mistrzem Polski, Tomem Kristenssonem. Jednakże na oesie „Świętajno 2” doszło do małego dramatu – błoto i piasek dostały się do chłodnicy ich Fabii Rally2. Po wyjściu z samochodu podjęto heroiczną walkę, próbując oczyścić front pojazdu. Na szczęście skończyło się na strachu, zaś polscy kibice byli świadkami pięknego happy endu. Biało-czerwoni utrzymali niewielką przewagę, wygrywając domową imprezę!

Zobacz też: Rajd Polski 2023 – harmonogram, transmisja imprezy

Marczyk nie ukrywał, iż był to najważniejszy moment w jego karierze – pierwsza wygrana na Mazurach, a zarazem pierwsze zwycięstwo na oesach Mistrzostw Starego Kontynentu. Polacy wyprzedzili Kristenssona i Johanssona o dokładnie dziesięć sekund, podium Orlen 78. Rajdu Polski uzupełnili Estończycy, Ken Torn oraz Kauri Pannas. Następnym najwyżej sklasyfikowanym Polakiem był Grzegorz Grzyb, który na „prawy” zaprosił Adama Biniędę.

Czekamy na powtórkę!

Orlen 79. Rajd Polski ugości stawkę czempionatów RSMP i Mistrzostw Starego Kontynentu FIA ERC. Do walki o triumf w rodzimym turnieju zgłosiło się trzydzieści pięć załóg, w tym jedenaście dysponujących najpotężniejszą maszynerią Rally2. Listę otwierają zeszłoroczni triumfatorzy, Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk. Nie zabrakło zwycięzcy 51. Rajdu Świdnickiego, Grzegorza Grzyba, ciekawostką jest powrót Adriana Chwietczuka. Nie lada zagwozdkę stanowi za to nieobecność reprezentanta Orlen Teamu, Kacpra Wróblewskiego.

Do Mikołajek zjedzie się prawdziwa śmietanka europejskiej jazdy na opis. Tabela zgłoszeń w ERC zaczyna się od liderów „generalki”, Haydena Paddona i Johna Kennarda. Dołączą do nich między innymi urzędujący czempion Efren Llarena, Martins Sesks, Erik Cais, Simone Tempestini, Filip Mares, Simone Campedelli i Tom Kristensson. Nie mogło także zabraknąć prawdziwych gigantów jazdy na luźnej nawierzchni – Madsa Ostberga i Mikko Heikkili. Z wielką uwagą śledzić będziemy poczynania Maxa McRae – bratanka legendarnego Colina.

Komplet informacji o 79. edycji mazurskiego klasyka znajdziecie na oficjalnej stronie rajdu. Po najgorętsze wieści z szutrowych oesów Rajdu Polski zapraszamy Was na rallyandrace.pl.

W Rally and Race cenimy sobie zdanie naszych czytelników. Zachęcamy Was do wyrażania własnych opinii i dyskusji w mediach społecznościowych. Jesteśmy też otwarci na wymianę argumentów. Wspólnie budujmy i wspierajmy społeczność kibiców oraz polski motorsport!